دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1403 - 14:21

تصاویر نجومی شانزدهم مهر (۷ اکتبر)

تصاویر نجومی شانزدهم مهر (۷ اکتبر)
امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 935002

به گزارش خبرگزاری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز ناسا

در تصویر زیر دنباله‌دار سوچینشان – اطلس (Tsuchinshan-ATLAS) را با نام علمی C/2023 A3 مشاهده می‌کنید. در داخل عکس به نظر می‌رسد این دنباله دار درخشان به سمت آسمان گرگ‌ومیش حرکت می‌کند. C/2023 A3  به اندازه کافی روشن شده است که با چشم غیر مسلح دیده شود، اما هنوز به خورشید نزدیک است و این امر تشخیص آن را سخت می‌کند.

این عکس که از کوه‌های آند پرو گرفته شده است دنباله دار سوچینشان – اطلس را درست قبل از طلوع خورشید نشان می‌دهد. عکاس نجومی با هوای سرد روبرو شد. با این حال، قرار گرفتن در این مکان مرتفع امکان دید واضحی از افق پایین شرقی را فراهم می‌کرد. این امر مشاهده دنباله دار را در آسمان قبل از طلوع را آسان تر کرد. در تصویر همچنین دم یونی آبی بلند دنباله دار بسیار چشمگیر است.  اعتبار تصویر و حق چاپ آن به خوزه سانتیوانیز موراس (Jose Santivañez Mueras) تعلق دارد.

تصاویر نجومی شانزدهم مهر (۷ اکتبر)

تصویر روز astronomy

این تصویر توسط فرناندو اولیویرا دومنزز (Fernando Oliveira de Menezes) از جالس برزیل گرفته شده است.

ک خوشه ستاره‌ای کروی ۴۷ توکانا (47 Tucanae) دومین خوشه کروی درخشان در آسمان است. محض رفع کنجکاوی‌تان امگا قنطورس (Omega Centauri) درخشان‌ترین ستاره است. در یک آسمان تاریک در نیمکره جنوبی، خوشه کروی ۴۷ توکانا به راحتی در کنار ابر ماژلانی کوچک قابل مشاهده است.

تصاویر نجومی شانزدهم مهر (۷ اکتبر)

تصویر روز earthsky

در تصویر عکس‌هایی متوالی از خسوف جزئی در تاریخ 10/02/2024  ساعت 04:08 بعد از ظهر در سانتیاگو، شیلی مشاهده می‌شود. عکس توسط پاتریسیو لئون  (Patricio Leon) ثبت شده است.

عکاس در رابطه با تصویر خود می‌گوید: «تصمیم گرفتم خسوف جزئی اخیر را به شیوه‌ای منحصر به فرد با افکت سه بعدی قوی نشان دهم. "سایه‌های" خورشید با لبه تاریک ماه همپوشانی دارد.

این تصاویر متوالی از ساعت 19:08 UT تا ساعت 20:58 UT در روز چهارشنبه 2 اکتبر ادامه داشت. در حالی که خورشید غروب می‌کرد به سمت بالا می‌رفت. این وضع زمانی پایان می‌یافت که درختان نما را مسدود کردند! (به تصویر بالایی دقت کنید». از تلسکوپ نیوتنی با دیافراگم 4.5 اینچی و فیلم خورشیدی استفاده کردم. تنظیمات 1/250 در ISO 400 برای همه عکس‌ها ثابت بود. این تصاویر را در فتوشاپ 2017 ادیت کردم.»

تصاویر نجومی شانزدهم مهر (۷ اکتبر)

تصویر روز skyandtelescope

در تصویر skyandtelescope عکس دیگری را از دنباله‌دار سوچینشان – اطلس مشاهده می‌کنید که این بار از‌هاوایی، ایالات متحده آمریکا  در 30 سپتامبر 2024   ثبت شده است.

عکاس این تصویر جان دووراک (John Dvorak) دوربین Insta360   برای ثبت این عکس استفاده کرد.

نوردهی 20 ثانیه‌ای از پنجره اتاق خواب من گرفته شده است. در سمت راست تصویر درخت مشهور نخلی دیده می‌شود و در سمت چپ دنباله دار مشهور گویی در حال سقوط است. عکاس تصویر را با نوردهی 20 ثانیه‌ای از پنجره اتاق خواب خود گرفته است!

تصاویر نجومی شانزدهم مهر (۷ اکتبر)

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب