دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح شد؛

استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در مدارس ابتدایی تهران

استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در مدارس ابتدایی تهران
برای نخستین بار در کشور، معاونت ابتدایی شهرستان‌های استان تهران اقدام به استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) در آموزش دروس مدارس ابتدایی کرده است. این پروژه با هدف ایجاد تجربیات آموزشی تعاملی و جذاب برای دانش‌آموزان، امکاناتی مانند عینک‌های VR و لپ‌تاپ‌های گرافیک بالا را در اختیار مدارس قرار داده و تجربه‌ای جدید از یادگیری را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند.
کد خبر : 947637

به گزارش آنا، آموزش و پرورش در سراسر دنیا به دنبال راه‌هایی نوین برای ارتقای کیفیت تدریس و یادگیری است. در ایران، معاونت ابتدایی شهرستان‌های استان تهران به تازگی اقدام به اجرای پروژه‌ای نوآورانه کرده است که می‌تواند تحول چشمگیری در روش‌های آموزشی ایجاد کند. در این پروژه، برای اولین بار در کشور، از تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) در مدارس ابتدایی استفاده شده است. به همین منظور با محمدعلی زنجانی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران به گفتگو نشستیم تا از جزئیات این پروژه آگاه شویم. مشروح گفت‌وگوی تفصیلی خبرنگار آنا در ادامه قابل مشاهده است.

آنا: ابتدا لطفاً توضیح دهید که این پروژه از کجا شروع شد و چه اهدافی دنبال می‌کند؟

زنجانی: این پروژه به دنبال گنجاندن تکنولوژی‌های نوین در فرآیند آموزشی در مدارس ابتدایی است. در واقع، ما در معاونت ابتدایی شهرستان‌های استان تهران برای اولین بار در کشور، تصمیم گرفتیم که از تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) برای آموزش دروس مختلف به دانش‌آموزان استفاده کنیم. هدف اصلی ما ارتقای کیفیت آموزش، ایجاد تجربه‌های یادگیری جذاب و کمک به عمق‌بخشی به یادگیری دانش‌آموزان است.

آنا: این پروژه چگونه اجرایی شده و چه تجهیزاتی برای آن استفاده شده است؟

زنجانی: در مرحله اول، ما شش منطقه از شهرستان‌های استان تهران را برای اجرای این طرح انتخاب کردیم. این مناطق شامل شهریار، ملارد، رباط کریم، اسلامشهر، قرچک و پیشوا بودند. برای این مناطق، ما تجهیزات سخت‌افزاری مانند عینک‌های واقعیت مجازی (VR) و لپ‌تاپ‌های با گرافیک بالا تهیه کردیم. این لپ‌تاپ‌ها و عینک‌ها به معلمان و مدارس اختصاص داده شده‌اند تا از آنها برای تدریس دروس مختلف به صورت تعاملی استفاده کنند. در مجموع، برای این مرحله حدود ۶ میلیارد ریال هزینه شده است.

آنا: چه محتوایی برای استفاده در این تجهیزات آماده شده است و چگونه به نیاز‌های درسی دانش‌آموزان پاسخ می‌دهد؟

زنجانی: محتوای آموزشی که تهیه کردیم شامل موضوعاتی است که به راحتی نمی‌توان آنها را به صورت تجربی در دنیای واقعی آموزش داد. برای مثال، دانش‌آموزان با استفاده از واقعیت مجازی می‌توانند به منظومه شمسی سفر کنند، درون بدن انسان را مشاهده کنند یا حتی به اعماق اقیانوس‌ها بروند و با انواع موجودات دریایی آشنا شوند. در کنار اینها، محتوای مربوط به مطالعات اجتماعی، تاریخ و جغرافیا نیز به صورت سه‌بعدی و تعاملی آماده شده است تا دانش‌آموزان تجربه بهتری از یادگیری داشته باشند.

استفاده از واقعیت مجازی در مدارس ابتدایی استان تهران؛ تحولی نوین در آموزش

آنا: با توجه به اینکه این تجهیزات به طور معمول در مدارس استفاده نمی‌شود، آیا چالش‌هایی برای استفاده از این فناوری وجود داشته است؟

زنجانی: بله، قطعاً. یکی از چالش‌های اصلی ما آشنایی دانش‌آموزان با این فناوری جدید بود. به خصوص برای آن دسته از دانش‌آموزانی که تجربه استفاده از واقعیت مجازی را نداشتند، ممکن بود تجربه به نوعی چالش‌برانگیز باشد. به همین دلیل، در مرحله اول بیشتر روی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی تمرکز کردیم و در این فرآیند تلاش کردیم که مشکلات احتمالی مانند ناراحتی‌های فیزیکی یا سرگیجه را به حداقل برسانیم. همچنین برای معلمان، کارگاه‌های آموزشی برگزار کردیم تا نحوه استفاده از این تجهیزات را به درستی یاد بگیرند و بتوانند تجربه آموزشی جذاب و مؤثری برای دانش‌آموزان فراهم کنند.

آنا: بازخورد اولیه دانش‌آموزان و معلمان نسبت به این فناوری چه بوده است؟

زنجانی: تا به حال بازخورد‌ها بسیار مثبت بوده است. دانش‌آموزان علاقه زیادی به این نوع یادگیری نشان داده‌اند و به وضوح می‌توان دید که تجربیات سه‌بعدی و تعاملی، انگیزه یادگیری آنها را افزایش داده است. معلمان نیز از این روش‌های جدید استقبال کرده‌اند و آن را فرصتی برای ایجاد روش‌های نوین تدریس می‌بینند. ما به طور مستمر در حال ارزیابی اثربخشی این پروژه هستیم و بر اساس این ارزیابی‌ها، محتوای آموزشی و روش‌های اجرایی را بهبود می‌دهیم.

آنا: آیا برنامه‌ای برای گسترش این طرح در سایر مناطق و استان‌ها دارید؟

زنجانی: بله، قطعاً. ما در حال مطالعه و ارزیابی تجربیات خود هستیم تا این طرح را به سایر مناطق و استان‌ها گسترش دهیم. همچنین در نظر داریم که با توسعه محتوای آموزشی و بهبود زیرساخت‌ها، این فناوری را به مدارس بیشتری معرفی کنیم. ما به دنبال آن هستیم که این طرح در بلندمدت به یک الگوی آموزشی در سطح کشور تبدیل شود و به ارتقای کیفیت آموزش در سراسر ایران کمک کند.

استفاده از واقعیت مجازی در مدارس ابتدایی استان تهران؛ تحولی نوین در آموزش

آنا: چه پیش‌بینی‌هایی برای آینده این پروژه دارید؟

زنجانی: در آینده، ما قصد داریم که این فناوری را با سایر فناوری‌های نوین مانند متاورس ترکیب کنیم و تجربیات آموزشی عمیق‌تری را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم. همچنین، در نظر داریم که علاوه بر آموزش دروس، از واقعیت مجازی برای آموزش مهارت‌های اجتماعی، تیمی و حل مسئله استفاده کنیم. به طور کلی، ما به این نتیجه رسیده‌ایم که تکنولوژی‌های نوین مانند واقعیت مجازی می‌توانند در آموزش و پرورش تحولی شگرف ایجاد کنند و به یادگیری عمیق‌تر و جذاب‌تر دانش‌آموزان کمک کنند.

استفاده از واقعیت مجازی می‌تواند راه‌حلی برای آموزش مفاهیم پیچیده و دشوار به شیوه‌ای جذاب و تعاملی باشد



آنا: بسیار سپاسگزاریم که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید و جزئیات این پروژه نوآورانه را با ما به اشتراک گذاشتید.

زنجانی: خوشحال شدم که توانستم اطلاعات بیشتری ارائه دهم. امیدوارم که این طرح بتواند در آینده‌ای نزدیک به یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های آموزشی در کشور تبدیل شود و به دانش‌آموزان کمک کند تا یادگیری‌شان را با روش‌های جذاب‌تر و کارآمدتر تجربه کنند.

این پروژه، با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، نوید دهنده تحول در نظام آموزشی کشور است. استفاده از واقعیت مجازی می‌تواند راه‌حلی برای آموزش مفاهیم پیچیده و دشوار به شیوه‌ای جذاب و تعاملی باشد. از این رو، اگر این طرح در سایر نقاط کشور گسترش یابد، می‌تواند به ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری دانش‌آموزان کمک کند و به عنوان الگویی برای سایر استان‌ها و کشور‌های منطقه مطرح شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب