دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خسروپناه: اقتدار موشکی امروز حاصل تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی است

خسروپناه: اقتدار موشکی امروز حاصل تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اقتدار موشکی امروز حاصل تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی است، چراکه همه این اوامر به پشتیبانی علم و فناوری صورت گرفته است.
کد خبر : 934791

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مراسم استقبال از نودانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: ابتدا آغاز سال تحصیلی جدید را به همه معلمان آینده این مرز و بوم تبریک می‌گویم و همچنین شهادت آیت الله سیدحسن نصرالله را تسلیت عرض می‌کنم. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، ما عزاداریم، اما عزاداری ما با کار، تلاش و پیشرفت منافاتی ندارد؛ چرا که عزاداری ما حسینی است و حرکت در مسیر ایشان مستلزم ایستادگی و تلاش مداوم است. اقتداری که رهبر انقلاب اسلامی در نماز جمعه به نمایش گذاشتند، اقتداری تاریخی بود و باید قدر این لحظات را بدانیم.

وی در ادامه، دانشجومعلمان را به مطالعه دقیق تاریخ معاصر ایران و جهان فراخواند و گفت: تاریخ استعمار انگلیس علیه هندوستان و تلاش‌های آنان برای به حاشیه راندن زبان فارسی را بخوانید. انگلیسی‌ها با این اقدام، زمینه جدایی پاکستان از هندوستان و بعدها بنگلادش از پاکستان را فراهم کردند. تفرقه‌ای که در کشورهای اسلامی به وجود آمد، نتیجه همین سیاست‌های استعماری بود. تجزیه ایران نیز بخشی از این طرح‌ها بود که با شروع از بحرین کلید خورد و هدف بعدی آن، جدایی خوزستان و کردستان بود. اما امام خمینی (ره) با اقتدار تاریخی خود جلوی این توطئه‌ها ایستاد. در همان زمان که جهان عرب نتوانست بیش از شش روز در برابر صهیونیست‌ها مقاومت کند، ایران به برکت انقلاب اسلامی و رهبری ایستادگی کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جنگ‌های اخیر در منطقه، بیان کرد: در جنگ غزه و اسراییل، شاهد بودیم که یکی از کشورهای منطقه برای خرید موشک‌های بالستیک به روسیه مراجعه کرد، اما رژیم صهیونیستی آن کشور را تهدید کرد و رئیس‌جمهور آن کشور عقب‌نشینی کرد. در حالی که همین کشورها با صدام متعهد شده و به ایران حمله کردند. در آن جنگ، نوجوانان دبیرستانی با دستان خالی به جبهه‌ها می‌رفتند، و حتی زنجیر برای بستن پلاک‌هایشان نداشتند. در برخی از عملیات‌ها، ما حتی سیم خاردار نمی‌توانستیم تهیه کنیم، اما امروز به برکت انقلاب و مجاهدت‌های شهدا، اقتدار موشکی و دفاعی ایران به حدی رسیده است که با یک اشاره رهبر انقلاب، صهیونیست‌ها مورد موشک‌باران قرار می‌گیرند. این قدرت و اقتدار نظامی ما، حاصل تعلیم و تربیت اسلامی و انقلابی است.

 استاد خسروپناه تأکید کرد:امروز اگر ما اقتدار نظامی، فضایی و پدافندی داریم، همه این‌ها از دل تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی برآمده است. معلمان انقلابی و دلسوز ما دانش‌آموزانی را تربیت کرده‌اند که بعدها توانستند پایه‌گذار این موفقیت‌ها شوند. اگر امروز پزشکی ما جزو هفت یا هشت کشور برتر دنیاست، یا علوم و فناوری‌های نوین ایران جایگاه بالایی در سطح جهانی دارد، همه این‌ها محصول تعلیم و تربیت حکمت‌بنیان است.

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دانشجویی که امروز در دانشگاه‌های ما درس می‌خواند و فردا استاد یا محقق می‌شود، محصول نظام آموزشی و معلمانی است که از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شده‌اند. دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، قطب تعلیم و تربیت کشور هستند و تمام معلمان باید از این دو مرکز مهم عبور کنند. مقام معظم رهبری بارها بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان تأکید کرده‌اند و این دانشگاه تنها یک نهاد علمی در عرض دیگر دانشگاه‌ها نیست؛ بلکه قطب اصلی تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی است.

 

وی با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی گفت: معلمان ما باید خردمحور و حکمت‌بنیان باشند. حکمت، مفهومی قرآنی است و بیش از هر صفت دیگری در قرآن، به خداوند نسبت داده شده است. این نشان می‌دهد که حکمت گوهر اصلی رسالت انبیاست و نظام آموزشی ما نیز باید بر اساس این حکمت قرآنی بنا شود.

 استاد خسروپناه در ادامه با اشاره به اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه تعلیم و تربیت، بیان کرد: اولویت و اولیت شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره تعلیم و تربیت کشور و به‌ویژه دانشگاه فرهنگیان بوده است. طی یک سال و نیم اخیر، ۵ مصوبه مهم در این حوزه داشته‌ایم. یکی از این مصوبات، اعطای راتبه معلمی به استعدادهای برتر دانشجویی بوده است. همچنین هیئت مرکزی جذب دانشگاه فرهنگیان به صورت مستقل از وزارت علوم و وزارت بهداشت تشکیل شده است و اعضای آن در شورای عالی مصوب شده‌اند. سیاست‌ها و ضوابط کیفیت‌بخشی به دانشگاه فرهنگیان نیز از دیگر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر هر کسی در مسیر تمدن توحیدمحور قدم بردارد، خداوند به او اخلاص عطا می‌کند. این اخلاص است که اثربخشی کارها را مضاعف می‌کند. اساتید بزرگ و عرفای ما همواره توصیه کرده‌اند که موحد باشیم؛ یعنی توحید نه فقط در بینش، بلکه در منش و کنش ما باید نمایان باشد. با این نگاه توحیدی است که می‌توانیم به جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی نوین اسلامی برسیم.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر
قالیشویی ادیب