دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مهر 1403 - 14:22
حقایق علمی ۴۹؛

ابر‌ها می‌توانند تا ۵۰۰ هزار کیلوگرم سنگین باشند و همچنان شناور بمانند!

ابر‌ها می‌توانند تا ۵۰۰ هزار کیلوگرم سنگین باشند و همچنان شناور بمانند!
وقتی میلیون‌ها قطره در کنار هم قرار بگیرند یک ابر تشکیل می‌شود. با وجود اینکه هر قطره بسیار کوچک است، این قطرات کنار یکدیگر وزن قابل توجهی پیدا می‌کنند.
کد خبر : 935563

به گزارش خبرگزاری آنا، آیا تا به حال به آسمان نگاه کرده و به ابرهای بالای سرتان فکر کرده‌اید؟ ابرها سبک و رقیق به نظر می‌رسند، با این حال آیا می‌دانستید که یک ابر می‌تواند نزدیک به 500 هزار کیلوگرم وزن داشته باشد!؟ درست خواندید! با این حال ابرها حتی با وجود وزن زیاد هم بدون هیچ زحمتی در آسمان شناور هستند. اما شاید بد نباشد که  بررسی کنیم که چگونه این اتفاق می‌افتد.

ابرها از قطرات ریز آب یا کریستال‌های یخ تشکیل شده‌اند. وقتی هوای گرم بالا می‌رود، خنک می‌شود. بخار آب موجود در هوا با سرد شدن، به قطرات ریز متراکمی تبدیل می‌شود. وقتی میلیون‌ها قطره در کنار هم قرار بگیرند یک ابر تشکیل می‌شود. با وجود اینکه هر قطره بسیار کوچک است، قطرات کنار یکدیگر وزن قابل توجهی پیدا می‌کنند.

برای اینکه تصور کنید ابرها چقدر می‌توانند سنگین باشند، یک ابر کومولوس را در نظر بگیرید، که اغلب در روزهای آفتابی می‌بینید. یک ابر کومولوس معمولی می‌تواند تا حدود 500 هزار کیلوگرم وزن داشته باشد! با این حال، با وجود این وزن باورنکردنی، ابرها در آسمان شناور هستند.

کلید درک اینکه چرا ابرها شناور هستند در چگالی ابر نهفته است. چگالی به مقدار جرم در یک فضای معین گفته می‌شود. به طور کلی هوای اطراف ما متراکم تر از هوای داخل ابر است. اگرچه ابرها سنگین هستند، اما از قطرات آبی تشکیل شده اند که در یک منطقه بزرگ پخش شده است. این امر باعث می‌شود چگالی آنها کمتر از هوای اطراف باشد.

هنگامی که هوای گرم به سمت بالا می‌رود، نیرویی ایجاد می‌کند که به آن شناوری می‌دهد. این نیرو به گرانش فشار می‌آورد و باعث می‌شود ابرها بالا بمانند. بنابراین در حالی که ابرها بسیار سنگین هستند، همزمان به اندازه کافی سبک هستند تا توسط هوا حمل شوند.

ابرها نقش اساسی در آب و هوای زمین دارند و به تنظیم دما و بارندگی کمک می‌کنند. طبعاً هنگامی که قطرات آب بیش از حد سنگین شود، رطوبت خود را به صورت بارش (باران یا برف) آزاد می‌کند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب