ضرورت و چالشهای آموزش در کلاسهای چندپایه در مناطق کمبرخوردار کشور
به گزارش آنا، کلاسهای چندپایه، بهویژه در مناطق روستایی و عشایری، یکی از چالشهای اساسی نظام آموزشی ایران به شمار میآید. در این مناطق، بهدلیل پراکندگی جمعیت و کمبود دانشآموزان، امکان تشکیل کلاسهای جداگانه برای هر پایه تحصیلی وجود ندارد و بنابراین، دانشآموزان در یک کلاس با معلمی که مسئولیت تدریس چند پایه مختلف را برعهده دارد، آموزش میبینند. این کلاسها بهویژه در استانهای وسیع و کمبرخوردار کشور، همچون آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و کهکیلویه و بویراحمد، بهعنوان راهکاری ضروری برای تحقق دسترسی به آموزش برابر در مناطق دورافتاده شناخته میشود.
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگویی با رسانهها به بررسی ابعاد مختلف این پدیده پرداخته است. وی در این گفتگو، کلاسهای چندپایه را نه تنها یک ضرورت عملی در شرایط خاص مناطق کمبرخوردار، بلکه یک راهکار منطقی برای استفاده بهینه از منابع انسانی و آموزشی در این مناطق دانست.
حکیمزاده تأکید کرد که وزارت آموزش و پرورش در تلاش است تا با تقویت توانمندیهای معلمان و ارتقاء کیفیت آموزش، چالشهای موجود را کاهش داده و فرصتهای آموزشی برابر را برای همه دانشآموزان، بهویژه در مناطق محروم، فراهم آورد. این گفتگو همچنین به اقدامات عملی و برنامههای آموزشی برای معلمان در این مناطق اشاره داشت و بر لزوم نظارت و حمایتهای مستمر از معلمان تأکید کرد. در این گزارش، به تحلیل این نکات و بررسی راهکارهای وزارت آموزش و پرورش برای بهبود وضعیت آموزش در کلاسهای چندپایه خواهیم پرداخت.
چالشها و فرصتها در آموزش کلاسهای چندپایه
در گفتگو با رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، موضوع کلاسهای چندپایه در مناطق کمبرخوردار و روستایی بهویژه در استانهای آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کهکیلویه و بویراحمد به عنوان یک چالش مهم در نظام آموزشی کشور مطرح شد. وی این کلاسها را نهتنها یک الزام، بلکه یک راهکار اساسی برای پوشش آموزشی مناطق با تعداد کم دانشآموز دانست.
پدیدهای طبیعی در مناطق با پراکندگی جمعیت
حکیمزاده بر این نکته تأکید کرد که تشکیل کلاسهای چندپایه در مناطقی با پراکندگی جمعیت کم، مانند روستاها و مناطق عشایری، یک پدیده طبیعی است. در چنین مناطقی به دلیل کمبود دانشآموز، نیازی به تشکیل کلاسهای متعدد برای هر پایه آموزشی وجود ندارد. به جای آن، معلمان مسئولیت تدریس چند پایه مختلف را بهطور همزمان برعهده میگیرند. این کار علاوه بر بهینهسازی منابع انسانی، فرصتی برای دسترسی دانشآموزان به آموزشهای باکیفیت در شرایط محدود فراهم میآورد.
استانهای پیشرو در کلاسهای چندپایه
به گفته حکیمزاده، استانهای آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و کهکیلویه و بویراحمد بیشترین آمار کلاسهای چندپایه را دارند. این مناطق به دلیل ویژگیهای جغرافیایی و جمعیتی خاص خود، از این نوع کلاسها بهرهمند میشوند که در آنها معلم باید توانایی تدریس در چند پایه مختلف را داشته باشد.
توانمندسازی معلمان؛ اولویت اصلی
حکیمزاده در ادامه، توانمندسازی معلمان در این مناطق را یکی از اولویتهای اصلی وزارت آموزش و پرورش دانست. وی تأکید کرد که برای تدریس در کلاسهای چندپایه، معلمان باید آموزشهای ویژهای ببینند تا بتوانند بهطور مؤثر و هماهنگ، چند پایه را تدریس کنند. وزارت آموزش و پرورش در این راستا، علاوه بر استفاده از معلمان فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان، دورههای آموزشی برای معلمان حقالتدریس برگزار میکند تا آنان نیز بتوانند از نظر حرفهای به سطح مطلوبی برسند.
نظارت و حمایت در کلاسهای چندپایه
وی همچنین به نقش راهبران آموزشی در این فرآیند اشاره کرد و گفت که نظارت بالینی بر عملکرد معلمان کلاسهای چندپایه یکی از اقدامات مهم وزارت آموزش و پرورش است. این نظارتها علاوه بر ارزیابی وضعیت تدریس معلمان، به شناسایی نیازهای آموزشی و مشکلات موجود در کلاسهای چندپایه کمک میکند.
نتیجهگیری
کلاسهای چندپایه در مناطق روستایی و عشایری نهتنها بهعنوان یک ضرورت، بلکه بهعنوان فرصتی برای بهبود دسترسی به آموزش در مناطق کمبرخوردار شناخته میشوند. در این راستا، توانمندسازی معلمان و استفاده از ظرفیتهای موجود برای ارتقای کیفیت آموزشی، به عنوان اقدامی ضروری مطرح است. وزارت آموزش و پرورش بهطور جدی در حال تلاش است تا با رفع چالشهای موجود، فرصتهای آموزشی برابر را برای همه دانشآموزان کشور فراهم آورد.
کلاسهای چندپایه در مناطق روستایی و عشایری ایران، علیرغم چالشهای عمدهای که در زمینه کیفیت آموزش و مدیریت کلاسهای چندگانه ایجاد میکنند، بهعنوان یک ضرورت استراتژیک و راهکار عملی در مواجهه با شرایط خاص این مناطق مطرح میشوند. این کلاسها که به دلیل پراکندگی جمعیت و محدودیت منابع انسانی در مناطق کمبرخوردار شکل میگیرند، بیش از آنکه صرفاً یک انتخاب عملیاتی باشند، بهعنوان یک الزام ناشی از شرایط جغرافیایی و اجتماعی در این مناطق شناخته میشوند. از این رو، وزارت آموزش و پرورش نه تنها بهعنوان متولی اصلی نظام آموزشی، بلکه بهعنوان بازیگر کلیدی در جهت ارتقاء کیفیت آموزش در این مناطق، باید بهدقت بر چالشها و راهکارهای مرتبط با کلاسهای چندپایه تمرکز کند.
در این زمینه، توانمندسازی معلمان بهویژه در مناطق محروم، یکی از ارکان اساسی بهبود وضعیت آموزش است. معلمان کلاسهای چندپایه باید نه تنها از مهارتهای تدریس معمولی برخوردار باشند، بلکه توانایی مدیریت کلاسهای چندپایه، طراحی فعالیتهای آموزشی برای گروههای سنی و تحصیلی مختلف، و ایجاد فضای یادگیری مؤثر برای دانشآموزان در شرایط خاص را نیز داشته باشند. این نیاز به آموزشهای ویژه و پیگیریهای مستمر از سوی وزارت آموزش و پرورش دارد تا بتوان در این کلاسها، کیفیت آموزشی مناسبی را فراهم کرد.
در کنار این اقدامات، نظارت مستمر و بررسیهای دقیق از عملکرد معلمان در کلاسهای چندپایه نقش بسیار مهمی در شناسایی نقاط ضعف و قوت سیستم آموزشی ایفا میکند. نظارت بالینی که بر اساس ارزیابی دقیق وضعیت تدریس معلمان و نیازهای آموزشی مناطق انجام میشود، میتواند راهگشای بهبود روشها و استراتژیهای تدریس باشد.
اگرچه کلاسهای چندپایه بهطور طبیعی بهعنوان یک چالش در نظام آموزشی محسوب میشوند، اما با در نظر گرفتن شرایط خاص مناطق روستایی و عشایری، میتوان آنها را بهعنوان فرصتی برای بهبود دسترسی به آموزش و بهرهبرداری بهتر از منابع انسانی و آموزشی در نظر گرفت. این کلاسها نه تنها بهعنوان یک راهکار عملی برای پوشش آموزشی در مناطق کمجمعیت، بلکه بهعنوان یک ابزاری برای تحقق عدالت آموزشی در مناطق محروم محسوب میشوند. در نتیجه، بهبود وضعیت این کلاسها و افزایش کیفیت آموزش در این مناطق نیازمند نگاه جامع و استراتژیک است که در آن معلمان، منابع آموزشی، نظارت و سیاستگذاریهای وزارت آموزش و پرورش همگی در یک راستا حرکت کنند.
در نهایت، هرچند چالشهای زیادی در مسیر تحقق آموزش باکیفیت در کلاسهای چندپایه وجود دارد، اما اگر اقدامات مؤثری در زمینه توانمندسازی معلمان، تقویت منابع آموزشی و نظارت دقیقتر بر عملکرد معلمان انجام شود، میتوان امیدوار بود که این کلاسها به فرصتی برای تحقق آموزش عادلانه و دسترسی برابر به آموزش در سراسر کشور تبدیل شوند.
انتهای پیام/