مسئلهمحوری میانرشتهای محور اجماع گروههای آموزشی و استادان
به گزارش خبرنگار آنا، پنجاه و ششمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با حضور محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه با بیان اینکه فرصت شد تا پس از ۳۵ سال، سفری مجدد به استان بوشهر داشته باشم، هدف خود را از این سفر انجام پرسش و پاسخ با ارکان دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر و رفع برخی ابهامات در روند جدید مدیریتی دانشگاه برشمرد.
همایون عنوان کرد: هر دانشگاه، ساختار اداری و دانشی دارد که ساختار اداری آن مشخص، قانونمند و وظایف و نقش آن کاملاً مشخص است، اما این چارچوب در ساختار دانشی کمتر توجه شده است.
وی با بیان اینکه براساس نظام دانشی، دانشگاهها به سه بخش تقسیم میشوند، توضیح داد: نخست، دانشگاه معاونمحور است که برنامه ذیل فرد و معاونت انجام میشود. دوم، دانشگاههایی که نقش معاونین، حمایتی است، در این نوع دانشگاهها، نظام، دانشکدهمحور بوده و دانشکدهها کارهای مهمی را برعهده دارند و سوم، دانشگاههای گروهمحور که گروههای آموزشی، برنامهساز هستند.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تاکنون دانشگاه آزاد اسلامی از نوع اول دانشگاهها بود، ادامه داد: یکی از مشکلات این نوع دانشگاه، عدم شناخت و شناسایی گروههای آموزشی از یکدیگر در استانهاست، در حقیقت نظام علمی به هم متصل نیست و دنبال اصلاح این نظام و اتصال آن به یکدیگر هستیم.
همایون با تأکید بر اینکه از این پس دانشگاه آزاد اسلامی گروهمحور است، متذکر شد: ۱۸ عنوان ذیل پنج دانشکدگان در دانشگاه ایجاد شده تا برنامههای ناوگان علمی دانشگاه را مدنظر قرار دهند.
وی با بیان اینکه امکان قرارگیری رشتهها در کنار یکدیگر در گستره کشوری، ظرفیت مهم و قابل توجه دانشگاه است، افزود: دانشکده، محل اجماع گروههای مختلف آموزشی و استادان آن خواهد بود، در این دیدگاه، رشته تحصیلی ثابت نیست، بلکه موضوع اصلی مسئلهمحوری میانرشتهای است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه هر استان اصالتاً به یک گروه متصل است، اما باید خود را به دانشکده معرفی کند و یک مسئله خاص را مدنظر قرار دهد، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت دریا در بوشهر، میتوان دانشکدگان خلیج فارس را در کشور و دانشکده خلیج فارس را در بوشهر ایجاد کرد.
همایون با تأکید بر اینکه مجموع برنامهها به سمت معنادار هدایت و فعالیتها تدوین شده است، عنوان کرد: گروههای علمی دانشگاه آزاد اسلامی فقط در کف واحدها هستند. ما ساختار اداری را از کف واحد تا معاون و رئیس دانشگاه بالا آوردیم؛ اما ساختار علمی فقط در سطح اتفاق میافتاد و این موضوع سبب میشود گروههای علمی بدون ارتباط با گروههای متناظر خود در کشور، جریان علم را پیش ببرند.
وی افزود: هماکنون مجموعه گروههای دانشی کلاسیک و سنتی متناظر با رشتههایی که داریم شکل گرفته است. در واحدها براساس تعداد اعضای هیئت علمی، دانشجو و امکانات تخصیص داده میشوند و ما به ازای آن در استان گروه استانی شکل گرفته و با همین نام در معاونت یک گروه کشوری شکل میگیرد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: بالای سر این جریان هدایت رشته، دیگر دانشکده وجود ندارد، از این جهت به سمت یک دانشگاه گروهمحور حرکت میکنیم و یکی از ویژگیهای مهم تحول علمی در دانشگاهها اینکه گروهها بتوانند حرف نهایی را بزنند و کار را جلو ببرند.
همایون تبیین کرد: هر گروهی باید در قالب دانشکده، برنامههای توسعهای خود را پیش ببرد، یکی از جدیترین آن برنامهها ایجاد پیوند برنامه درسی میان رشتهای است و کاربرد علوم انسانی میتواند از طریق سایر علوم خود را نشان بدهد.
انتهای پیام/