دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1403 - 09:31

تصاویر نجومی هجدهم مهر (۹ اکتبر)

تصاویر نجومی هجدهم مهر (۹ اکتبر)
امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 935295

به گزارش خبرگزاری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز ناسا

کهکشان M106  نوعی کهکشان مارپیچی با مرکزی منحصر به فرد است، اما در مرکز کهکشان مارپیچی M106 چه اتفاقی می‌افتد؟ کهکشان دارای یک صفحه چرخان از ستاره‌ها و گاز است. در تصویر بازوهای مارپیچ آبی و خطوط گرد و غبار قرمز آن به راحتی قابل مشاهده است.

 هسته M106 در امواج رادیویی و اشعه ایکس به خوبی می‌درخشد. M106 درخشش غیرمعمولی دارد و گمان می‌رود که مقادیر زیادی گاز درخشان در یک سیاهچاله عظیم در مرکز آن سقوط می‌کند. M106 که NGC 4258 نیز نامیده می‌شود، 23.5 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. عرض آن حدود 60 هزار سال نوری است.

تصاویر نجومی هفدهم مهر (۸ اکتبر)

تصویر روز skyandtelescope

این عکس توسط سیمون کرزی در فورکا کاناپین، ایتالیا در تاریخ/زمان 1 تا 10 اوت 2024 با تجهیزات W.O. Redcat51، Zwo ASI 2600mm Pro، Antlia SOLRGB ثبت شده است. عکسبرداری Ou4، Sh2-129 و Barnard 150 در شات یکسان چالش برانگیز بود.

عکاس در رابطه با تصویر خود می‌گوید: «هدف عکاس نشان دادن هیدروژن و اکسیژن ضعیف سحابی ماهی مرکب بود. تصویر نهایی کامل نبود اما ساعات زیادی وقت گرفت. من از تنظیم دوگانه RedCat51 خود در یک آسمان تاریک، عمدتاً تحت شرایط Bortle 3 در Forca Canapine استفاده کردم. فرآیند "GHS" به برجسته کردن غبار و مشاهده سحابی‌های تاریک کمک کرد. من همچنین از "Continuum Subtraction" استفاده کردم تا سیگنال باند باریک را به آرامی ترکیب کنم.»

تصاویر نجومی هفدهم مهر (۸ اکتبر) 

تصویر روز astronomy

ماه و زهره آخر هفته گذشته در نزدیکی یکدیگر در آسمان ظاهر شدند. این عکس در 5 اکتبر با استفاده از دوربین DSLR کانن و لنز 300 میلی‌متری f/4 گرفته شده است.

تصاویر نجومی هفدهم مهر (۸ اکتبر)

تصویر روز earthsky

شفق قطبی پدیده‌ای طبیعی و زیباست که در نواحی نزدیک به قطب‌های شمال و جنوب رخ می‌دهد. این پدیده به دلیل برخورد ذرات باردار خورشید با میدان مغناطیسی زمین و جو اتفاق می‌افتد. وقتی این ذرات به جو زمین وارد می‌شوند، انرژی خود را به ذرات گازهای جو انتقال می‌دهند و باعث تابش نورهایی به رنگ‌های سبز، قرمز و بنفش می‌شوند.

شفق قطبی به‌ویژه در کشورهای اسکاندیناوی، کانادا و آلاسکا قابل مشاهده است و بسیاری از گردشگران برای دیدن آن به این مناطق سفر می‌کنند. در 7 اکتبر 2024، ساعت 10:09 شب، الماری ون روین این تصویر را از  کانادا ثبت کرد. تجهیزات مورد استفاده او دوربین پاناسونیک، 24 میلی متر بود.

تصاویر نجومی هفدهم مهر (۸ اکتبر)

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب