اهمیت عبور از کلیشهها و توجه به خلاقیت در تئاتر مقاوم/باید ذائقه نسل جدید را شناخت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نمایش «پروانه بر ناقوس» به نویسندگی فارس باقری و کارگردانی «علی افشار» از آثار حاضر در نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت از استان تهران است و اجراهای عمومی خود را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر از ۱۸ آذرماه آغاز کرده است.
کارگردان این نمایش در گفتوگو با آنا با رویکردی آسیبشناسانه در مورد تئاتر مقاومت گفت: مهمترین موضوعی که در تئاتر ما و تئاتر مقاومت در حال آسیبزایی است وجود کلیشههای نقش بسته در اذهان مخاطبان تئاتر در برخورد با موضوعات مقاومت و دفاع مقدس است که سبب قهر مخاطب از اینگونه تئاتری و در نتیجه بیاطلاعی و یا کماطلاعی از آثار برجسته و اهداف جشنواره تئاتر مقاومت میشود.
وی در ادامه در مورد ویژگیهای نمایشی برجسته در پروژه نمایشی «پروانه بر ناقوس» افزود: تلاش من در کسوت کارگردان، کلیشهضدایی در دیالوگ، میزانسن و حتی طراحی صحنه در این نمایش که اثری در ژانر مقاومت محسوب میشود، بوده است، تا شاید بتوانیم از موارد تکراری فاصله بگیریم و تمرکز را بر فداکاریها و رشادتهای افراد برجسته حوزه مقاومت در ایران زمین، بگذاریم و بکوشیم که این موارد را به نسل دهه هشتادی منتقل کنیم؛ باتوجه به این که امروزه ذائقههای این نسل دستخوش تغییر شده است، باید با خلاقیتهای درخور این گروه سنی به سراغ آنها برویم تا بازدهی مطلوبی را دریافت کنیم.
افشار در ادامه ارزیابی خود را از نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت، ارائه کرد: تا به اینجای جشنواره باید یک دست مریزاد جدی به دبیرخانه جشنواره و حتی عوامل تصمیم گیرنده در انتصاب دبیر این رویداد هنری گفت، که این آگاهی ایجاد شده است که باید برای این رویداد به دنبال جوانی که خود کارگردان است، بود؛ زیرا هم حرفه بودن دبیر جشنواره با افراد شرکت کننده مسبب شکل گیری یک زبان مشترک است و مضاف برآن جشنواره با کیفیت بهتری برگزار میشود.
وی در پایان افزود: البته این جوان بودن از یک سوی دیگر میتواند سبب بروز چالشهایی شود، برای مثال من شاهد این موضوع بودم که دبیر جشنواره تلاش بسیاری در جهت گردآوری سالنهای مناسب برای گروهها، به خرج دادند که با مشکلاتی هم در این خصوص طرف بودند؛ این موضوع به قطع جای افسوس دارد، زیرا بر این باورم هنگامی که یک فرد را با این حد اعلا از دانش و درایت به عنوان دبیر جشنواره معرفی شده است، باید در گام نخست، به صورت همه جانبه مورد حمایت و همکاری قرار گیرد.
«پرداختن به سیره زندگی و مبارزات شهدا و رزمندگان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، دفاع از حرم و محور مقاومت»، «پرداختن به عملیاتها و رخدادهای مهم دفاع مقدس، دفاع از حرم و محور مقاومت»، «پرداخت به نقش تاریخی و ارزشمند زنان و مادران در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»، «پرداختن به نقش شهدای مدافع امنیت با نگاه ویژه به شهدای سال ۱۴۰۱، حوادث تروریستی شاه چراغ و مجلس شورای اسلامی»، «مقاومت، ایستادگی و مظلومیت مردم فلسطین به ویژه وقایع اخیر غزه»، «پرداخت نمایشی به حماسه طوفان الاقصی و حماسه وعده صادق» و «پرداختن به شخصیتهای مهم مبارز تاریخ معاصر ایران و جهان و ایستادگی آنها در برابر استکبار، استعمار و استبداد» نیز از اولویتهای موضوعی جشنواره در بخش «تئاتر صحنهای» این دوره بوده که در قالبی متفاوتتر از دورههای گذشته برگزار میشود.
نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت پاییز و زمستان سال ۱۴۰۳ به دبیری محمد کاظمتبار توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در تهران و شهرهای مختلف کشور در حال برگزاری است.
علاقهمندان برای دریافت تازهترین اخبار این رویداد میتوانند به سامانه اینترنتی جشنواره به آدرس www.moghavemattheater.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام/