چرا باید به تربیت مهدوی پناه ببریم؟/تلاش دشمن برای نابودی حس شریف مادرانه برای تربیت نسل سالم
به گزارش خبرنگار آنا، دومین نشست از سلسله جلسات کارگاه آموزشی «نقش زنان در تحقق جامعه مهدوی» به همت پژوهشکده قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ازاد اسلامی و با ارائه موضوع راهکارهای مناسب برای تربیت نسل مهدوی توسط لیلا افسری عضو هیئت علمی گروه معارف اسلام دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان به صورت مجازی و برخط ویژه اعضای هیئت علمی و کارکنان واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلام دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در ابتدای این نشست در پاسخ به این سؤال که چرا امروزه در نسل حاضر مسلمین وظیفه دارند روی تربیت نسل مهدوی متمرکز باشند؟ اظهار کرد: هدف از تربیت نسل مهدوی تشکیل جامعه مهدوی است و دکترین مهدویت به یک منجی اعتقاد دارند که با ظهورش حکومت جهانی مهدوی تحقق مییابد؛ در همین خصوص فوکویاما در یک سخنرانی با عنوان «بازشناسی هویت شیعه» میگوید: «شیعه پرندهای است که افق پروازش خیلی بالاتر از تیرهای ماست. پرندهای که دو بال دارد، یک بال سبز و یک بال سرخ، بال سبز این پرنده مهدویت و عدالت خواهی و بال سرخ او، شهادتطلبی است که ریشه در کربلا دارد. این دو بال شیعه را فناناپذیر کرده است. این پرنده زرهی به نام ولایتپذیری به تن دارد که با آن زره قدرتش دوچندان میشود. تنها در صورت تضعیف ولایت فقیه، رفاهطلبی جای شهادتطلبی را میگیرد و پس از آن اندیشه عدالتخواهی و انتظار نیز از جامعه رخت بر میبندد»، در نتیجه این نظریه مهندسی معکوس نشان میدهد که جنگ نرم غرب در وهله اول ارزشهای اسلامی و شیعی را در ایران اسلامی نشانه گرفته است.
افسری افزود: با شناسایی منابع قدرت که عبارتند از فرهنگ عاشورایی و شهادتطلبی، فرهنگ مهدویت و تربیت مهدوی و ولایتفقیه میتوان راهکارهای مناسبی برای مقابله با جنگ نرم دشمنان ایران و اسلام ارائه کرد.
وی با تأکید بر اینکه ریشه تربیت نسل مهدوی خانواده است، ادامه داد: خانواده کهنترین نهاد بشری است و انسان در کانون خانواده چشم به جهان میگشاید و رشد میکند و تکامل مییابد.
خانواده چگونه محمل سیر انسان به سوی کمالات میشود؟
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلام دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان تشریح کرد: در حقیقت خانواده محمل سیر انسان به سوی کمالات میشود؛ بنابراین برای داشتن یک جامعه ایدهآل و مهدوی باید بیشترین توجه و هزینه را صرف کانون خانواده کرد و کارکردهای آن را مورد توجه قرار داد تا خروجی این تلاش تربیت نسل مهدوی باشد.
دبیر دبیرخانه مهدویت استان زنجان با بیان اینکه هدف مشخص امپریالسیم غربی، فروپاشی نظام خانواده از طریق غول رسانه است، ادامه داد: مهمترین آسیب نسل امروز از طریق فرزند خواندههای رسانه صورت میپذیرد؛ رسانه در وهله نخستین فرزندان خانواده را از نظر اخلاقی، گویش، پوشش، آرایش و انتخاب فرهنگ تحت تأثیر قرار میدهد، زنان را از فضای عاطفی خانواده به فضای نابسامان جامعه برای بهرهبرداریهای جنسی و غیرجنسی میکشاند و حس شریف مادرانه نسبت به تربیت نسل سالم که در وجود زنان قرار دارد را از بین میبرد و آن را تبدیل به حس لذتجوییهای بی حد و مرز جنسی میکند.
این استاد دانشگاه در پاسخ به سؤال دیگر که چرا باید به تربیت مهدوی پناه ببریم؟ عنوان کرد: از نظر قرآن کریم انسان تمام کمالات را دارد و باید آنها را به فعلیت برساند و از منظر شیعه امام زمان عجلالله تعالی فرجهالشریف بارزترین مصداق انسان کامل هستند که خداوند متعال تمام استعدادها و قابلیتها را در ایشان به فعلیت رسانده است.
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلام دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان تصریح کرد: در نتیجه امام زمان عجلالله تعالی فرجهالشریف کاملترین انسان روی زمین و هم بهترین مربی اهل زمان هستند؛ بنابراین تربیت مهدوی انسان مسلمان را از نظر عقلانی، علمی، عقیدتی، ایمانی، اخلاقی و اجتماعی برای زندگی دنیا و آخرت آماده میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه درباره مهارتهای تربیت مهدوی هم گفت: مهارتهای تربیت مهدوی تواناییهایی هستند که با پرورش آن شخص میتواند با مسائل روزانه زندگی خود مواجه شود و آمادگی لازم برای حل مسائل بر مبنای مهدوی را داشته باشد که در نتیجه میتواند علاوه بر رسیدن به آرامش و تعادل به ایفای نقش فردی و اجتماعی خود بپردازد.
افسری درتعریف راهکارهای تربیت مهدوی اظهار کرد: مجموعه اقدامات اعم از برنامهریزی و ریز موضوعات کاربردی طرحهای عملیاتی مربیان مهدوی یا والدین براساس موازین اسلامی و ارزشهای مهدوی برای نشر نظری و عملی آموزههای قرآنی و مهدوی است.
ساماندهی مهارتها و راهکارهای تربیت مهدوی
وی، داشتن علم و حکمت کافی در عرصههای جسمانی، عقلانی، ایمانی، عاطفی و اجتماعی؛ احساس مهربانی و دلسوزی مادرانه یا پدرانه؛ دقت و توانایی کامل در اجرای برنامههای تربیت الهی؛ مخالفت با هوا و هوس؛ کسب رضای خدا؛ اخلاص در عمل؛ صبر و بردباری و آراستگی ظاهر و باطن را از ویژگیهای لازم برای والدین و حتی مربیان در تربیت نسل مهدوی برشمرد.
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلام دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در ادمه به ساماندهی و اولویتبندی مهارتها و راهکارهای تربیت مهدوی پرداخت و این مهارتها را با هدفگذاری در چهار حوزه هدفگذاری در ابعاد ارتباط با خدا؛ هدفگذاری در زمینه ارتباط با خود؛ هدفگذاری در زمینه ارتباط با دیگران و هدفگذاری در ارتباط با طبیعت ترسیم کرد و به تشریح این اهداف پرداخت.
این پژوهشگر حوزه مهدویت، مهارتهای اختصاصی تربیت مهدوی را شامل مهارتهای شناختی؛ مهارت مبنایی؛ مهارت انتظار مثبت؛ مهارت امیدواری؛ مهارت تحول فکری و فرهنگی؛ مهارت سلامت روان؛ مهارت عاطفی؛ مهارت رفتاری؛ مهارت صبر و مهارت عدالت طلبی دانست و پس از تشریح این مهارتها در توصیف مهارت عدالتطلبی افزود: همه انبیای الهی که از حقیقت جامعه و انسان و سعادت او باخبر بودند خوب میدانستند که همه احکام الهی در پرتو بهبود روابط انسانی و امنیت و عدالت اجتماعی تحقق مییابد، بنابراین در جامعه عادل است که انسان به درستی تربیت میشود و به حقوق همگان احترام میگذارد و به سعادت دست مییابد.
انتهای پیام/