اعلام قیمت بلیت اجراهای جشنواره تئاتر فجر/ واکنش تقیانیپور به شایعه برکناری
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، صبح امروز شنبه ۱۵ دی در تالار وحدت برگزار شد. خیرالله تقیانیپور دبیر جشنواره، اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی و مدیران این دوره از جشنواره در این مراسم حضور داشتند.
در ابتدای این نشست اتابک نادری گفت: من تازه به جمع عزیزان فعال در این جشنواره اضافه شدم. میخواهیم با شعار همدلی و وفاق جشنواره چهلوسوم را اجرا کنیم. من همیشه معتقدم کار اصلی را هنرمندان انجام میدهند و ستاد برگزاری باید میزبان رویداد باشد. همه تلاش ما با این است که در این میزبانی با نظم خاص خانواده تئاتر را زیر چتر جشنواره تئاتر فجر ببینیم و رسالت اصلیمان را به سرانجام برسانیم.
اجرای ۳۶ اثر در بخش مسابقه
در ادامه مراسم پس از صحبتهای کوتاه تقیانیپور دبیر جشنواره، سعید نجفیان دبیر اجرایی این رویداد گفت: بعد از بررسی اولیه فراخوان، یکم مرداد دبیرخانه به صورت رسمی گشایش یافت و ۷ مرداد هم فراخوان منتشر شد. در بخش صحنهای نمایشهای اجرا شده مجموعا ۲۸۱ اثر بررسی و ۱۵ اثر به بخش نهایی جشنواره راه پیدا کردند. بخش دوم برگزیدگان جشنوارههای استانی بود که قرار بود تا پایان آبان به اتمام برسد که برخی از آنها طولانیتر شد. بررسیها تا پایان آذر کامل شد و در نهایت ۸۰ کار معرفی شد و از آن میان ۱۴ اثر از استانها برگزیده شدند.
وی افزود: از میان آثار برگزیده جشنوارههای ملی هم نمایندگانی از آثار معرفی شدند و معدود کارهایی برای بخش رقابتی انتخاب شدند. در بخش غزه و مقاومت هم ۶ اثر صحنهای خواهیم داشت. در کل ۳۶ اثر در بخش مسابقه خواهیم داشت. از جشنواره «تئاتر کردی»، «مقاومت»، «سودای عشق»، «ارتش و توانبخشان» مهمانانی در بخش صحنهای خواهیم داشت.
قطبالدین صادقی و امیر دژاکام نیز در این دوره آثاری در بخش ویژه این رویداد خواهند داشت.
ایوب آقاخانی هم در این نشست گفت: در بخش نمایشنامهنویسی امسال بخش ویژهای بود، باتوجه به اینکه در ادوار مختلف یا دبیر این بخش بودم یا داور این بخش سعی کردم امسال بابت متفاوت قضاوت کردن این تجربیات را به کار بگیرم. در این دوره پس از انتشار فراخوان تا اول آبان ۳۵۰ نمایشنامه به دست ما رسید. هیئت مشورتی متشکل از شهرام کرمی، مهرداد کوروش نیا و مهرداد رایانی مخصوص کار خود را در دو نوبت انجام دادند و پس از انتخاب ۴۰ اثر برتر، آثار نهایی را مجدداً قضاوت و داوری کردند.
چاپ ۱۲ نمایشنامه برگزیده جشنواره چهل و سوم
وی افزود: امسال داوریها با سرعت خوبی انجام شد. در دو دوره نمایشنامههای برگزیده چاپ نشدند و ما برای جلوگیری از رخ دادن مجدد این اتفاق، جلسات نمایشنامه زودتر از همه بخشها به پایان رسید تا فرایند زمان بر اخذ مجوز ز وزارت ارشاد و چاپ آثار برگزیده را نهایی کنیم.
وی ادامه داد: در نهایت ۱۲ اثر به عنوان نمایشنامههای برگزیده انتخاب شدند. بخشهای خاص و ویژه جشنواره در میان این کاندیداها نیستند و جدا از این ۱۲ اثر، برگزیدگان بخش غزه و قهرمانان ملی نیز به صورت جداگان معرفی میشوند و این اثار در ترکیب نامزدهای نهایی قرار ندارند. این دوره نمایشنامه نویسهای استانها بسیار حضور پررنگی داشتند و این نشان از علاقه خوب در سطح کشور دارد و این نیاز به مدیریت دارد. از مدیران تصمیمگیر دعوت میکنم این میزان از علاقهمندی را دریابند، مدیریت کنند تا شاید بتوانیم بنیه نمایشنامه نویسی کشور را در یک زمان منطقی تقویت کنیم. این حجم از استعداد و توانایی برای نگارش تئاتر در سطح جهان جزو اتفاقات نادر است و نباید این جواهر را از دست داد. این استعداد در حال حاضر وحشی و گسیخته است و باید ساماندهی شود.
نمایش ۶ اثر صحنهای و یک اثر برخط در بخش بینالملل
در بخش بعدی، وکیلی دبیر بخش بینالملل نیز عنوان کرد: تعداد ۲۳۱ اثر از کشورهای مختلف متقاضی حضور در این رویداد بودند که بیشتر از ۴۵ کشور را شامل میشد. پرتقال، روسیه، برزیل، فرانسه، آرژانتین، نروژ، سوییس، لهستان، سوئد، کشورهای عربی و... اثاری فرستادند و تعداد ۲۰ اثر در اولویت انتخاب قرار دادیم و ۶ اثر به صورت صحنهای اجرا دارند و یک اثر به صورت برخط پخش میشود.
وی افزود: حدود ۱۵ کشور کانادا، فرانسه، آفریقا، دانمارک، ارمنستان، تونس، هند و... درخواست برگزاری کارگاه آموزشی داشتند که در نهایت یک کارگاه انتخاب شد که با عنوان «کاوش در تامین اثر در تئاتر معاصر» با حضور هنرمندی از هند در سه روز برگزار میشود.
در ادامه مراسم، مهدی آشنا دبیر عکس جشنواره در توضیحاتی عنوان کرد: امسال این بخش بعد از چند دوره غیبت در فراخوان به صورت سه ساله برگزار شد. استقبال بینظیر بود و حدود هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد. ۸۹ اثر پذیرفته شد و به بخش نهایی راه پیدا کردند. چیزی حدود ۱۲۰ پوستر هم ارسال شد که ۴۹ اثر به بخش مسابقه رسید.
وی افزود: نمایشگاه پوستر و عکس این دوره برگزار میشود و کتاب آثار برگزیده نیز منتشر میشود. گستردگی استانی در پذیرش آثار بسیار مهم بود. من از جاهایی عکس دریافت کردم که حتی نام آن مناطق هم به گوشم نخورده بود. احتمالاً نمایشگاهی از این آثار در کشوری در آمریکای جنوبی برگزار میشود. امیدواریم این نمایشگاه به صورت استانی در کشور برگزار شود که همه بتوانند از این آثار استفاده کنند.
اخبار بخش آموزشی و پژوهشی جشنواره تئاتر فجر
جواد روشن، مدیر بخش انتشارات و کارگاههای آموزشی و پژوهشی جشنواره نیز در ادامه مراسم پشت تریبون قرار گرفت و گفت: درخصوص بخش پژوهش که یکی از بخشهای ثابت جشنوارههای هنری است، ما موضوع بررسی جایگاه و جریان نمایشنامهنویسی بعد از انقلاب اسلامی را پیشنهاد دادیم. سرفصلهای پیشنهادی هم در فراخوان معرفی شد و در زمان مقرر ۶۲ چکیده نقاله به دست ما رسید. در مهلت مقرر در نهایت ۱۸ مقاله برای داوری نهایی ارسال شد که در جمعبندی نهایی معرفی میشوند.
وی افزود: یکی از نگاههای دبیرخانه امسال این بود که بخش سمینار ما همزمان با برگزاری جشنواره باشد، به همین دلیل دو روز برای این رویداد پیشبینی شده که در کنار ارائه مقالات منتخب چند نشست علمی نیز با همان موضوع برگزار میشود. در بخش انتشارات هم سعی کردیم امسال به بهانه برگزاری جشنوارههای مختلف کارهایی را انتخاب کنیم. در کنار نمایشنامههای منتخب، مقالات برگزیده نیز انتخاب میشوند و منتشر خواهند شد. «اقتباس در تئاتر معاصر» و «مفاهیم اساسی در آموزش تئاتر و نمایش» دو عنوان کتاب تخصصی ما هستند که تلاش کردیم این آثار به جشنواره امسال برسد.
وی در رابطه با بخش کارگاه نیز گفت: اولویت در این بخش کارگاههایی بخش بینالملل است، باتوجه به پیشنهادات این بخش سه عنوان کارگاه تخصصی برنامهریزی شده است. جایگاه و شان جشنواره تئاتر فجر، نیازهای این حوزه و فرصتی که هنرمندان و مهمانان در این ایام دارند، در نظر گرفته شده است.
در ادامه داریوش نصیری مدیر بخش تئاتر بیرونی و خیابانی هم در سخنانی گفت: ۱۶۷ اثر در ۶۶ شهر ایران به دبیرخانه رسید، ۳۳ کارگردان خانم و مابقی آقایان هنرمند بودند. از این تعداد ۲۵ اثر برای مسابقه برگزیده شد. ۵ اثر هم در بخش مقاومت و غزه و یکی دو اثر هم به عنوان مهمان در این بخش حضور دارند. ۲۱ شهر ایران در این دوره نمایندگانی دارند، خوزستان، هرمزگان، ملایر، ازنا، دوگنبدان، مریوان، تهران، اصفهان و... تهران با ۵ اثر بیشترین آثار را دارد و بعد خوزستان با ۴ اثر و هرمزگان و اصفهان با ۳ اثر در رتبههای بعدی قرار دارند.
یک سوم کارگردانان این دوره خانمها هستند و موضوعات مربوط به نمایشنامههای ایرانی، غزه، فضای مجازی تبعات جنگ و... در این دوره اجراهایی هستند. در بخش پایانی هم پنج هنرمند آثار را داوری میکنند.
از اجراهای «به علاوه فجر» چه میدانیم؟
در ادامه داود نامور مدیر بخش «به علاوه فجر» جشنواره هم گفت: امسال این بخش برای اولین بار رقابتی شد. ما در این بخش تمام اجراها را در اختیار مدیران سالنهای خصوصی گذاشتیم و هر مدیری یک تا سه اثر برگزیده به اجرا درآمده در سالن خود را انتخاب میکند. بیش از ۱۰ تماشاخانه خصوصی در این دوره حضور دارند، اجراهایی از برخی سالنهای خصوصی که مایل نبودند در این دوره حضور داشته باشند هم انتخاب کردیم. نزدیک به ۲۲ گروه در این دوره متقاضی هستند که از این آثار ۳ نمایش برتر انتخاب میشود. یعنی بازیگر، کارگردان و... نیست و بهترین نمایش انتخاب میشود و در نهایت تجلیلی هم از بهترین تماشاخانه خصوصی برتر به عمل میآید و کمک هزینههایی هم به گروهها و سالنها اختصاص داده میشود.
در ادامه مهدی دوایی مدیر هنری جشنواره در سخنانی گفت: ما از حساسیتها راجع به طراحی پوسترهای جشنواره ملی و بینالمللی فجر با خبر هستیم. قرار بود امروز از پوستر رونمایی شود ولی به دلایل فنی این اتفاق به امروز نرسید. معمولاً پوستر جشنوارههای ما به دلایل مختلف که اکثراً زیبایشناسانه هم نیست، کارهای صدردرصد بی نقصی نیست. تلاش ما این است که پوستر برای مخاطبین که باید با این اثر برخورد کند بتواند اثری با کیفیت را تماشا کند. در نشست رونمایی به صورت مفصل بیشتر راجع به پوستر صحبت میکنیم.
شایعه تغییر دبیر جشنواره فجر
در بخش پرسش و پاسخ اتابک نادری در مورد شایعات مربوط به تغییر دبیر جشنواره گفت: در اذهان عمومی قیاسی پیش آمد با جشنواره فیلم فجر که، چون در آنجا دبیر تغییر کرده در اینجا هم تغییر میکند، ولی اینجا فرایندها تفاوت دارد و تا جایی که من میدانم صحبتی در این مورد نشد. در مورد بودجه جشنواره هم چیزی که ما به عنوان دفترچه بودجه پیشنهاد دادیم ۳۴ میلیارد تومان است و سعی میکنیم صرفهجویی انجام دهیم و این یک تکلیف سازمانی است. بعد از جشنواره هم گزارش علمکرد مالی این دوره ارائه میشود و ما شفاف این کار را انجام میدهیم. هنوز اقساط مربوط به جشنواره تئاتر فجر به دست ما نرسیده و فردا یا پس فردا اولین قسط به ما میرسد.
نادری عنوان کرد: تغییرات یک شبه و یک روزه انجام نمیشود. اتفاقاتی در کشور رخ داد، مثل شهادت آیتالله رئیسی که تغییراتی را در سطوح مختلف کشور به وجود آورد. خانم رضایی معاون امور هنری تصمیم گرفتند شورای سیاستگذاری برای جشنواره شکل بگیرد ولی، چون همه چیز تند و سرعتی بود اقای تقیانیپور در این جلسه شورا نبودند.
وی افزود: بزرگترین صنف ما در تئاتر انجمن هنرهای نمایشی استانهاست و ما بالغ بر ۱۳ هزار هنرمند ثبت شده در این انجمنها داریم. این را قه عنوان عضوی از خانواده تئاتر میگویم که با هرآنچه که موجب تنش در جشنواره شود مقابله خواهم کرد. من در جشنواره فیلم فجر هم گفتم اگر دلخور هم باشم خانهام را ترک نمیکنم. جشنواره تئاتر فجر برای همه تئاتری هاست و باید بدون خلل و حاشیهای برگزار شود.
در ادامه مراسم تقیانیپور درخصوص روند دبیری جشنواره گفت: بعد از فیلم «قلب رقه» به من پیشنهاد شد و همه به من گفتند وارد این حوزه نشو که فحشخور آن زیاد است. اما مثل عادت همیشگی استخاره گرفتم که خوب آمد و دبیری را قبول کردم. چند شرایط داشتم یکی اینکه دوست نداشتم با مدیرکل وقت کار کنم. جلوتر رفتیم که حادثه شهادت رئیس جمهور رخ داد که همه چیز سرعت گرفت. من اگر وقتم را صرف حواشی میکردم امروز نسیت خبری برگزار نمیشد.
وی افزود: من هم اخبار ضدونقیض در مورد جایگزینی دبیر جشنواره میشنیدم ولی اصلاً به ان توجهی نکردم و کارم را انجام دادم. در خصوص عدم حضور در شورای سیاستگذاری هم باید بگویم که در ان دخیل نیستم و راهاندازی آن در حیطه اختیارات من نیست. در دو جلسه این شورا حضور نداشتم و اینکه در آنجا چه مسائلی بررسی شده را در جریان نیستم.
تقیانیپور گفت: من به عنوان شرکتکننده در جریان جشنوارهها همیشه شاهد اعتراضات هنرمندها بودم ولی همیشه تلاش کردم قواعد را به هم نزنم. اعتراض حق هر هنرمندی است، ما محدودیتی برای پذیرش آثار داریم و داوری داریم که به نظر ان احترام میگذاریم. خوشبختانه بعد از پذیرش سرپرستی توسط آقای نادری امیدواریم بخش مالی جشنواره که تنها کیر این دوره در حال حاضر است، برطرف شود. امسال در بخش اسکان شرایط بهتری داریم.
تقیانیپوردر مورد بخش بینالملل توضیح داد: کارهای این بخش باید یک ماه قبل از جشنواره کارهایش انجام شود با این حال نزدیک به ۸ کشور اثار خوبی را فرستادند. ما نمایشهای باکیفیتی دیدیم.
توضیح نادری درباره محدودیت میزبانی از هنرمندان شهرستانی
نادری هم در خصوص اهمیت بخش استانی گفت: خیلی از جشنوارهها در خیلی از کشورها اینگونه نیست که همه هنرمندان در طول برگزاری جشنواره امکان حضور در رویداد را داشته باشند و این یک قاعده کلی است. درست است که هنرمندانی که از شهرستان میآیند دوست دارند کل جشنواره را در تهران باشند ولی این عملیاتی نیست. طبق برنامه ۸-۹ میلیارد هزینه اسکان هنرمندان برای این جشنواره است و اگر بخواهیم همه را یک هفته تا ۱۰ روزاسکان دهیم ۱۷-۱۸ میلیارد به هزینههای اسکان اضافه میشود و به همین دلیل هنرمندان شهرستانی سه روز در تهران هستند.
نجفیان هم عنوان کرد: کمک هزینههای هر گروه زیر ۷۰ میلیون تومان نیست و برای اسکان همه هتلهای خوبی در نظر گرفتیم. اگرچه باید قبول کنیم همه جشنوارههای دنیا در مسایل مالی و اسکان کمبودهایی دارند. ما سعی کردیم بیشتر هزینهها صرف تئاتر و گروه شود. در ماههای گذشته دبیرخانه جشنواره با سه نفر اداره شده و قرار است پولهایی پرداخت شود و تا به امروز هرکسی در هر بخش جشنواره کار کرده قرضالحسنه بوده است. به تازگی قراردادهای ما امضا شده است و کسی به توقع اینکه ممکن است اقای تقیانیپور باشد یانه، کار در دبیرخانه را تعطیل نکرد.
وی گفت: طبق گزارش انجمن نمایشی ما ۱۷ میلیارد تومان بدهی سنوات داریم و نزدیک به ۹ میلیارد تومان هم تعهداتی داریم. اگر طبق تخصیص اول سال که حدود ۱۰۰ میلیارد برای هنرهای نمایشی ثبت شده، اگر کامل اختصاص پیدا نکند باز هم مرکز بدهکار میماند. ما گاهی اوقات از برخی هنرمندان برای اجرا دعوت میکنیم و رایزنیهایی هم انجام شده است. رقم پیشنهادی برای اجرای دکور، حقوق درخواستی هنرمندان ویژه تا ۵۰۰ میلیون تومان قوده است.
نجفیان افزود: اینکه هنرمندان در حال حاضر قهر هستند درست نیست. اگر هنرمندان قهر کردهاند پس چگونه ۲۸۰ اثر به دبیرخانه رسیده است. بلهف برخی دلخور هستند و باید آشتی شکل بگیرد، متاسفانه ما دیالوگی برقرار نمیکنیم و حرف هم را نمیشنویم اگر این کار را بکنیم خیلی از کدورتها برطرف میشود.
وحید لک مدیر روباط عمومیجشنواره نیز درباره قیمت بلیت های جشنواره عنوان کرد: ۶۰ درصد بلیطهای جشنواره به فروش میرسد و قیمتهای ۲۰۰,۱۵۰ و ۱۲۰ هزارتومانی برای بلیطهای این دوره در نظر گرفته شده است. تخفیفهای ۵۰ درصدی هم برای دانشجویان در نظر گرفته میشود.
انتهای پیام/