دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1403 - 13:16

پژوهشگران به رهیافت جدیدی در تحقق عدالت حکمرانی آموزشی رسیدند

پژوهشگران به رهیافت جدیدی در تحقق عدالت حکمرانی آموزشی رسیدند
پژوهشگران در تحقیقاتی جدید به این نتیجه رسیدند که هم‌افزایی علم‌سنجی و تخصص در ارتقا استراتژی‌های حکمرانی موثر بوده و می‌تواند به تحقق عدالت در حکمرانی آموزشی منجر شود.
کد خبر : 930732

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ در دنیای امروز، مدیریت سیستم‌های آموزشی و سیاست‌گذاری در بخش‌های حکمرانی آموزشی، از اهمیت حیاتی برخوردار است و تغییرات سریع در فناوری اطلاعات و نیاز‌های جدید آموزشی، چالش‌های بسیاری را برای سیستم‌های آموزشی ایجاد می‌کند، در این راستا، استفاده از هوشمندی استراتژیک و سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری می‌تواند به عنوان ابزاری موثر در بهبود فرآیند‌های مدیریتی و سیاست‌گذاری عمل کند.

در همین رابطه، مطالعه پژوهشگران مطرح کشور منجر به نتایجی شده که می‌تواند راهگشای وزارت آموزش و پرورش باشد.

مرضیه بختیاری (پژوهشگر برتر ملی و متخصص حوزه علم‌سنجی و دانشجوی دکتری حکمرانی در دانشگاه عالی دفاع ملی) با بهره‌گیری از روش بیبلیومتریک، به بررسی مدارک علمی منتشر شده در زمینه "Educational Governance" و موضوعات مرتبط با وزارت آموزش و پرورش پرداخته و از میان یک هزار و ۴۳۷ مقاله موجود، ۱۲ خوشه کلیدی را شناسایی کرده است.

امین حکیم (عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و استاد دانشگاه تهران) نیز با ارایه چارچوب‌هایی برای طراحی هوشمندی استراتژیک در بخش‌های حاکمیتی و تجربه‌های متعدد در طراحی و اجرای پروژه‌های کلان در سازمان‌های دولتی، به طور موثری به تقویت یافته‌های این پژوهش کمک کرده است.

پژوهش صورت گرفته علاوه بر شناسایی روند‌ها و نقاط قوت پژوهش‌های مرتبط با وزارت آموزش و پرورش در سطح جهانی؛ می‌تواند راهنمایی برای سیاست‌گذاران و مدیران آموزشی در اتخاذ تصمیم‌های استراتژیک و بهینه‌سازی عملکرد وزارتخانه باشد. 

تدوین برنامه راهبردی جامع برای وزارت آموزش و پرورش ایران با توجه به کلاستر‌ها و مفاهیم ارایه شده، می‌تواند برنامه‌ای را در حوزه‌های مختلف از جمله مدیریت و حاکمیت آموزشی، فناوری و نوآوری در آموزش، توسعه حرفه‌ای معلمان، پایداری و بهبود مستمر، و ارتقا سلامت و پشتیبانی از دانش‌آموزان و معلمان طراحی را شامل شود.

همچنین، استفاده از اصول سایبرنتیک (رایانیک) برای بهبود کارایی و انعطاف‌پذیری سیستم آموزشی نیز می‌تواند به عنوان یک رویکرد نوین و فناور محور بر دقت ارزیابی‌ها در سیستم موجود بیافزاید.

این پژوهش هفت حوزه مدیریت و حاکمیت آموزشی، فناوری و نوآوری در آموزش، پایداری و بهبود مستمر در نظام آموزشی، توسعه حرفه‌ای و آموزش معلمان، سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان و کارکنان آموزشی، پشتیبانی از عملکرد تحصیلی و توانمندسازی دانش‌آموزان و پشتیبانی از معلمان و کارکنان آموزشی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و در قالب مقاله در دست انتشار است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب