دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مهر 1403 - 14:57
با مشارکت عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رقم خورد؛

تدوین و نشر ۷ استاندارد مهم ملی

تدوین و نشر ۷ استاندارد مهم ملی
۷ استاندارد مهم ملی با مشارکت عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بندرعباس در کمیته متناظر سازمان ملی استاندارد، تدوین و منتشر شد.
کد خبر : 936014

به گزارش خبرنگار آنا، هفت استاندارد مهم ملی توسط فرهاد استوان عضو هیئت علمی گروه متالورژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در کمیته متناظر سازمان ملی استاندارد تدوین و منتشر شد.

محمدحسین رنجبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در این‌باره اظهار کرد: مشارکت در تدوین هفت استاندارد مهم ملی سازمان استاندارد ایران توانست با توجه به شرایط کلی نیازمندی‌های ویژه کشور در راستای حفظ سلامت و ایمنی فردی و عمومی با در نظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی و اقتصادی گامی بزرگ برای استانداردسازی محصولات، ترویج و توسعه صنعت در راستای خدمت به جامعه و بالندگی کشور باشد.

وی تأکید کرد: استانداردسازی محصولات باعث مدیریت انرژی می‌شود و با حفظ سرمایه‌های کشور، تجارت تسهیل و شاهد حمایت از مصرف‌کنندگان خواهیم بود، با حضور دانشگاهیان در صنایع و استانداردسازی به شکل علمی، اصولی و متناسب با تئوری‌های علمی و تکنولوژی روز استانداردسازی محصولات شکل می‌گیرد که اعضای هیئت علمی دانشگاه باید در انجام این پروسه‌ها فعال باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان افزود: استانداردسازی سیلندر‌های گازـ سازگاری مواد سیلندر و شیر با محتوای گاز، خوردگی فلزات و آلیاژهاـ روش آزمون خوردگی مواد گندزا و روش غوطه‌وری، اتصال‌دهنده‌ها ــ سامانه‌های پوشش آبکاری الکتریکی؛ سیلندر‌های گاز ـ رزوه‌های مخروطی ۱۷E و ۲۵E برای اتصال شیر‌ها به سیلندر‌های گاز؛ آزمون‌های مخرب روی جوش‌ها در مواد فلزی ــ آزمون‌های خمش؛ محصولات فولادی و آلیاژی ریختگی به روش گریز از مرکز؛ خوردگی فلزات و آلیاژ‌ها و مواد مقاوم و استانداردسازی تولیدات مختلف صنعتی از اقدامات بزرگ و قابل قدردانی بوده که عضو هیئت علمی گروه متالورژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس با همکاری استادان خلاق و نوآور همگام با صنایع، تدوین و نشر داده است.

رنجبر اضافه کرد: این طرح‌ها در کمیته ملی طرح بررسی می‌شود که اعضای اصلی آن را نمایندگان سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)، کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک (IEC) و سازمان بین‌المللی اندازه‌شناسی قانونی (OIML) تشکیل می‌دهند به‌عنوان تنها رابط کمیسیون کدکس غذایی (CAC) در کشور فعالیت داشته و در تدوین استاندارد‌های ملی ایران نقش مهمی دارد، طرح‌های مذکور را به تصویب رسانده و به‌عنوان طرح ملی استاندارد در ایران چاپ و منتشر کرده که بدین ترتیب جزء استاندارد‌هایی ملی تلقی خواهد شد.

وی تبیین کرد: با تولید محصولات استاندارد شاهد کاهش ضایعات و خطا‌ها در فرایند، تولید و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و سهل شدن فرایند تولید در شرکت‌ها، کاهش خطا‌ها و به حداقل رسیدن ضایعات و در نهایت افزایش کارایی، بهره‌وری رشد و توسعه کشور و درخشش در صحنه‌های بین‌المللی بیش‌ازپیش خواهیم بود که این نیازمند مشارکت همه استادان در این حوزه‌های بزرگ و حیاتی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان ابراز امیدواری کرد که دانشگاه آزاد اسلامی با وجود ظرفیت‌های بزرگ و استادان توانمند بتواند نقش مهمی را در عرصه‌های مختلف با افتخار رقم بزند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب