دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد

جزئیات برگزاری همایش خواجوی کرمانی دانشگاه آزاد اسلامی

مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارند همایشی با موضوع شناسایی آثار خواجوی‌کرمانی برگزار کنند. معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی جزئیات برگزاری این کنگره را تشریح کرد.
کد خبر : 93334

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر سیدطه هاشمی در گفت‌وگو با فرهیختگان جزئیات برگزاری همایش خواجوی‌کرمانی را تشریح کرد.


در شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مصوب شد همایشی با عنوان «اهل دل» با موضوع شناسایی آثار خواجوی‌کرمانی برگزار شود. علت برگزاری این همایش و رویکرد آن چیست؟
نکته بارز مربوط به خواجوی‌کرمانی که او را از شعرای هم‌عصر خود و همچنین شعرای دوران دیگر در حوزه ادبیات و زبان فارسی ممتاز می‌کند این است که شعر او عرفانی است، یعنی جنبه‌های عرفانی شخصیت خواجو بر مضامین شعری او غلبه دارد. البته او جزء شاعرانی است که خمیرمایه شعر او مبارزه با زهد ریاکارانه و از سوی دیگر مباحثی درباره بی‌اعتباری دنیاست. شخصیت خواجوی‌کرمانی به دلیل تسلطی که بر ریاضیات و طب داشت هم مورد کنکاش قرار می‌گیرد. بنابراین همان‌طور که در شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مصوب شد ما خواجو را فقط به‌عنوان یک شاعر نگاه نمی‌کنیم بلکه کنگره ما ابعاد مختلف شخصیت او را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. درواقع این کنگره در ابعاد عرفانی، حوزه ریاضیات، طب، هیات و همچنین در حوزه شعر و مضامین شعری و سبک او برگزار می‌شود و بیشتر تلاش خواهد شد جلوه‌های جدید شخصیت این انسان بزرگ و عارف را کنکاش کرده و مورد بررسی قرار دهیم.


این کنگره چه زمانی برگزار می‌شود؟
هنوز زمان مشخصی برای برگزاری این همایش مشخص نشده است اما احتمالا در سال 96 خواهد بود. البته تلاش خواهیم کرد به دلیل ابعاد شخصیت او، پیش‌همایش‌هایی را در ارتباط با شعر، عرفان و تسلط او در حوزه ریاضیات و طب قبل از اجلاس اصلی در سطح کلان به تناسب برگزار کنیم. با توجه به اینکه قبر خواجوی‌کرمانی در شیراز و تولد او در کرمان است، واحدهای استان‌های کرمان و فارس و همچنین ستاد مرکزی در کنار هم این همایش را برگزار خواهند کرد.


آیا این همایش در امتداد همایش حافظ است؟
بله؛ این همایش در امتداد بزرگداشت مفاخر و مشاهیری که در دانشگاه آزاد اسلامی در دست اجراست، برگزار می‌شود.


میهمان خارجی هم برای همایش خواجوی‌کرمانی دعوت خواهد شد؟
طبیعی است. اگر کسانی در خارج از کشور باشند که نسبت به بخش یا همه بخش‌های زندگی خواجو کار و مطالعه کرده باشند به این همایش دعوت خواهند شد.


همایش‌های دیگری در این زمینه تعریف شده است؟
طرح اصلی ما همان طرح مفاخر و مشاهیر است که هر واحدی در منطقه، مفاخر و مشاهیر پیرامون خود را شناسایی و معرفی کرده است. در سطح‌بندی، این شخصیت‌ها به واحدها برمی‌گردد تا در واحدهایی که رشته‌ای تخصصی مرتبط با آنها وجود دارد در تحصیلات تکمیلی موضوع پایان‌نامه دانشجویان قرار گیرد. قائدتا ما نمی‌خواهیم در دانشگاه گردهمایی‌ها، نشست‌ها و همایش‌ها یک کپی و رونوشتی از بقیه همایش‌هایی باشد که بار علمی و عمیق ندارد. معتقدیم شخصیت‌ها و بزرگداشت آنها باید با توجه به بررسی و تحقیق در ابعاد زندگی آنها پیش برود و این همایش‌ها باید حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد. از این به بعد به دلیل کارهای تحقیقی که از سوی گروه‌های آموزشی و پژوهشی ما پی‌ گرفته خواهد شد، دریای عظیمی از اطلاعات مربوط به مفاخر و مشاهیر را خواهیم داشت که سرمایه بزرگی برای حوزه فرهنگی کشور است.


قبلا در ارتباط با برگزاری همایش بزرگداشت سعدی هم صحبت‌هایی مطرح شده بود. این همایش به کجا رسید؟
در ارتباط با همایش سعدی هم پیش‌مباحث آن مطرح شده است و طرح آن در حال آماده شدن است. البته همه همایش‌های ملی و بین‌المللی باید در شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی مصوب شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته