دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1395 - 15:43

دبیرکل سازمان ملل متحد: اجلاس اخیر نقطه عطفی برای اقدامات بشردوستانه است

دبیر کل سازمان ملل در اجلاس اخیر جهانی بشردوستانه گفت: متعهد شدیم پاسخگویی خود را در قبال افراد گرفتار در بلایای طبیعی و درگیری‌ها بهبود بخشیده، آنان را به عنوان عوامل بهبودی خود توانمند سازیم و اراده سیاسی بیشتری را برای پیشگیری و پایان دادن به جنگ هایی به‌کارگیریم که موجب درد و رنج بسیاری شده اند.
کد خبر : 95140

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل طی یادداشتی با عنوان "نقطه عطفی برای اقدامات بشردوستانه" نوشت: چالشی که با آن روبه رو هستیم، بی سابقه است. یک صد و 30 میلیون فرد در سراسر جهان نیاز به اقدامات بشردوستانه دارند. بیش از 60 میلیون انسان مجبور به ترک‌ خانه‌های خود شده‌اند. با وجود اوضاع مخاطره آمیز، کمبود شدید بودجه برای کمک به آن افراد، پرسش‌هایی اساسی در مورد همبستگی جهانی در دنیایی مطرح می‌شود که ثروت زیادی دارد.
توسعه گسترده این چالش بدین معنی بود که این اجلاس باید متفاوت باشد. برای نخستین بار، افرادی که تحت تاثیر بحران‌ها هستند همراه با رهبران جهان، روسای سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها)، جامعه مدنی و بخش خصوصی برای یافتن راه حل همکاری کردند. تنوع آرا به خودی خود یک دستاورد بود.
اینجانب افراد زیادی را که تحت تاثیر بحران هستند ملاقات و با امدادگران شجاع صحبت کردم. افرادی که در خط مقدم بحران‌ها و اغلب در فقیرترین کشورهای جهان هستند، تعهد گسترده‌ای برای کمک به خانواده‌ها و جوامعی نشان دادند که در بحران به سر می‌برند. جامعه بین الملل به صورت یکپارچه باید اقدامات بیشتری انجام دهد.
دستور کار اینجانب برای انسانیت که پیش از اجلاس ارائه شد، پنج حوزه برای اقدامات جمعی مشخص می‌کند: پیشگیری و پایان دادن به درگیری، احترام به قوانین جنگ، در نظر گرفتن تمام افراد، فعالیت مستقیم برای پایان دادن به نیازها و سرمایه گذاری بر انسانیت. اجلاس نزدیک به سه هزار تعهد فردی و جمعی را در حمایت از این پنج حوزه ثبت کرد که بسیاری از آن‌ها شامل کشورهایی می‌شود که تحت تاثیر بحران هستند.
«توافق مهم» میان 30 اهدا کننده و آژانس امدادرسان برتر باید هزینه‌های مدیریت را کاهش دهد، تامین مالی انعطاف پذیرتری را فراهم کند و در تصمیم گیری‌هایی که در زندگی افراد آسیب دیده مؤثر خواهد بود حق اظهار نظر بیشتری به آنان دهد.
منشور جدید برای تغییر، 27 سمن بین المللی را متعهد می‌سازد تا یک پنجم بودجه خود را به منظور پاسخگویی به نیازهای گسترده تصمیم گیری‌های محلی و تامین مالی بیشتر به سازمان‌های ملی بدهند.
وزرای دارایی بیست کشور آسیب پذیر موسوم به «گروه 20 آسیب پذیر»، با آغاز طرحی با عنوان «مشارکت آمادگی جهانی» به منظور آماده سازی در برابر وقایع آینده، به کشورهایی کمک خواهند کرد که بیشتر در خطر بحران هستند.
کمک کنندگان با تعهد به تأمین بودجه‌ای جدید برای ابتکارهای حفاظت از زنان و دختران در برابر خشونت‌های مبتنی بر جنسیت و تضمین ادامه تحصیل میلیون‌ها کودک بحران زده، به یکی از فوری‌ترین اولویت‌های پناهندگان و افراد آواره در سراسر جهان پرداختند.
اجلاس به تعهدات مهمی برای پر کردن شکاف اقدامات بشردوستانه و توسعه، ایجاد راهی جدید برای همکاری با یکدیگر در جهت کاهش نیازها، مدیریت بحران و هدف قرار دادن آرمان‌هایی مشترک در مدت زمانی طولانی‌تر دست یافت.
حدود 80 درصد از بودجه بشردوستانه برای بحران‌های انسان ساز مصرف می‌شود که به وسیله درگیری‌ها ایجاد شده است. از این رو تعهد 173 دولت حاضر در اجلاس، بر سرمایه گذاری بیشتر در پیشگیری از درگیری و ایجاد صلح، یافتن راه حل‌های بهتر برای پناهندگان و آوارگان داخلی و فشار برای اقدامات عملی در جهت حمایت از قوانین جنگ قابل توجه بود.
اکنون باید این تعهدات را به اقدامات عملی تبدیل کنیم. اواخر سال جاری، گزارشی را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه و راه‌هایی را پیشنهاد خواهم کرد تا تعهدات ما را به پیش برد. نشست سطح بالایی که در 19 سپتامبر در نیویورک راجع به جابه‌جایی‌های عظیم پناهندگان و مهاجران برگزار می‌شود، فرصت بزرگی برای تداوم حرکت و تکیه بر دستاوردهای اجلاس خواهد بود.
جامعه مدنی حضوری پویا در استانبول داشت و اینجانب آن‌ها به ایفای نقشی فعال در نظارت بر انطباق اقدامات کشورها با تعهداتشان فرا می‌خوانم.
اجلاس جهانی بشردوستانه نه نقطه‌ای پایانی بلکه نقطه عطفی بود. سازمان ملل متحد متعهد شده است تا با تکیه بر حرکت ایجاد شده مبنی بر همکاری رهبران جهان شامل کسانی که نتوانستند در اجلاس حضور داشته باشند و کلیه ذی نفعان، از آسیب پذیرترین افراد در سراسر جهان حمایت کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته