دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1395 - 15:26

رکورددار اهدای خون در ایران را بشناسید/ 15 سال غیرمجاز خون اهدا کردم

وقتی 60 سال پیش برای نخستین بار خون اهدا کرد نمی‌دانست روزی پدر اهدای خون ایران خواهد شد. دکتر سید محمد حسن شیخ‌الاسلامی متولد 24 خرداد 1314 در شهرستان شوشتر تنها برای خوشنودی خدا تاکنون بیش از 200 بار خون اهدا کرده و توانسته جان 600 فرد نیازمند به خون را نجات دهد و به آنها زندگی دوباره ببخشد.
کد خبر : 93704

مهرو ماهر، گروه اجتماعی- 14 ژوئن روز تولد «کارل لندشتاینر» زیست‌شناس اتریشی برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال 1930 به خاطر کشف گروه‌های خونی است و این روز را به پاسداشت این مرد، روز جهانی اهدای خون نامگذاری کرد‌ه‌اند.


وقتی سلطان اهدای خون جهان برای نخستین بار خون اهدا کرد شاید نمی‌دانست که روزی نامش در کتاب رکورد داران اهدای خون به ثبت می‌رسد.


سید محمد حسن شیخ الاسلامی، پزشک 81 ساله اهل شیراز که تاکنون بیش از 200 مرتبه خون اهدا کرده است درباره انگیزه اصلی اهدای خون به خبرنگار آنا می‌گوید: «در دوره دبیرستان با شنیدن خبر مرگ یک مادر باردار بر اثر خونریزی شدید بسیار تحت تاثیر این موضوع قرار گرفتم.»


او ادامه می‌دهد: «در آن زمان نه سازمان و تشکیلاتی برای اهدا و انتقال خون وجود داشت و نه حتی کسی جرات می‌کرد خون اهدا کند زیرا تجهیزات و امکانات کافی و لازم نیز در کشور موجود نبود بنابراین مردم از نام خون هم واهمه داشتند چه برسد به اینکه بخواهند خون خود را اهدا کنند. با توجه به این مسایل، اهدای خون برای نجات یک انسان فارغ از رنگ و نژاد و مذهب جزو یکی از رویاها و آرزوهای من در سنین دبیرستان بود.»




مرگ مادر باردار انگیزه تحصیل در پزشکی


دکتر شیخ الاسلامی در مورد انتخاب رشته تحصیلی خود می‌گوید «مرگ مادر باردار به دلیل خونریزی و نبود خون برای اهدا، مرا تکان داد و تصمیم گرفتم در رشته پزشکی و به صورت تخصصی در شاخه خون تحصیل کنم چون می‌خواستم پزشک شده، مانع فوت افراد نیازمند به خون شوم و اجازه ندهم کمبود خونی، زندگی افراد را به باد دهد.»


پدر اهدای خون ایران، سه رکورد جهانی در امر انتقال خون دارد که مهمترین آن رکورد بالاترین آمار اهدای خون است که چند سالیست این رکورد را کسی نتوانسته تغییر دهد. در سال 1389 نیز این رکورد در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است. وی همچنین در سال ۱۳۸۷ به عنوان پزشک برگزیده کشور در همایش سی سال سلامت موفق به دریافت نشان افتخار از رئیس جمهور وقت شد.




اهدای خون غیر قانونی


این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد ثبت جهانی این رکورد می‌گوید: «براساس موازین بین المللی و پزشکی مرز سنی اهدا خون در جهان بین 16 تا 65 سالگی است این در حالی است که من 15 سال بعد از 65 سالگی هم خون اهدا می‌کردم که این موضوع در جهان بی سابقه و بی نظیر است البته باتوجه به شرایط سنی بعد از 65 سالگی به صورت غیر قانونی خون اهدا می‌کردم.»


نجات جان 600 نفر از مرگ حتمی


دکتر شیخ الاسلامی تاکنون بیش از 200 مرتبه و در هر مرتبه ۵۰۰ سی سی خون به بیماران اهدا کرده است. با توجه به اینکه از هر کیسه خون سه فرآورده خونی، فشرده، پلاکت و پلاسمای تازه و منجمد تهیه می‌شود، بنابراین با هر بار اهدای خون به طور حداقل جان سه نفر را از مرگ حتمی نجات داده است که با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود این پزشک در طول دوره زندگی خود به بیش از 600 انسان نیازمند خون، زندگی بخشیده است.




رکورد 16 ماه اهدای خون مستمر


این متخصص آسیب شناسی بالینی و جراحی و فوق تخصص از دانشگاه لندن که هنوز هم با انتقال خون همکاری نزدیکی دارد، می‌گوید: «همیشه برای من سوال بود که چرا در علم پزشکی تاکید شده است که آقایان هر سه ماه یکبار و خانم‌ها هر چهار ماه یک‌بار خون اهدا کنند. برای دانستن این موضوع تحقیقات بسیاری انجام دادم و به دنبال کسی می‌گشتم که 6 ماه در اختیار من باشد و هر ماه 500 سی سی خون اهدا کند، خوراک و مراقبت پزشکی نیز تحت نظر یکی از اساتید دانشگاه صورت گیرد که در این مدت بررسی کنند که چه اتفاقی می‌افتد اما هیچ کس حاضر به پذیرش این موضوع نمی‌شد. در نهایت خودم این کار را بر عهده گرفتم و به جای 6 ماه، 16 ماه تمام هر ماه 500 سی سی خون اهدا می‌کردم و تحت نظر یک تیم پزشکی بودم که تمام آزمایشات را روی من انجام دادند. نتیجه تمام آزمایشات عادی و طبیعی بود که به صورت یک مقاله جنجال برانگیز در دنیا ارائه دادم و این مقاله در چند کشور آمریکا، فرانسه و بلژیک، چاپ و مشخص شد که بدن توانایی اهدای خون به صورت ماهانه را نیز دارد.»


استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد نحوه و سبک زندگی در طول مدتی که بیش از حد مجاز و استاندارد خون اهدا کرده است،‌ می‌گوید: «در این مدت تغییری در نوع تغذیه، خواب و استراحت، برنامه ورزشی و حضور در کلاس‌ها و تدریسم ایجاد نکردم و مانند 6 ماه قبل از آزمایش‌ها به زندگی ادامه دادم زیرا اگر قرار باشد روزانه مقدار زیادی غذای تقویتی و جگر و قلوه بخورم و بعد خون اهدا کنم که کار سخت و غیر قابل باوری انجام نداده‌ام. هم‌اکنون هم در صحت و سلامت کامل به سر می‌برم و هیچ مشکل جسمی ندارم و این موضوع از اهدای خون مستمر ناشی می‌شود.»




ویژگی خلقی و جسمی اهدا کنندگان مستمر خون


شیخ الاسلامی به ویژگی خلقی و جسمی اهدا کنندگان مستمر خون اشاره می‌کند و می‌گوید: «با همکاری یک تیم متخصص روانشناسی به بررسی خلقیات اهداکنندگان مستمر خون پرداختیم و مشخص شد اهداکنندگان مستمر خون در مقایسه با سایر افراد جامعه صفات روحی و روانی خاصی دارند، از جمله اینکه این افراد خوش‌خلق، مثبت، امیدوار و شاد هستند. همچنین از فواید اهدای خون مستمر این است که فرد اهداکننده خون از ابتلا به سکته‌های قلبی، مغزی، مشکلات ریوی، مشکلات عروقی، بالا بودن اسید اوریک ، قند در امان است و طول عمر و شادابی یکی دیگر از فواید اهدای خون مستمر است.»


از او در مورد چرایی نحوه برخورد نامناسب برخی از پرسنل سازمان انتقال خون می‌پرسم که می‌گوید: «به خاطر فعالیت در انتقال خون به پایگاه‌ها و مراکز مختلفی سر زده و بازدید کرده‌ام اما در طول یک هفته و یک بازدید نمی‌توان نحوه برخورد پرسنل انتقال خون با اهداکنندگان را ارزیابی کرد و نحوه برخورد افراد ناشی از جزئیات خلقی و شرایط تربیتی آنان است اما در شیراز خوشبختانه مردم صمیمی و خون گرم هستند و تاکنون اهداکنندگان خون در هنگام مراجعه به پایگاه‌ها با مشکلی مواجه نبوده‌اند.»




خوشنودی خداوند هدف اصلی اهدای خون


این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد تاثیر اهدای خون مستمر در روحیه و زندگی شخص خود می‌گوید: «هدف اصلی من از اهدای خون نجات بشر فارغ از رنگ و نژاد و مذهب بوده است و این کار را برای رضا و خوشحالی خداوند انجام می‌دهم، زیرا خداوند فرموده هرکس به یکی از بندگان من کمک کند، مرا خوشحال کرده است. بنابراین همه هدف من خوشحال کردن خداست به قول شاعر: مدعی گوید که با یک گل نمی‌آید بهار/من گلی دارم که دنیا را گلستان می‌کند.»


انتهای پیام/

برچسب ها: مهرو ماهر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته