دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1403 - 12:06

چگونه یک برنامه بازاریابی موفق بنویسیم؟

چگونه یک برنامه بازاریابی موفق بنویسیم؟
قبل از اینکه بدانیم چگونه یک برنامه بازاریابی موفق بنویسیم، بهتر است تعریف ساده و درستی از برنامه بازاریابی و اهمیت آن داشته باشیم. در واقع برنامه بازاریابی، نقشه حرکتی و گام به گام شرکت در جهت معرفی محصولات و خدماتش به منظور فروش بیشتر در بازار هدف است.
کد خبر : 935807

به گزارش گروه  علم و فناوری آنا، قبل از اینکه بدانیم چگونه یک برنامه بازاریابی موفق بنویسیم، بهتر است تعریف ساده و درستی از برنامه بازاریابی و اهمیت آن داشته باشیم. در واقع برنامه بازاریابی، نقشه حرکتی و گام به گام شرکت در جهت معرفی محصولات و خدماتش به منظور فروش بیشتر در بازار هدف است

به بیانی ساده برنامه بازاریابی موفق جهت حرکتی برند را در بازه های زمانی میان مدت مشخص می کند

متاسفانه بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط برای معرفی محصولات و خدماتشان و افزایش فروش بدون در نظر گرفتن یک برنامه بازاریابی مدون و حتی بدون دریافت مشاوره بازاریابی اقدام به انجام برخی از فعالیت های تبلیغاتی می کنند.

در اکثر مواقع این نوع فعالیت های بازاریابی بدون برنامه، یا موفقیت آمیز نیستند و یا نسبت به بودجه تخصیص داده شده اثربخشی زیادی برای برند ندارند

اینگونه کسب وکارها پس از صرف هزینه های تبلیغاتی قابل توجه و از دست دادن فرصت کلیدی بازار، در نهایت به این نتیجه می رسند که می بایست بر طبق یک برنامه بازاریابی، تخصیص بودجه و تبلیغات را در نظر می گرفتند. پس از درک این واقعیت تازه سوال اصلی شان مطرح می شود: چگونه یک برنامه بازاریابی موفق بنویسیم؟

4 گام مهم برای اینکه بدانیم چگونه یک برنامه بازاریابی موفق بنویسیم

گام اول

 قبل از تهیه و تدوین یک مارکتینگ پلن یا برنامه بازاریابی موفق، ابتدا باید تعریف درستی از مخاطبین بازار هدف داشته باشید. یکی یا دو پرسنا را باتوجه به نوع خدمات و محصولات برای برند تعریف کنید.

یادتان باشد که هرچه پرسناها را با جزئیات دقیق تر از لحاظ لایف استایل، سطح درآمدی، تحصیلات، علایق فردی و اجتماعی و .... تعریف کنید. برنامه بازاریابی موفق تری می توانید تهیه کنید

گام دوم

اگر می خواهید یک برنامه بازاریابی موفق بنویسید تا حدامکان باید شناخت کاملی از رقبا داشته باشید. یادمان باشد که رفتار بازارهای هدف و بالطبع فعالیت رقبا در گذر زمان تغییر می کند

بنابراین فعالیت رقبا، فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی شان و سبد محصولات و خدماتشان باید به صورت دوره ایی تجزیه و تحلیل شود. همچنین از مزیت رقابتی کالا و خدمات خود نسبت به رقبا و چگونگی بیان این تمایز برای مخاطبین خود کاملا آگاه باشید

گام سوم

اگر از یک مشاور بازاریابی بپرسید که چگونه یک برنامه بازاریابی موفق بنویسیم، در پاسخ از شما خواهیم پرسید که آیا تحلیل SWOT انجام داده اید؟ شرط لازم برای نوشتن یک برنامه بازاریابی موفق انجام تجزیه و تحلیل SWOT است

تحلیل SWOT به شما کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف واقعی برند خود را بشناسید و با آگاهی از فرصت ها و تهدید های بازار بتوانید اهداف میان مدت را به درستی برای شرکت و بالطبع اهداف بازاریابی و برندینگ را تعریف کنید.

اهداف بازاریابی اگر با شناخت درست از مختصات و جایگاه فعلی برند و براساس مدل SMART تعریف شود، از طریق برنامه بازاریابی دست یافتنی خواهند بود. در غیر این صورت اگر اهداف براساس مدل SMART تعریف نشوند و واقعگرایانه نباشند، بهترین برنامه های بازاریابی نیز نمی توانند شما را به آن اهداف برسانند

مدل SMART

گام چهارم

در تهیه یک برنامه بازاریابی موفق، انطباق پذیری و هم راستا بودن برنامه بازاریابی با استراتژی های کلان بازاریابی و برندینگ شرکت، شرط لازم است.

برنامه بازاریابی با استراتژی بازاریابی متفاوت است. برنامه های بازاریابی معمولا یکساله تهیه می شوند و غالبا حالت اجرایی دارند و در غالب یک سری کمپین های میان مدت و کوتاه مدت با KPIهای مشخص شده تعریف می شوند.

استراتژی های بازاریابی یک شرکت بلند مدت هستند و در واقع برنامه های بازاریابی برپایه و اساس همین استراتژی های بازاریابی برند، تهیه و اجرا می شوند.

استراتژی های بازاریابی برند

به عنوان مثال اگر دیجیتال مارکتینگ جز استراتژی های اصلی بازاریابی یک شرکت باشد، در برنامه بازاریابی موفق آن شرکت می توان از سئو به عنوان یکی از کمپین های میان مدت نام برد و طی چند سال آن را اجرا نمود. سپس در صورت صلاحدید مدیران و برای مدتی در برنامه بازاریابی، فعالیت های سئو را محدود کرد و تخصیص بودجه را برای فعالیت های اینستاگرام مارکتینگ لحاظ کرد.

در واقع برنامه بازاریابی شرکت در طی زمان تغییر کرده، اما همچنان برنامه بازاریابی طبق استراتژی بازاریابی کلان شرکت که همان تمرکز بر دیجیتال مارکتینگ بوده، در نظر گرفته شده است.

در تهیه یک برنامه بازاریابی موفق، جایگاه برند، اهداف میان مدت شرکت، بررسی فعالیت های قبلی مارکتینگ، پیام برند و ... را حتما مدنظر قرار دهید.

اگر در مورد اینکه چگونه یک برنامه بازاریابی موفق بنویسیم سوالاتی دارید که پاسخی برای آن در گوگل پیدا نکرده اید، میتوانید از مشاوره های حرفه ای بیلاودمارکتینگ استفاده کنید. این دوستان بر این باورند که بازاریابی باید به نوعی انجام شود که هم برای کارفرما و هم برای بازار هدف و مخاطبین کارفرما دوست داشتنی و جذاب باشد و براین اساس نام برند خود را نیز بازاریابی دوست داشتنی  (Beloved Marketing) انتخاب کرده اند.

کلام آخر اینکه، برنامه بازاریابی نوشته شده، وحی منزل نیست و در میان مدت و با دریافت فیدبک از فعالیت های انجام شده، تغییر رفتار بازار هدف و رقبا و شرایط اقتصادی و اجتماعی قابل تغییر و تدوین است

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب