شهرداری در مساله مسکن تسهیلگر است/ وزارت کشور سهمش را برای ون و اتوبوس نداد!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، علیرضا زاکانی شهردار تهران صبح امروز برای پاسخ به دو سوال اعضای شورای شهر حاضر شد.
ما در ساخت مسکن مشارکت میکنیم و تسهیل گر هستیم
بر اساس این گزارش، علیرضا زاکانی در این جلسه گفت: امروز دو سوال مدنظر است، یک سوال درباره موضوع 203 هزار واحد مسکونی که توسط معاون اول رئیس جمهور شهید افتتاح شد و سوال دوم هم درباره قراردادی است که با وزارت کشور داریم برای نحوه استفاده از ونها مطرح شده است.
وی درباره مسکن ابراز داشت: یکی از کارهایی که ما در مجموعه شهرداری دنبال کردیم مبتنی بر قاعده مسئولیت پذیری در شهر بود، هر آنچه که مربوط به شهر است ما در قبال ان احساس مسئولیت داریم تا انجام دهیم و پاسخ گو هستیم و آنچه مربوط به ما نیست به متولی کمک میکنیم تا او خدمت کند.
شهردار تهران متذکر شد: برای همین امر در موضوعات اجتماعی وارد شدیم و کار سخت معتادان متجاهر و کودکان خیابانی وارد شدیم، در موضوع مسکن بیش از دو سال است قرارگاه جهادی مسکن را راه اندازی کردیم، خانم نجفی علت تاخیر را مطرح کرده بودند ولی ما تعهدی برای شروع نداریم ما مسئول شروع نیستیم، ما مسئول تسهیل گری هستیم، با مواجهه فعال با موضوع مسکن این مساله را هدفگذاری کردیم تا به سایر دستگاهای عمومی و خصوصی کمک کنیم تا به وظیفه خود عمل کنند، این وظیفه دولت است نه شهرداری. آنچه وظیفه راه و شهرسازی بود ما در پی کمک به آن بودیم.
شهردار تهران با اشاره به ادوار گذشته بیان داشت: دو نگاه به تهران است، یک نگاه از دهه 70 است که دهه 90 تشدید شد که تهران را گران کنند تا مردم از تهران فرار کنند. این خط کلی است که در دهه نود در مجموعه دولت دنبال شد و چهار سال پیش از ما هم این مسیر تشدید شد.
وی گفت: امروز میانگین قیمت مسکن تهران متری 87 میلیون تومان است، امروز 51 درصد مردم تهران اجاره نشین هستند و این سرسام آور است، این امر آثار نگاه غلطی است که باعث شد هم شهر به فرسودگی رود و هم ساخت کاهش یابد و مردم در معرض مشکلات قرار گیرند.
زاکانی ابراز داشت: در برابر آن نگاه ما قائل به تسهیل کار مردم هستیم، توسعه این ارزان سازی به کل کشور چرا که وقتی تهران ارزان شود کل استانها خود را با آن قیاس می کنند، لذا این نگاه غلط را شکستیم و دنبال کردیم با قرار گاه جهادی مسکن با 22 شهردار کار تسهیل گری کنیم و پیگیر پروژه ها باشیم، بالغ بر 576 هزار واحد مسکن تفاهم نامه امضا کردیم، 300 هزار واحد را عملیاتی کردیم یعنی مسیر ایجاد تسهیلاتی که در شهرداری می خواهد داده شود به چند ماه تقلیل دادیم.
وی افزود: وظیفه کار با وزارت راه و شهرسازی است و ما به آنها کمک میکنیم ما تعهدی برای ساخت مسکنها نداریم جز قدرالسهم خود و زمین های خودمان، ما با دانشگاه ها تفاهمنامه امضا کردیم، با نیروی انتظامی و مجموعه های مختلف حتی معلمان و... این کار را انجام دادیم و به لطف الهی توانستیم تفاهمنامه های متعددی امضا کنیم و 344 پروژه را در مرحله علملیات قرار دهیم. از کمیسیون ماده 5 مجوز گرفتیم و تا صدور پروانه پیش بردیم.
زاکانی عنوان کرد: این شد یک افتخار طلایی برای دوره ششم شورای شهر و مدیریت شهری مرتبط با آن، لذا شروع شدن یا نشدن به مجری بر میگردد قدرالسهم ما زمینه سازی برای رسیدن به نقطه شروع ماجرا برای عملیات است، لذا با افتخار این مسیر را پیش بردیم.
شهردار تهران در بخش دیگر با بیان اینکه طرحی در هیات دولت مطرح شد این بود که چگونه می توانیم به دولت شهید رئیسی کمک کنیم تا قیمت مسکن را در کشور مهار کنیم و زمینه تسهیل ساخت مسکن را در تهران و سایر شهرها فعال کنیم، آقای مخبر دستور دادند و این کار در کمیسیون ماده 5 تسهیل شد و ما عملیات شروع آن را آغاز کردیم و به لطف خدا بخشی از آنها در حال اجراست و بخش دیگر از شهرداری عبور کرده و نهاد مربوط باید به سرانجام برساند.
وی ادامه داد: شهرداری هیچ تعهدی ندارد سی هزار واحد در زمینهای شهرداری است یعنی شهرداری مشارکت دارد.
زاکانی با بیان اینکه تفاهم نامه های مسکن ادامه داشت و ۲۸۵ هزار واحد آن وارد عملیات شد، گفت: این عملیات به معنای تسهیلگری ماست. این یک پروانه هشت هزار واحد است، اما باید واحدپذیری ها را باید در سطح شهر دید.
وی با بیان اینکه چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای آتش نشانان افتخار مدیریت شهری است، یادآور شد: برای سایرین نیز اقداماتی انجام دادیم و می دهیم. با تعاونی های بی در و پیکر ۱۰ سال و ۱۲ سال مردم را بیچاره نکردیم. یکی از کارهای خوب ما در کمیسیون ماده پنج اقدامات برای ده ونک، مرادآباد، اسلام آباد، نفرآباد و دیگر بخش هاست.
شهردار تهران با بیان اینکه بر اساس سبقه و سابقه و بر همان میزان امکانات به مردم ارائه خواهد شد، گفت: شما چطور به مصوبات خود دقت ندارید؟
زاکانی با بیان اینکه ۳۰ هزار واحد مسکونی زیر نظر سازمان نوسازی برای مولدسازی است، یادآور شد: بند ۲۱ ماده ۵۵ به ایجاد امکانات و ساخت مسکن برای ضعفا اشاره کرده است. شما لطف کنید در بودجه مبلغی در نظر بگیرید که برای ضعفا مسکن بسازیم اما چون این مجوز نبوده، ما زمینه ای را فراهم کردیم که مسکن استطاعت پذیر ساخته شود.
وی ادامه داد: در بودجه اعلام شده که پرداخت بدهی ها سقفی ندارد. ما می توانستیم مثل شورای قبل بی خیال باشیم و بگوییم پرداخت نمی کنیم. تا امروز از قبل واحدهای مسکونی تا چهار همت تسویه شده و تا ۱۰ همت تعهد سازمان نوسازی به معاونت مالی و اقتصاد شهری است. ما از طریق ارائه تسهیلات این اقدام را انجام می دهیم.
زاکانی با بیان اینکه چه کسی با من چای خورده که به او واحد مسکونی دادم، تأکید کرد: شما یک نفر را نام ببرید. بنده که از مال حلال هم اینجا می گذرم، شما در آن دنیا می توانید به پدر خود در این مورد پاسخ دهید؟
وی افزود: ما در مسیر سرانه های هفتگانه ۲۶ شهرک الگو داریم که در قالب بخشی از ۲۰۳ هزار واحد مسکونی است. در لکه های ناکارآمد شهری، تمام سرانه ها از آنها گرفته شده است. یک مثال بزنید و بگویید در این محدوده سرانه ها رعایت نشده است.
زاکانی ضمن تقدیر بابت سوال گفت: تقاضای بنده این است که اطلاعات با ما مرور شود. ممکن است از زیر مجموعه اطلاعاتی بگیرید که شما را به چاه بیندازد؛ همانطور که برای ما هم همین اتفاق می افتد.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: شورا به ویژه رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در مورد کن و اسلام آباد مداخله کرد که در کمیسیون ماده پنج و شورای عالی معماری و شهرسازی پیگیری و تصویب شد که البته عده ای از آن ناراضی هستند اما عمده مردم رضایت دارند.
وی با بیان اینکه وقتی در شهر فعالیت را شروع کردیم رویکرد جدیدی داشتیم که از فناوری های نوین برای ارائه خدمت استفاده کنیم، گفت: یکی از فناوری ها شاتل تاکسی بود تا سازمان تاکسیرانی این خدمت را مطرح و دنبال کرد. تاکسیرانی وارد مذاکره با شرکت دارای این فناوری شد.
شهردار تهران با بیان اینکه پلتفرم پایه این فناوری با شرکت مورد نظر بود، تصریح کرد: برای ما اطمینان آور بود که این شرکت می تواند طرح را عملیاتی کند. اولین اقدام عملیاتی در این خصوص در ایام اربعین صورت گرفت.
زاکانی گفت: در شاتل تاکسی، مردم از قبل می توانند صندلی خود را در ساعات خاص در نقطه ای از شهر رزرو کنند. با این نگاه مدیرعامل سابق وارد مذاکره با شرکت مورد نظر شد و اقدامات برای عقد قرارداد صورت گرفت. زمانی که این خدمت در سفر اربعین ارائه شد، بلیط تهران- مهران یک میلیون تومان بود که با این وسیله نقلیه رقم بلیط به ۴۹۵ تا ۵۴۳ هزار تومان کاهش پیدا کرد.
وی با بیان اینکه در ساعات پیک و افزایش مسافر، ده ها نفر در صف هستند و امکان جابجایی آن ها سخت است، گفت: تاکسی ها قابلیت انتقال تمام مسافران را ندارند و کسانی هم هستند که سوداگری می کنند تا مردم با اذیت و آزار و بی احترامی با قیمت بالا بتوانند به مقصد برسند. شاتل تاکسی در میدان ونک و دیگر بخش ها از جمله میدان آزادی مستقر شدند تا به شهروندان خدمات ارائه دهند.
وی با بیان اینکه سازمان شهرداری ها و دهیاری ها دو روز است که برای ما در خصوص ون ها تعیین تکلیف کرده، گفت: تعدادی از این ون ها در اربعین استفاده شده بود و تعدادی از آنها حتی سانحه دیده بودند که ما حتی آنها را تعمیر و بازسازی نکردیم تا تعیین تکلیف صورت بگیرد. ما با تعیین تکلیف دو روز پیش نمی توانیم کاری کنیم و باید قرارداد جدیدی ببندیم.
شهردار تهران با اعلام اینکه وزارت کشور به ما اعلام کرد که از ۶۳۰ دستگاه ون خبری نیست، اظهار کرد: وزارت کشور دستورالعمل را زمانی ابلاغ کرد که متعهد به تأمین ۶۳۰ دستگاه ون بود اما وقتی قدرالسهم خود را پرداخت نکرد و تعهد وزارت کشور عملیاتی نشد، دیگر دستورالعمل قابل اجرا نیست.
وی ادامه داد: برنامه ریزی ما از دو روز گذشته بر اساس چارچوب های مصوب شورای شهر در شهرداری است. به ما گفته بودند حق ندارید اقدامی انجام دهید اما چون پول را ما پرداخت کردیم بر اساس مصوبات شورا اقدام خواهیم کرد.
زاکانی با بیان اینکه تاکسیرانی طرف حساب یک شرکت نوآورانه شد و قابلیت آن شرکت هم بهره گیری از نرم افزار نوآورانه بود که در قالب سوپر نرم افزار شهرداری ارائه شد، یادآور شد: خدمات شرکت کاشان تجارت یونیک و واحد است و بخش دومی وجود نداشت. برای این شرکت صاحب نوآوری می توانستیم طبق قانون ترک تشریفات داشته باشیم.
شهردار تهران با اعلام اینکه چون تکلیف ما با وزارت کشور مشخص نشده بود نمی توانستیم اقدام واحدی برای ون ها داشته باشیم، گفت: کل درآمد تاکسی های ون طرح شاتل تاکسی به سازمان فاوا واریز می شود و قابل رهگیری است.
وی درخصوص موارد مطرح شده مبنی بر مفقود شدن ون ها در سفر اربعین، یادآور شد: کل ون ها در اختیار ما قرار گرفته شده و همانطور که گفتیم تعیین تکلیف شده و با شتاب و سرعت بیشتری در آینده نزدیک خدمات رسانی به شهروندان را انجام خواهد داد. به عبارتی فعالیت شاتل سرویس با شیوه جدید به زودی انجام می شود.
زاکانی گفت: برنامه هفتم تکالیفی را مشخص کرده و برای مثال ماده ۴۶ در زمینه برقی سازی تکالیفی را مشخص کرده و باید سازمانی در دولت راه اندازی شود و تکلیف رانندگان را مشخص کند. ما وظایف خود را انجام دادیم و باید تکالیف را پیگیری کنیم. دولت باید در این زمینه کمک کند و از بابت صرفه جویی در مصرف انرژی منابع را تأمین کند.
شهردار تهران با اعلام اینکه تمهید ما پیشبرد امور بین شرکت های خصوصی و رانندگان است، اظهار کرد: این موضوع شرط ماست تا رانندگان و شرکت ها در این زمینه سود کنند. از دیروز خدمات شاتل قطع شده تا بازتحویل تمام ون ها انجام شود و قیمت کارشناسی برای ون ها تعیین شود.
انتهای پیام/