دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فعالیت‌های دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳

فعالیت‌های دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳
محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر آموزش وزارت فرهنگ گفت: اولین المپیاد ملی آموزش هنر، تشکیل و برگزاری کمیته حرف و مشاغل در رشته‌های موسیقی، گرافیک و نقاشی، برگزاری آزمون‌های مهارتی کاردانش در بخش فرهنگ و هنر و... از برنامه‌های دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری در شش ماهه اول سال جاری بوده است.
کد خبر : 936294

به گزارش خبرگزاری آنا، محمد حسین اسماعیلی، مدیرکل دفتر آموزش به تشریح فعالیت‌های این دفتر در نیمه اول سال ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: اولین المپیاد ملی آموزش هنر، تشکیل و برگزاری کمیته حرف و مشاغل در رشته‌های موسیقی، گرافیک و نقاشی، برگزاری آزمون‌های مهارتی کاردانش در بخش فرهنگ و هنر، برگزاری شورای مرکزی نظارت برآموزشگاه‌های آزاد هنری، صدور کارت صلاحیت تدریس و... از برنامه‌های دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری در شش ماهه اول سال جاری بوده است.

مدیرکل دفتر آموزش با اشاره به برگزاری نخستین المپیاد ملی آموزرش هنر در شهریورماه گفت: المپیاد ملی آموزش هنر لیگ قهرمانی و مسابقات تیمی آموزش هنر است که برای نخستین بار در شهریور ماه برگزارشد این المپیاد در سه سطح آموزشگاهی، استانی و ملی برگزار شد که در بخش استانی بیش از دو هزار تیم معرفی شدند. این تیم‌ها در استان‌ها در رشته‌های مختلف در دو بخش آموزشگاهی و هنرستانی رقابت کردند که از اردیبهشت تا پایان مرداد در استان‌ها برگزارشد و پس از مرحله استانی، هفتصد تیم به مرحله ملی راه یافتند که در هفت گروه با حضور اساتید برجسته داوری شدند و از این میان ۴۱ تیم به عنوان برگزیدگان تقدیر شدند.

اسماعیلی با اشاره به فعالیت‌های بخش آموزشگاه‌های آزاد هنری گفت: برنامه‌های دفتر آموزش طبق مصوبه ۴۷۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی و در راستای وظایف تعیین شده، مبتنی بر برنامه‌ریزی‌های مدون و اصولی در حوزه آموزش هنر و مراکز آموزش هنر که شامل تاسیس و نظارت بر فعالیت‌های آموزشگاه‌های آزاد هنری، فرایند ثبت تقاضا و صدور مجوز، ثبت اطلاعات دقیق و به روز آموزشگاه‌های آزاد هنری و تهیه بانک اطلاعات آموزشگاه ها، در سامانه‌ی آموزشگاه‌های آزاد هنری می‌باشد که خوشبختانه طبق برآورد‌های صورت گرفته شاهد رشد روند صعودی در حوزه‌های آموزش هنر به ویژه آموزشگاه‌های آزاد هنری تحت پوشش وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی هستیم.

وی افزود: فرآیند نهایی تاسیس آموزشگاه‌های آزاد در رشته موسیقی، توسط شورای مرکزی نظارت برآموزشگاه‌های آزاد هنری و آراء و نظرات اساتید رشته موسیقی تعیین می‌شود که در نیمه اول سال جاری ۲۲ جلسه شورای مرکزی نظارت برآموزشگاه‌های آزاد هنری برگزارشده و منجر به صدور ۷۵ مجوز تاسیس آموزشگاه موسیقی شده است.

وی در ادامه در خصوص صدور مجوز از طریق سامانه آموزشگاه‌های آزاد هنری گفت: در سراسر کشور بیش از ۵۷۰۰ آموزشگاه آزاد هنری فعالیت دارند و در شش ماهه اول سال جاری، از طریق سامانه صدور مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد هنری در رشته، تجسمی ۸۶ مجوز، رشته هنر‌های نمایشی ۱۹ مجوز، رشته خوشنویسی ۱۳ مجوز و در رشته هنر‌های سنتی یک مجوز تاسیس صادر و در مجموع تعداد ۱۹۴ مجوز در نیم سال اول جاری صادر شده است.

مدیرکل دفتر آموزش در خصوص فعالیت‌های بخش صدورکارت صلاحیت تدریس گفت: در راستای تقویت کیفی آموزش هنر در آموزشگاه‌ها و به منظور تسهیل و تسریع در صدور کارت صلاحیت تدریس مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری سامانه صدور کارت صلاحیت تدریس، راه اندازی شده است که ثبت و بررسی درخواست‌ها از طریق این سامانه و برگزاری آزمون متقاضیان کارت صلاحیت تدریس با نظر اساتید فن صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به تعداد کارت‌های صادر شده در شش ماه اول سال جاری گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تعداد ۳۹۵ کارت در رشته موسیقی، ۲۵۲ کارت در رشته تجسمی، تعداد ۳۰ کارت در رشته نمایش، ۳۸ کارت در رشته خوشنویسی و تعداد ۱۵ کارت در رشته هنر‌های سنتی صادر شده که تعداد کل کارت‌های صادر شده در شش ماه اول سال ۷۳۰ کارت صلاحیت تدریس می‌باشد.

اسماعیلی در خصوص فعالیت‌های بخش آزمون‌های مهارتی دفتر آموزش در شش ماهه اول سالجاری گفت: آزمون‌های بخش مهارتی کاردانش در هر سال تحصیلی در سه دوره دی ماه، خرداد و شهریور به صورت ادواری و جامع برگزار می‌شود که در آزمون خرداد ماه بیش از ۵۳ هزار نفر و درآزمون شهریورماه حدود ۴۰ هزار نفر شرکت کردند.

مدیرکل دفتر آموزش در خصوص مجوز رشته‌های صادر شده بخش هنرستان‌های هنر‌های زیبا سراسر کشور در شش ماهه اول سال جاری گفت: با توجه به سیاست توسعه رشته‌های هنری در هنرستان هنر‌های زیبا مجوز رشته موسیقی چهار مجوز شامل: (نوازندگی ساز ایرانی) هنرستان پسران شهرکرد و هنرستان پسران اراک، (نوازندگی ساز جهانی) هنرستان دختران کرمان و هنرستان دختران سیرجان و در رشته گرافیک و نقاشی چهار مجوز شامل: هنرستان دختران اهواز، هنرستان دختران کرج همچنین در رشته سینما یک مجوز در هنرستان دختران شیراز و رشته نمایش در هنرستان پسران بم صادر شده است.

اسماعیلی با اشاره به تشکیل کمیته تجزیه و تحلیل حرفه‌ها و مشاغل در رشته‌های هنری در دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری گفت: براساس بند الف ماده ۲ شیوه نامه تدوین استاندارد‌های آموزشی و ارزشیابی و شایستگی حرف و مشاغل، این کمیته‌ها در رشته‌های موسیقی و گرافیک و نقاشی با توجه به تجارب اساتید این رشته‌ها به صورت هفتگی و مداوم برگزارشد و مشاغل رشته‌های هنری احصاء شد. البته با توجه به قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مصوب سال ۱۳۹۶ این دفتر با تدوین استاندارد‌ها و شایستگی‌های رشته‌های هنری مبادرت به احصاء مشاغل نمود که در رشته نقاشی بیش از ۱۰۰ شغل و در رشته گرافیک بیش از ۲۰۰ شغل توسط کمیته‌های تجزیه و تحلیل حرف و مشاغل رشته‌های نقاشی و گرافیک احصاء شد.

اسماعیلی در خاتمه افزود: در شش ماه اول سال جاری بازدید‌های استانی از مراکز آموزشگاه‌های آزاد هنری استان‌ها و هنرستان‌های هنر‌های زیبا در استان‌های مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، کرمانشاه و لرستان به منظور بررسی مسائل و مشکلات این مراکز آموزش هنر صورت گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب