دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

افزایش ۵۰ درصدی مبتلایان به سرطان تا ۲۰۳۰ در ایران

افزایش ۵۰ درصدی مبتلایان به سرطان تا ۲۰۳۰ در ایران
رئیس انجمن علمی پزشکان سرطان با اشاره به اهمیت غربالگری سرطان سینه بعد از سن ۴۰ سالگی،  گفت: با نزدیک شدن متولدین دهه شصت به مرز پنجاه‌سالگی، آمار مبتلایان به سرطان در ایران تا ۶ سال آینده، ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.
کد خبر : 937119

به گزارش خبرنگار آنا، اکثراً ما از سرطان بیش‌تر از هر بیماری دیگری وحشت داریم ولی این هراس عمدتاً مربوط به دوره‌های اخیر است. در سال 1896مجله روانشناسی آمریکایی که به‌تازگی تأسیس‌شده بود از مردم خواست که بیماری را که بیشتر از همه از آن می‌ترسند، نام ببرند. تقریباً هیچ‌کس به نام سرطان اشاره نکرد و دیفتری، آبله، سل، از نگران‌کننده‌ترین بیماری‌ها بودند، حتی قفل‌شدگی فک و غرق‌شدگی موضوعاتی بود که برای افراد عادی ترسناک‌تر از سرطان بود این مسئله غالباً برای این بود که درگذشته افراد غالباً زنده نمی‌ماندند که به سرطان مبتلا شوند.

ساده‌ترین تعریفی که از سرطان وجود دارد آن است که خود بدن علیه خودش عمل می‌کند؛ درواقع می‌توان گفت که سرطان متأسفانه همان بدن شماست که با تمام قوا تلاش می‌کند که شما را بکشد و نوعی خودکشی بدون اجازه است.

سرطان با تمام قوا تلاش می‌کند که شما را بکشد و نوعی خودکشی بدون اجازه است.

سلول‌های سرطانی بدون دستور گرفتن یا تأثیر پذیرفتن از عوامل بیرونی به‌صورت بی‌حدومرز تقسیم می‌شوند و رشد می‌کنند. رگ زایی دارند یعنی بدن را گول می‌زنند که به آن‌ها خون‌رسانی کند و از یک‌سو به هرگونه علائم برای متوقف کردن رشد بی‌توجهی نشان می‌دهند و از سوی دیگر مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلول شامل آن‌ها نمی‌شود و آخرین مورد اینکه متاستاز می‌دهند یعنی به بخش‌های دیگر بدن گسترش پیدا می‌کنند.

ناهید نفیسی؛ رئیس انجمن جراحان پستان کشور دراین‌باره اظهار کرد: شایع‌ترین نوع سرطان به‌صورت عام هم در ایران و هم در دنیا سرطان پستان است. حتی با جدا کردن آمار ابتلا در زن‌ها و مردها، مجدداً در خانم‌ها  سرطان پستان در خیلی  کشورها شیوع بالایی دارد، به‌طوری‌که از هر 8 نفر خانم یک نفر مبتلابه سرطان پستان می‌شود، البته در ایران هنوز آمار به این میزان بالا نیست و شاید یک به 12یا 13 باشد.

وی بابیان اینکه در کشور ما تقریباً سالانه حدود 15 هزار مورد جدید به جمع مبتلایان به سرطان سینه اضافه می‌شود، افزود: اگر این را بر اساس ساعت تقسیم کنیم تقریباً هر 45 دقیقه یا یک ساعت یک خانم در ایران مبتلابه این بیماری می‌شود؛  این آمار  از خیلی از کشورهایی که با ما جمعیت برابری دارند کمتر است، مثلاً در ایتالیا و آلمان که حدود همین 80 تا 85 میلیون نفر جمعیت دارند، تعداد بالاتری از  مبتلایان به سرطان سینه رادارند.

هر 45 دقیقه یک خانم در ایران مبتلا به سرطان سینه می‌شود.

این فلوشیب جراحی تخصصی پستان ادامه داد: در سال‌های گذشته شاخص بروز سرطان سینه در ایران 30 هزار نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت کشور بود اما اکنون به 34 هزار نفر رسیده؛ این آمار در ایتالیا و آلمان 60تا 70 هزار در هر 100 هزار نفر بوده و حتی در کشورهایی مانند اسکاندیناوی، شمال انگلستان و امریکا حدود 120هزار است.

وی  گفت: آمار بین‌المللی نشان می‌دهد که تا سال 2030 یعنی حدود 6 تا 7 سال دیگر، میزان ابتلا به انواع سرطان‌های در کشور ما نیز، حدود 50 درصد در کشور افزایش پیدا می‌کند و تا 2040 نیز شاهد  افزایش 60درصدی خواهیم بود.

نفیسی توضیح داد: همان‌طور که ما در دهه 60 شاهد انفجار جمعیت و مشکلات پیرامون آن در مدارس، بیمارستان و اشتغال و ... بودیم حالا نیز  این جمعیت رو به میان‌سالی می‌روند و به سن 50 سالگی نزدیک می‌شوند به همین دلیل است که در آینده آمار سرطان در ایران نیز همانند بقیه دنیا می‌شود.

غربالگری‌ها آمار افزایشی بروز سرطان را تغییر نمی‌دهد

وی بابیان اینکه میانگین سن سرطان در دنیا بین 49 تا 52 سال است که 50 درصد قبل از این سن و مابقی بعد از این سن دچار سرطان می‌شوند، افزود: معاینه‌های دوره‌ای غربالگری باعث تشخیص زودهنگام می‌شود اما آمارها را تغییر نمی‌دهد، بلکه فقط عدم انجام غربالگری باعث می‌شود بیماری در فاز پیشرفته‌تری بروز پیدا کند. مثلاً اگر قرار  است اندازه یک تومور بین 2 تا 3 سانت باشد، غربالگری زودهنگام  موجب می‌شود تا زمانی که در اندازه کمتر از یک سانت است، تشخیص داده شود.

رئیس انجمن علمی پزشکان سرطان ادامه داد: در غیر این صورت بیمار با علائم پیشرفته‌تری همچون درگیری کل پستان، ورم دست، درگیری غدد لنفاوی زیربقل یا فلج شدن به پزشکان مغز و اعصاب یا  ارتوپد مراجعه می‌کند و پس از معاینه و نمونه‌برداری متوجه متاستاز سرطان پستان می‌شوند و زمانی به ما ارجاع داده می‌شوند که تومور به‌اندازه  6 تا 7 سانتی‌متر در سینه رسیده، سینه کاملاً زخم شده و به حالت چرکی درآمده، حتی فرد فلج شده  و کنترل ادرارش را هم ازدست‌داده است.

سبک زندگی ناسالم عامل 85 درصد سرطان‌ها هستند

وی اظهار کرد: فقط 15 درصد از سرطان‌ها ارثی هستند؛ بنابراین سبک زندگی مدرن و عادات اشتباه ازجمله مصرف زیاد دخانیات و  نیکوتین موجود در سیگار و قلیان، استفاده بیش‌ازحد فست فود ها، قرار دادن ظروف پلاستیکی و آلومینیومی در مایکروفرها، گرم نکردن کنسروها و ... در بروز سرطان بسیار نقش دارند.

نفیسی یادآور شد: تغذیه سالم به‌سلامت ما و جلوگیری از سرطان کمک فراوان می‌کنند؛ مواد خوراکی که آنتی‌اکسیدان دارند می‌توانند بخشی از چرخه معیوب را درجایی متوقف و با آن مبارزه کنند پس یکی از توصیه‌های که می‌کنیم، مصرف میوه‌هایی است که آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند.

برای پیشگیری از سرطان، میوه‌هایی مصرف کنید که آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند.

این فلوشیب جراحی تخصصی گفت: آقایانی که دور شکم آنان بزرگ‌تر از دور باسنشان است نیز بیشتر در معرض سرطان‌های پروستات و پستان هستند؛ آمار نشان می‌دهد که از هر 100 نفر افراد مبتلابه سرطان سینه در ایران دو نفر آقا هستند.

افراد بالای 40 سال، هر یک یا دو سال غربالگری ماموگرافی انجام دهند

وی بابیان اینکه مردم برای معاینه و  بررسی مشکلات بافت پستان می‌توانند به جراحان عمومی مراجعه کنند، افزود: قبل از 40 سالگی ماموگرافی تشخیصی نداریم مگر در شرایطی که خانواده درجه‌یک فرد، بین 40 تا 45 سالگی به این بیماری مبتلا باشند و یا بیمارانی که توده داشته‌اند.

نفیسی توصیه کرد: افراد بالای 40 سال، هر یک یا دو سال غربالگری ماموگرافی تشخیصی انجام دهند تا اگر در معاینات اولیه توسط پزشک تومور یا رسوبات کلسیم مشکوک بدخیم در پستان مشاهده شد، نمونه‌برداری اولیه انجام گیرد تا پزشکان متخصص ضایعه پیش سرطانی را خارج کنند.

وی یادآور شد: ماموگرافی ترسی ندارد و میزان اشعه موجود در ماموگرافی معادل اشعه‌ای است که در یک سفر هوایی یک ساعته بدن انسان دریافت می کند؛ همچنین به طور طبیعی اشعه ای که در مدت 7 هفته از جو دریافت می کنیم، به اندازه اشعه انجام یک ماموگرافی است.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب