دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در گفت‌وگو با آنا:

افزایش امنیت غذایی با ابزار‌های نوین کشت/ صرفه جویی ۲۵ درصدی آب در کشاورزی با هوش مصنوعی

افزایش امنیت غذایی با ابزار‌های نوین کشت  صرفه جویی ۲۵ درصدی آب در کشاورزی با هوش مصنوعی
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به ضرورت راهکار مناسب خروج از این شرایط پرداخت و گفت: باید از فناوری هوش مصنوعی بیش از گذشته در این بخش استفاده کنیم چراکه با توجه به ازدیاد جمعیت، حفظ امنیت غذایی مردم در اولویت است و باید از ابزار‌های نوین در کشت و کشاورزی استفاده شود.
کد خبر : 934012

پژمان آزادی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری آنا، با توجه به وضعیت بحران آب و چگونگی کنترل این وضعیت، گفت: در حال حاضر با افزایش جمعیت، تقاضا برای تامین و مصرف غذا در جهان رو به افزایش است، اما هر ساله با بحران شدید آب و محدودتر شدن آب خاکی شرایط برای بخش کشاورزی سخت ترمی شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به ضرورت راهکار مناسب خروج از این شرایط پرداخت و گفت: باید از فناوری هوش مصنوعی بیش از گذشته در این بخش استفاده کنیم چراکه با توجه به ازدیاد جمعیت، حفظ امنیت غذایی مردم در اولویت است و باید از ابزار‌های نوین در کشت و کشاورزی استفاده شود.

قائم‌مقام‌پژوهشگاه در امورفناوری ادامه داد: در حوزه کشاورزی با بهرگیری از هوش مصنوعی، مصرف ۲۵ درصد منابع آبی کاهش می‌یابد که این رقم باعث ایجاد حفظ امنیت غذایی و همچنین موجب فاصله گرفتن بخش کشاورزی از بحران شدید کمبود آب می‌شود.

برنامه ریزی به کارگیری هوش مصنوعی در بخش کشاورزی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار کرد: شرکت‌های ملی فناورانه در راستای توسعه و بهرگیری از هوش مصنوعی در بخش کشاورزی حضور دارند و در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، اما کشاورزان باید برای استفاده از فناوری‌های روز و کشت با روش‌های نوین و به کارگیری هوش مصنوعی آگاهانه‌تر برنامه ریزی و تصمیم گیری کنند.

وی تصریح کرد: به کارگیری فناوری تنها راه توسعه مناسب و بهبود وضعیت بخش کشاورزی است که شاید تا به امروز به خوبی از آن استفاده نشده است.

امنیت غذایی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی تاکید کرد: دولت باید سیاست گذاری‌های کلان کشور را در مسیر توسعه و بهره وری تسهیل کند و همچنین با حمایت و همکاری با سایر بخش ها، موانع و چالش‌های این راه را برای شرکت‌های استارتآپی و دانش بنیان هموار کند.

قائم‌مقام‌پژوهشگاه در امورفناوری با اشاره به اینکه دولت مخالفتی برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بخش کشاورزی ندارد، ادامه داد: با توجه به اقدام دولت در راه اندازی سازمان و ستاد هوش مصنوعی متوجه شده ایم از بهره وری و توسعه هوش مصنوعی حمایت می‌کند.

حمایت‌های دولت از بروز و استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بخش کشاورزی

این مسئول در پاسخ به این سوال که حمایت‌های دولت از بروز و استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بخش کشاورزی تا به چه اندازه سرعت عمل خواهد داشت؛ گفت: زیر ساخت‌های خوبی برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در کشور وجود دارد، اما دولت به صورت جدی نمی‌تواند در این حوزه فعالیت کند، اما می‌تواند ریل گذاری مناسبی د ربهره گیری از فناوری داشته باشد بنابراین اگر در حوزه سیاست گذاری بتواند به خوبی عمل کند و چالش زدایی انجام دهد قطعا مسیر هموار می‌شود.

آزادی افزود: دولت باید از هوش مصنوعی در بخش کشاورزی استفاده بیشتر کند حتی برای این بخش کارگروهی و یا ستاد هوش مصنوعی در حوزه کشاورزی تاسیس کنند چرا که با توجه به وضعیت موجود بحران آب و افزایش تقاضا، در بخش حفظ امنیت غذایی با بحران‌ها و چالش‌های ناشی از این بحران مواجه خواهیم شد.

هدف از برگزاری این نمایشگاه

نمایشگاه

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: نخستین رویداد هوش مصنوعی درحوزه کشاورزی در روز چهارشنبه ۱۱ مهرماه در پژوهشگاه بیوتکنولوژیک کشاورزی برگزار خواهد شد.

آزادی ادامه داد: این رویداد در رابطه با پردازش و آنالیز تصویر، بررسی داده‌های ماهواره‌ای، ذخیره سازی کلان داده‌ها در سیستم‌های دقیق کشاورزی، آبیاری هوشمند و مباحث مرتبط با هوش مصنوعی در کشاورزی با همت پژوهشگاه برگزار خواهد شد.

قائم‌مقام‌پژوهشگاه در امورفناوری تصریح کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه، ارتباط بیشتر شرکت‌ها و شبکه سازی، نوآوری اکوسیستم هوش مصنوعی در کشاورزی است و همچنین نشان‌دادن توانمندی فناوری هوش مصنوعی به جامعه کشاورزی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: تلاش می‌شود از زیر ساخت‌های اجرای پژوهشگاه بیوتکنولوژی استفاده شود تا پروژه‌های سفارشی حوزه هوش مصنوعی و شبکه سازی را افزایش داده شود.

آزادی با اشاره به ملی بودن نمایشگاه گفت: ۴۰ شرکت فعال این حوزه به عنوان شرکت کننده، سخنران و غرفه دار در روز اول همایش حضور خواهند داشت و ۱۸ شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی در این رویداد ارائه اطلاعات خواهند داشت.

وی ادامه داد: در این رویداد سازمان‌های مرتبط از قبیل ستاد هوش مصنوعی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات، معاونت وزارت کشاورزی و مرکز ملی هوش مصنوعی به عنوان بازدید کننده حضور خواهند داشت. علاوه برحضور نمایندگان، نظام مهندسی کشاورزی و باغداران پیشرو، کشت صنعت‌ها و وزارت علوم نیز حضور می‌یابند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب