دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ربات انسان نمای پوشیدنی جدیدترین ساخته بشر برای افراد معلول

ربات انسان نمای پوشیدنی جدیدترین ساخته بشر برای افراد معلول
مهندسان در کره جنوبی نوعی ربات انسان نمای پوشیدنی ساخته اند که می‌تواند زندگی را برای افراد معلول آسان‌تر کند.
کد خبر : 937544

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از IE، دانش پژوهان موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره (KAIST)، ربات نوآورانه‌ای ساخته اند که می‌تواند به سمت کاربر راه برود و به او امکان می‌دهد بدون نیاز به کمک دیگران، مستقیما ربات را از روی صندلی چرخدار خود بپوشد.

نسخه جدید این ربات پوشیدنی موسوم به «WalkON Suit F۱» برای افراد مبتلا به پاراپلژی (فلج کامل پا‌ها و تنه) طراحی شده است. این محققان از سال ۲۰۱۵ بر روی این ربات کار می‌کنند.

این ربات برای کمک به افراد مبتلا به آسیب‌های ستون فقرات (ASIA) آسیب‌های درجه A (فلج کامل)، که نشان دهنده شدید‌ترین سطح پاراپلژی است، طراحی شده است.

این موسسه تحقیقاتی، ربات WalkON Suit ۱ را در سال ۲۰۱۶ معرفی کرد و سپس در سال ۲۰۲۰ ربات WalkON Suit ۴ را عرضه کرد که سرعت راه رفتنش به ۳.۲ کیلومتر در ساعت افزایش یافته بود که با سرعت عادی راه رفتن افراد بدون معلولیت مطابقت دارد. همچنین توانایی عبور از موانعی مانند معابر باریک، در‌ها و پله‌هایی که روزانه با آنها مواجه می‌شوند را نیز نشان می‌داد.

با این حال، این ربات‌ها همان مشکل اساسی را داشت که همه ربات‌های پوشیدنی با آن مواجه هستند: آنها برای پوشیده شدن به کمک دیگران نیاز دارند.
اگرچه کاربر پس از پوشیدن ربات، می‌تواند به طور مستقل راه برود، اما کاربر به کسی نیاز دارد که در ابتدا به او کمک کند تا آن را بپوشد. 

خودش راه می‌رود و پوشیده می‌شود

ربات WalkON Suit F۱ تازه عرضه شده یک راه حل فنی برای این مشکل اساسی ارائه می‌دهد.

این ربات به جای نصب به پشت کاربر، از روش اتصال جلویی استفاده می‌کند و به فرد این امکان را می‌دهد تا بلافاصله بدون پیاده شدن از صندلی چرخدار، ربات را بپوشند. این بدان معنی است که کاربر می‌تواند بدون کمک دیگران تغییر وضعیت دهد.

علاوه بر این، قبل از پوشیدن، این ربات پوشیدنی می‌تواند مانند یک ربات انسان نما به طور مستقل راه برود و به کاربر نزدیک شود.

این ربات همچنین دارای عملکردی است که به طور فعال مرکز وزن خود را در برابر کشش جاذبه کنترل می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تعادل خود را بدون افتادن حفظ کند، حتی اگر کاربر ربات را هل دهد.

پروفسور «هیونجون پارک» «Hyunjoon Park» از دانشکده طراحی صنعتی KAIST ظاهر بیرونی WalkON Suit F۱ را طراحی کرده که ترکیبی از عناصر یک انسان نما و یک ربات پوشیدنی است.

عملکرد ربات پوشیدنی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. توانایی کنترل تعادل برای امکان استفاده آزادانه از هر دو دست در حالت ایستاده و امکان برداشتن چندین قدم بدون عصا بهبود یافته است.

با همکاری یک شرکت رباتیک کره‌ای تمامی اجزای ضروری ربات شامل موتور، کاهنده، درایور موتور و مدار اصلی در داخل این کشور تولید شده است.

چگالی خروجی موتور و ماژول‌های کاهنده تقریبا دو برابر (بر اساس نسبت توان به وزن) در مقایسه با فناوری موجود تیم تحقیقاتی بهبود یافته است. همچنین، عملکرد کنترل محرک موتور در مقایسه با بهترین فناوری موجود در خارج از این کشور، حدود سه برابر (بر اساس سرعت پاسخ) بهبود یافته است.

فناوری نرم افزار تعبیه شده برای محرک‌های موتور به طور قابل توجهی بهبود یافته است و اجرای پایدار الگوریتم‌های کنترل، حرکت پیشرفته را بدون نیاز به کنترل کننده‌های گران و سطح بالاتر ممکن می‌سازد. یک سیستم تشخیص بصری نیز برای تشخیص موانع و یک برد هوش مصنوعی برای کاربرد‌های شبکه عصبی نیز نصب شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب