وزیر آموزش و پرورش: مقدمه تحصیل علم، سلامت تن و روح دانشآموزان است
به گزارش خبرنگار آنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در گردهمایی معاونان پرورشی استانهای کشور که امروز برگزار شد، بهطور جدی به مسئله آسیبهای اجتماعی و لزوم توجه به سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان اشاره کرد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به نظر میرسد که بین برنامه قصدشده و برنامه کسبشده فاصله بسیار زیادی دارد. برخی از دوستان هنوز هیچ اقدامی در راستای آسیبهای اجتماعی انجام ندادند.
وی با بیان اینکه فاصله زیادی میان برنامههای مصوب و نتایج اجرایی وجود دارد، گفت: بسیاری از دوستان هنوز هیچ اقدامی در راستای مقابله با آسیبهای اجتماعی انجام ندادهاند.
کاظمی در ادامه افزود: ما برنامهریزی میکنیم، اما خبری از اجرای این برنامهها نیست. در جلسات مختلف، آمارهایی ارائه میشود که ارتباطی با موضوع ما ندارند.
وی تأکید کرد: اگر قرار باشد تغییرات واقعی ایجاد شود، باید به یک درک عمیق از موضوعات برسیم و با انگیزه و جوشش مداوم برای اجرای برنامهها تلاش کنیم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تأکید بر اهمیت سلامت روحی و روانی دانشآموزان، گفت: اگر سلامت روحی دانشآموزان را تأمین نکنیم، هیچگونه تحصیل علمی معنا ندارد. مقدمه تحصیل علم، تن و روح سالم است.
وی همچنین به یکی از مهمترین آسیبهای اجتماعی، یعنی خودکشی، اشاره کرد و خواستار مهار دقیق این پدیده شد.
به گفته کاظمی، حتی جلوگیری از خودکشی یک نفر، دستاورد بزرگی خواهد بود.
کاظمی خطاب به معاونان و مدیران مدارس گفت: باید به آسیبهای اجتماعی توجه ویژهای داشته باشیم و از برخوردهای ناهنجار با دانشآموزان خودداری کنیم. دامنه تابآوری دانشآموزان کاهش یافته است و باید برخوردهای خود را متناسب با این شرایط تنظیم کنیم.
وی در ادامه سخنان خود، از مقام معظم رهبری نقل قول کرد که آسیبهای اجتماعی و فرهنگی، تهدیدی بزرگ برای کشور بهویژه جوانان است و ممکن است آنها را به بیهویتی سوق دهد.
وی با اشاره به اهمیت موضوع آسیبهای اجتماعی، اظهار کرد: این حوزه نیاز به برنامهریزی و مداخله دارد. موضوع آسیبهای اجتماعی آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری ۷ جلسه برگزار کردند و گفتند که مهمترین خطری که کشور را تهدید میکند، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی است و جوانان ما را به سمت بیهویتی میکشاند.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: کانون اصلی اصلاحات در کشور، مدارس هستند و مسئولان باید از منظر خدایی و ولایی به مسائل آسیبهای اجتماعی نگاه کنند.
وی با اشاره به راهحلهای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، افزود: راه حل آن همافزایی و مشارکت است. موضوع تربیت فقط موضوع معاونان پرورشی نیست، بلکه موضوع همه ماست. ما همزمان با تولید گفتمان ملی باید بر ۳۲ منظقه پایلوت تمرکز کنیم تا دریابیم اشکالات کار در کجاست.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید اطلس آسیبهای اجتماعی را به صورت نقطهای داشته باشیم، عنوان کرد: اطلس آسیبهای اجتماعی مسئله حجاب و عفاف، سیگار، فرزند طلاق، اعتیاد، ترک تحصیل و… است؛ این موضوع را با اضطراب و افسردگی اشتباه نگیرید.
کاظمی همچنین بر لزوم همافزایی و مشارکت همه دستگاهها برای پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی تأکید کرد و گفت: مسئله تربیت و مقابله با آسیبهای اجتماعی فقط به معاونان پرورشی محدود نمیشود، بلکه مسئولیت آن بر عهده همه ماست.
وی در پایان با اشاره به اهمیت سامانه نماد برای شناسایی و مدیریت آسیبهای اجتماعی، از معاونان خواست که با دقت و جزئیات این سامانه را بهکار گیرند و به صورت عملیاتی آن را در مدارس پیادهسازی کنند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین بر لزوم ایجاد برنامههای عملیاتی و کارگاههای مهارتافزایی در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مناطق پایلوت تأکید کرد.
انتهای پیام/