دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

شباهت ترسناک هوش مصنوعی با انسان: مدل جدید «می‌اندیشد»!

شباهت ترسناک هوش مصنوعی با انسان: مدل جدید «می‌اندیشد»!
جدیدترین نسخه هوش مصنوعی که شرکت اپن‌ای آی معرفی کرده است توانایی «اندیشیدن» دارد و شباهت آن با انسان به حدی زیاد شده که با برترین متخصصان در مقطع دکتری رشته‌های مختلف رقابت می‌کند.
کد خبر : 931669

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ جدیدترین نسخه هوش مصنوعی اُپن‌ای آی، مدل «اُ ۱» (o۱) در چت جی پی تی اکنون پیش از پاسخ دادن «فکر می‌کند». این یعنی مدل جدید از هر دو مدل قبلی بسیار پیشرفته‌تر است و حتی از افرادی که در سطح دکتری یک رشته (پی اچ دی) تحصیل کرده‌اند هم تخصصی‌تر عمل می‌کند.

به نظر می‌رسد در چنین شرایطی، اُپن‌ای آی دارد عرصه را بر ما تنگ می‌کند، یعنی «جی پی تی-۴ اُ» (GPT-۴o) و حالت صوتی پیشرفته آن که هنوز ضعیف است در ماه مه رونمایی شد، اما واقعاً پیشرفت‌هایش جزئی است. مدل تبدیل متن به ویدیو «سورا» (Sora) در ماه فوریه واقعاً ذهن مردم را به خود مشغول کرد، اما هنوز در دسترس عموم نیست، ضمن آنکه چند رقیب چینی هم نسخه‌های مشابهی از آن را ارائه داده‌اند.

درباره اینکه جی پی تی -۵ چه ویژگی‌هایی دارد، چه زمانی راه‌اندازی می‌شود و اینکه چه تعریفی از هوش مصنوعی دارد، گمانه‌زنی‌های بسیاری وجود دارد، اما همین حالا هم اپن‌ای آی با یک تقسیم‌بندی جدید مدل پیشگامانه‌ای از جی پی تی را عرضه کرده است.

معرفی مدل «اُ ۱»: هوش مصنوعی متفکر

مدل جدید جی پی تی «اُ ۱» نام دارد و در حال حاضر، ۱۰۰ درصد حساب‌های کاربری چت جی پی تی به عنوان گزینه‌ای اختیاری فعال شده است. «جی پی تی-۴ اُ» مدل پرکار و همه‌جانبه‌ای است که بیشترین میزان وظایف را پوشش می‌دهد، اما مدل جدید «اُ ۱» تخصصی کار می‌کند.

ویژگی خاص مدل «اُ ۱» در قدرت استدلال آن است، یعنی قبل از پاسخ دادن، کمی «فکر می‌کند».

شاید وسوسه‌انگیز باشد که برای مدل‌های زبانی، جنبه انسانی قائل شویم. درست است که این ماشین‌ها انسان نیستند، اما از آنجا که بر اساس داده‌های انسانی آموزش دیده‌اند، اغلب شباهت‌هایشان با انسان ما را می‌ترساند! در این مورد، مدل «اُ ۱» در انجام کار‌های دشوار نسبت به مدل‌های قبلی، عملکرد بسیار بالاتری دارد، این مدل یک کار بزرگ را به قطعات کوچکتر تقسیم می‌کند و قبل از اینکه به شما پاسخ دهد، کار و فرضیات آن را به دقت بررسی می‌کند.

«جی پی تی-۴ اُ» معمولاً بی‌درنگ پاسخ می‌دهد، کد می‌نویسد، یا به تولید تصاویر یا متن می‌پردازد. «مدل اُ ۱» شاید کمی شما را معطل نگه دارد تا فکر کند. البته زمان زیادی نیست، شاید ۱۰ یا ۲۰ ثانیه، چرا که قرار است مسائل بسیار پیچیده‌تری را حل کند.

در واقع، این مدل جدید هرچه بیشتر فکر کند، بهتر است، اما مدل‌های امروزی فقط چند ثانیه فکر می‌کنند. اُپن‌ای آی می‌گوید نسخه‌های آینده احتمالاً ساعت‌ها یا حتی روز‌ها فکر می‌کنند تا پاسخ منطقی بدهند، یعنی مشکلات عظیم و پیچیده را بررسی می‌کنند و با راه حل‌های مختلف آنها را آزمایش می‌کنند و در نهایت پاسخ می‌دهند.

محدودیت‌های «مدل اُ ۱»

«مدل اُ ۱» اکنون در مدل‌های «پیش‌نمایش» و «مینی» موجود است. آنها می‌توانند کد بنویسند و آن را اجرا کنند، اما این قابلیت‌ها، پیش‌نمایش‌های بتا هستند و چند مؤلفه مهم زیر را ندارند:

•‌    نمی‌توان در آنها فایل بارگذاری کرد
•    آنها به حافظه «جی پی تی-۴ اُ» یا درخواست‌های شخصی و سفارشی شما دسترسی ندارند، بنابراین چیزی درباره شما نمی‌دانند.
•    آنها به اطلاعات وب پس از پایان دوره آموزشی خود (اکتبر ۲۰۲۳) دسترسی ندارند.
به طور کلی در هر موردی که نیاز به بارگذاری فایل یا دسترسی به وب داشته باشد «جی پی تی – ۴ اُ» بسیار مفیدتر عمل می‌کند.

مزیت‌های «مدل اُ ۱»

«مدل اُ ۱» اثربخشی چشمگیری را به ویژه در موضوعات علمی نشان می‌دهد. این مدل در آزمون کد نویسی اپن‌ای آی، به امتیاز کاملی دست یافت که نشان‌دهندۀ قوی بودن قابلیت‌های کدگذاری آن است. این مدل همچنین عملکرد فوق‌العاده‌ای در سوالات سطح دکتری داشت، به ویژه در فیزیک از فیزیکدانان سطح دکتری پیشی گرفت. اما نتوانست بهتر از متخصصان زیست‌شناسی و شیمی عمل کند.

این مدل در ریاضیات نیز پیشرفت‌های قابل توجهی را نشان داده است، به ویژه در مسابقات سخت مانند فراخوان رقابت‌های ریاضی در آمریکا ۲۰۲۴ (AIME ۲۰۲۴).

با جود همه نقاط قوتی که در این مدل وجود دارد، اپن‌ای آی همچنان به استخدام مهندسان انسانی ادامه می‌دهد، چرا که هنوز تفاوت‌های ظریف کار تیمی، خلاقیت و مشکلاتی که انسان‌ها می‌توانند حل کنند در عهده هوش مصنوعی نیست و در برخی موضوعات جای پیشرفت جدی دارد.

این گزارش از پایگاه اینترنتی نیو اطلس به فارسی برگردان شده است.

ارسال نظر
قالیشویی ادیب