دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1403 - 11:02

شعر نیمایی؛ محوری برای خلق اشعار در جشنواره بین‌المللی حضرت علی اکبر(ع)

شعر نیمایی؛ محوری برای خلق اشعار در جشنواره بین‌المللی حضرت علی اکبر(ع)
مدیر دفتر شعر حوزه هنری گفت: شعر نیمایی با ساختار آزاد و مضمون‌های نوگرایانه‌اش، ظرفیت بالایی برای خلق آثار خلّاقانه و تأثیرگذار در جشنواره بین‌المللی شعر و مدیحه‌سرایی حضرت علی اکبر(ع) دارد.
کد خبر : 931913

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی داوودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری و استاد حوزه شعر و ادب کشور در کارگاه یک‌روزه شعر نیمایی و پیش‌نشست جشنواره بین‌المللی حضرت علی اکبر(ع) که با حضور معاون فرهنگی استاندار یزد، شاعران جوان و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی یزد با مشارکت خانه شعر و ادب شهرداری برگزار شد، گفت: شعر نیمایی یک قالب پرکاربرد است و می‌تواند حرف برای گفتن داشته باشد، امیدواریم در شهر یزد این کارگاه فتح البابی در بحث شعر نیمایی باشد.

وی، یزد را شهر آیینی و سنتی بر پایه عادات و رسوم چند صد ساله دانست و ادامه داد: ترویج شعر نیمایی در شهر یزد براساس تاریخ و رسوم به جامانده از گذشتگان کاری دشوار است.

مدیر دفتر شعر حوزه هنری، شعر نو را زمینه‌ای برای نوگرایی برشمرد و با بیان اینکه با دقت در ابیات به نبود قافیه و لفظ پی خواهیم برد، یادآور شد: شعر نیمایی با ساختار آزاد و مضمون‌های نوگرایانه‌اش، ظرفیت بالایی برای خلق آثار خلّاقانه و تأثیرگذار در جشنواره بین‌المللی شعر و مدیحه‌سرایی حضرت علی اکبر(ع) از سری برنامه‌های چهارمین جشنواره امامت و مهدیت دانشگاه آزاد دارد.

داودی به بیان سرگذشت نیما پرداخت و ادامه داد: نیما درحقیقت علی اسفندیاری ملقب به پدر شعر نو متولد ۱۲۷۶ هجری شمسی است که از تولد او تاکنون ۱۳۰ سال گذشته، متولد روستا که تحصیلات خود را در مدرسه مسیحیان کاتولیک گذرانده و سال ۱۳۰۰ منظومه افسانه را منتشر کرده است.

وی، تمایز اشعار نیما، نگاه به زندگی جدید برشمرد و تبیین کرد: آثار نیما خلأ فلسفه نو را پر می‌کند و اشعار صرفاً محدود به ادبی نیست؛ بلکه بر اساس زندگی جدید است.

مدیر دفتر شعر حوزه هنری مطرح کرد: در شعر نو ساختار به هم ریخته و حرف زدن فارغ از فکر کردن به قافیه بوده که زمینه خوبی برای خلق آثار جدید فراهم کرده است.

داودی، خطاب به شرکت‌کنندگان در کارگاه شعر نیمایی افزود: شاعران جوان با تکنیک‌ها و مضامین شعر نیمایی آشنا شوید تا بتوانید در فضایی الهام گرفته از ائمه اطهار علیهم‌السلام آثار خود را به جشنواره حضرت علی اکبر(ع) ارائه کنید.

وی متذکر شد: برای حضرت علی اکبر علیه‌السلام کم‌سابقه است که کنگره بین‌المللی در کشور داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب