دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سازمان جهانی بهداشت گزارش داد؛

کاهش سالانه ۲.۵ میلیارد دوز آنتی‌بیوتیک با ۴۴ واکسن علیه ۲۴ پاتوژن

کاهش سالانه ۲.۵ میلیارد دوز آنتی‌بیوتیک با ۴۴ واکسن علیه ۲۴ پاتوژن
سازمان جهانی بهداشت در جدیدترین گزارش خود تخمین زد ۴۴ واکسن که علیه ۲۴ پاتوژن به کار گرفته می‌شوند، می‌توانند سالانه ۲۲ درصد نیاز به آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش دهند.
کد خبر : 935628

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری آنا، گزارش جدیدی از سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که واکسن‌هایی که علیه ۲۴ پاتوژن تزریق می‌شوند می‌توانند نیاز به آنتی‌بوتیک‌ها را سالانه به میزان ۲۲ درصد یا ۲.۵ میلیارد دوز کاهش دهند و از تلاش‌های جهانی برای مقابله با مقاومت میکروبی حمایت کند. این در حالی است که برخی از واکسن‌های یا به صورت کافی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و یا اینکه نیاز به توسعه و ورود به بازار در اسرع وقت دارند.

مقاومت میکروبی زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها دیگر به دارو‌های آنتی‌میکروبی پاسخ نمی‌دهند که در نتیجه آن بیماری افراد شدیدتر و موجب افزایش خطر بیماری، مرگ و گسترش عفونت‌هایی می‌شود که درمان آنها دشوار است. مقاومت میکروبی عمدتاً ناشی از سوءاستفاده و استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها است، اما در عین حال بسیاری از افراد در سراسر جهان به آنتی‌بیوتیک‌های ضروری دسترسی ندارند.

سالانه تقریباً ۵ میلیون مرگ در سطح جهانی به مقاومت نسبت داده می‌شود بر همین اساس واکسیناسیون بخش ضروری پاسخ به کاهش مقاومت میکروبی چرا که از بروز عفونت‌ها پیشگیری می‌کند، استفاده و سوءاستفاده از آنتی‌بیوتیک را کاهش داده و ظهور و گسترش پاتوژن‌های مقاوم به دارو را کند می‌کند.

این گزارش تخمین می‌زند که واکسن‌های موجود در برابر پنوموکوک پنومونی، هموفیلوس آنفلوآنزا نوع B (Hib، باکتری عامل پنومونی و مننژیت) و تیفوئید می‌توانند مانع ۱۰۶ هزار مرگ مرتبط با مقاومت میکروبی باشند. همچنین می‌توان با توسعه و توزیع جهانی واکسن‌های جدید برای سل (TB) و کلبسیلا پنومونیه، ۵۴۳ هزار مرگ اضافی مرتبط با مقاومت میکروبی را سالانه پیشگیری کرد. در حالی که واکسن‌های جدید TB در مراحل بالینی هستند، یکی از واکسن‌ها علیه کلبسیلا پنومونیه در مراحل اولیه توسعه قرار دارند.

واکسن‌ها کلید پیشگیری از عفونت

این گزارش تأثیر واکسن‌های مجوزدار و همچنین واکسن‌های در مراحل مختلف توسعه را تحلیل کرده است.

افراد واکسینه‌شده به عفونت‌های کمتری مبتلا شده و در برابر عوارض احتمالی ناشی از عفونت‌های ثانویه که ممکن است نیاز به دارو‌های آنتی‌بیوتیک یا نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشند، محافظت می‌شوند. مثلا اگر هدف برنامه ایمن‌سازی ۲۰۳۰، واکسیناسیون ۹۰ درصد از کودکان جهان و همچنین بزرگسالان مسن باشد هر سال، می‌توان از مصرف ۳۳ میلیون دوز آنتی‌بیوتیک پیشگیری کنند.

واکسن تیفوئید چنانچه معرفی آنها در کشور‌های با بار بالا تسریع شود می‌تواند در مصرف ۴۵ میلیون دوز آنتی‌بیوتیک نقش داشته باشد

واکسن سل می‌تواند بالاترین تأثیر را داشته باشد و بین ۱.۲ تا ۱.۹ میلیارد دوز آنتی‌بیوتیک را نجات دهد – که بخش قابل توجهی از ۱۱.۳ میلیارد دوز استفاده‌شده سالانه در برابر بیماری‌های پوشش داده‌شده در این گزارش است.

اثرات اقتصادی پیشگیری از مقاومت میکروبی

واکسن‌ها همچنین می‌توانند هزینه‌های اقتصادی مقاومت میکروبی را به طور قابل توجهی کاهش دهند. هزینه‌های بیمارستانی جهانی برای درمان پاتوژن‌های مقاوم که در این گزارش ارزیابی شده‌اند، هر سال حدود ۷۳۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. اگر واکسن‌ها بتوانند علیه تمام پاتوژن‌های ارزیابی‌شده به کار گرفته شوند، می‌توانند یک سوم از هزینه‌های بیمارستانی مرتبط با مقاومت میکروبی را نجات دهند.

رویکرد جامع و متمرکزی که بر افراد که در سراسر سیستم‌های بهداشتی اجرا شود، برای پیشگیری، تشخیص و درمان عفونت‌ها ضروری است. این رویکرد واکسیناسیون را به عنوان هسته‌ای برای پیشگیری از مقاومت میکروبی به ویژه زمانی که با دیگر مداخلات ترکیب شود شناسایی می‌کند که نقش تأثیرگذاری دارد.

در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل در ۲۶ سپتامبر، رهبران جهان یک اعلامیه سیاسی را تصویب کردند که به مجموعه‌ای واضح از اهداف و اقدامات از جمله کاهش ۱۰ درصدی سالانه مرگ‌های انسانی تخمین‌زده‌شده شامل ۴.۹۵ میلیون مرگ مرتبط با مقاومت میکروبی تا سال ۲۰۳۰ متعهد شدند. این اعلامیه در حالی بر جنبه‌های کلیدی از جمله اهمیت دسترسی به واکسن‌ها، داروها، درمان‌ها و تشخیص‌ها تأکید دارد که همزمان خواستار ایجاد مشوق‌ها و مکانیزم‌های مالی برای پیشبرد تحقیقات بهداشتی چندرشته‌ای، نوآوری و توسعه در مقابله با مقاومت میکروبی است.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت این گزارش همچنین تخمین تأثیر واکسن‌ها در کاهش مقاومت آنتی‌میکروبی و استفاده از آنتی‌بیوتیکها، نقش واکسن‌ها در کاهش مقاومت میکروبی را ارزیابی کرده و توصیه‌هایی برای ذی‌نفعان کلیدی جهت افزایش تأثیر واکسن‌ها بر مقاومت میکروبی ارائه می‌دهد.

این گزارش همچنین ۴۴ واکسن برای ۲۴ پاتوژن هدف شامل ۱۹ باکتری، چهار ویروس و یک انگل را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. عفونت‌ها می‌توانند منجر به چندین سندرم شوند و بین گروه‌های سنی متفاوت باشند؛ بنابراین، در چندین مورد بیش از یک واکسن برای یک پاتوژن برای تأثیر آن بر مقاومت میکروبی ارزیابی شده است.

پاتوژن‌های هدف

پاتوژن‌های هدف در این گزارش آسی‌نتوباکتر بومننی، کمپیلوباکتر ژژونی، کلستریدیوم دیفیسیل، انتروکوک فکالیم، اشریشیا کلی انتروتوکسیژنیک (ETEC)، اشریشیا کلی پاتوژنیک خارج روده‌ای (ExPEC)، استرپتوکوک گروه A (GAS)، هموفیلوس آنفلوآنزا نوع B (Hib)، هلیکوباکتر پیلوری، کلبسیلا پنومونیه، مایکو باکتریوم توبرکلوزیس، نایسریا گونوره‌آ، سالمنلا غیر تیفوئیدی، پسودوموناس آئروژینوزا، سالمنلا پاراتیفی A، سالمنلا تیفی، شیگلا، استافیلکوس اورئوس، استرپتوکوکوس پنومونیه، پلاسمدیوم فالسیپاروم (مالاریا)، آنفلوآنزا، نورویروس، روتاویروس و ویروس سینسیشیال تنفسی (RSV) است.

منبع:  سازمان جهانی بهداشت

انتهای پیام/

برچسب ها: واکسن
ارسال نظر
قالیشویی ادیب