دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هواپیما‌های سوخت هیدروژنی به پرواز در می آید

هواپیما‌های سوخت هیدروژنی به پرواز در می آید
دو شرکت بزرگ صنعتی «توشیبا» و «ایرباس» قصد دارند با هدف ساخت هواپیما‌های سوخت هیدروژنی، تخصص‌های خود را در فناوری‌های ابررسانا‌ها با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
کد خبر : 936587

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از IE، دو شرکت «ایرباس آپ نکست» «Airbus UpNext» و «توشیبا انرژی سیستمز» «Toshiba Energy Systems» معتقدند هواپیما‌های هیدروژنی پتانسیل زیادی برای دستیابی به انتشار خالص صفر کربن تا سال ۲۰۵۰ دارند. فناوری‌های ابررسانا که توسط هیدروژن مایع در دمای ۲۵۳- درجه سانتیگراد خنک می‌شوند، می‌توانند بازدهی سیستم‌های پیشران الکتریکی را افزایش دهند.

آنها تاکید دارند فناوری برودتی، انتقال انرژی را افزایش داده و عملکرد و پایداری هواپیما را بهبود می‌بخشد. این دو غول صنعتی با هم قصد دارند یک موتور ابررسانا دو مگاواتی را توسعه دهند.

ایرباس چندین سال است که در حوزه فناوری‌های ابررسانا برای پیشرانه‌های الکتریکی پرقدرت پرچم دار است و سال گذشته با روشن کردن موفقیت آمیز یک سیستم پیشرانه یکپارچه برودتی ۵۰۰ کیلوواتی به نقطه عطفی دست یافت.

گرتزگورتز اومباخ معاون ارشد و رییس بخش تحقیقت و توسعه تحول آفرین ایرباس گفت: «شراکت با توشیبا فرصت منحصر به فردی برای فراتر رفتن از محدودیت‌های موتور‌های الکتریکی معمولی و ابررسانای جزئی امروزی است. هدف ما از این همکاری، ارائه یک فناوری پیشرفت است که می‌تواند امکانات طراحی جدید، به ویژه برای هواپیما‌های هیدروژنی آینده ایرباس را باز کند».

هواپیما‌های نسل بعدی 

هدف این مشارکت بهره مندی از تخصص گسترده توشیبا در فناوری ابررسانا برای جریان بالا، فناوری محرک دقیق موتور و ماشین آلات دوار پیشرفته برای عملکرد پایدار و با سرعت بالا است.

این دو شرکت قصد دارند از پتانسیل سیستم‌های ابررسانا در تغییر طراحی هواپیما، به ویژه برای نیروی محرکه هیدروژنی، استفاده کنند. همچنین آنها با ادغام این موارد، به دنبال افزایش بهره وری انرژی، کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و سرعت بخشیدن به تغییر صنعت هوانوردی به سمت پرواز پایدار هستند.

هر دوی این شرکت‌ها می‌دانند فناوری ابررسانا در هدایت تلاش‌های کربن زدایی نقش مهمی دارد و به گفته آنها، این همکاری یک گام اساسی در پیشرفت فناوری‌های هوافضای نسل بعدی خواهد بود.

در ماه مه، ایرباس یک نمایشگر فناوری جدید برای پیشرفت فناوری‌های ابررسانا برای پیشرانه الکتریکی در هواپیما‌های هیدروژنی آینده معرفی کرد.

این نمایشگر جدید که «Cyroprop» نام دارد یک سیستم نیروی محرکه الکتریکی ابررسانا دو مگاواتی را ترکیب و توسعه خواهد داد. این سیستم نیروی محرکه الکتریکی که توسط گروه‌های ایرباس در تولوز فرانسه و اوتوبرون آلمان توسعه یافته است، از هیدروژن مایع برای خنک کردن آن با استفاده از یک حلقه چرخش هلیوم استفاده می‌کند.

ایرباس مدتی است به آزمایش سوخت هیدروژنی روی آورده و امیدوار است تا سال ۲۰۳۵ اولین هواپیمای تجاری با سوخت هیدروژنی جهان را به پرواز دراورد.

این شرکت هواپیماسازی در حال حاضر در حال توسعه چهار ایده هواپیمای هیدروژنی است. یک توربوفن که می‌تواند تا ۲۰۰ مسافر را در خود جای دهد و ۲۰۰۰ مایل دریایی را طی کند. نسخه توربوپراپ کمی کوچکتر است و می‌تواند ۱۰۰ مسافر را در خود جای دهد و تا ۱۰۰۰ مایل دریایی را پوشش دهد.

در همین حال، توشیبا با تجربه گسترده خود در تحقیق و توسعه در فناوری ابررسانا، نمونه اولیه موتور ابررسانا کلاس دو مگاواتی خود را برای کاربرد‌های حمل و نقلی در ژوئن ۲۰۲۲ رونمایی کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب