دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1403 - 09:15

فنایی: با این رویه پیش برویم VAR دردسرساز می‌شود/ ویدئو چک کمکی به داوری نمی‌کند

فنایی: با این رویه پیش برویم VAR دردسرساز می‌شود  ویدئو چک کمکی به داوری نمی‌کند
داور بازنشسته گفت: با این رویه پیش برویم VAR دردسرساز می‌شود و مردم هم به این باور می‌رسند که این تکنولوژی را به صورت کامل در اختیار ندارند.  
کد خبر : 930135

محمد فنایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم وفناوری آنا، در خصوص انتقاداتی که به سیستم VAR در رقابت‌های این فصل لیگ برتر شده، اظهار کرد: تا اینجای فصل که سه هفته از مسابقات لیگ برتر به پایان رسیده ما VAR نداشتیم و ویدئو چک را دیده‌ایم. مردم ما بازی‌هایی که در خارج از کشور با این تکنولوژی برگزار شده را دیده‌اند و با VAR داخل کشور مقایسه می‌کنند. طبیعتاً کمک داور ویدئویی به داور کمک ویژه‌ای می‌کند تا در تصمیم‌گیری‌های خود کمترین اشتباه را مرتکب شود.

برای ۱۲ دقیقه آغاز بازی به خاطر VAR مختل شد

وی ادامه داد: VAR اگر به بهترین شکل در اختیار تیم داوری قرار بگیرد مشکلاتی را که در لیگ برتر شاهد هستیم تکرار نمی‌شود. داوران ما بیشتر سردرگم می‌شوند و در قضاوت خود ایراد پیدا می‌کنند. تمرکز از داور گرفته می‌شود، هر تصمیمی که او می‌گیرد سخت‌تر می‌شود، چون تصاویری که به او داده می‌شود از زوایای مختلف نیست و تعداد دوربین‌ها کم است. یا اتفاقی نظیر بازی پرسپولیس و فولاد رخ می‌دهد. برای ۱۲ دقیقه آغاز بازی مختل شد و به خاطر دستگاه VAR بود. پیام حیدری یا دیگر داوران ما در تصمیم‌گیری‌های خود دچار تردید هستند و به این تکنولوژی رجوع می‌کنند در حالی که تعریف این سیستم تنها برای صحنه‌هایی است که داور نتوانسته تشخیص بدهد و از اتاق VAR به وی اطلاع می‌دهند نه اینکه داور اختیار تصمیم‌گیری خود را برای هر صحنه‌ای به این سیستم بدهد.

۴۸ دوربین برای VAR لازم است

داور بازنشسته خاطرنشان کرد: VAR در ایران تبدیل به دردسر داوران و تیم‌ها شده است. وقت‌های اضافی زیادی به بازی‌ها افزوده و دلیل آن توقف بیش از حد بازی‌هاست، در شرایطی که در چند مورد خاص این تکنولوژی به کمک داوران می‌آید نه اینکه برای بیشتر اتفاقات بازی متوقف شود. یکی از مسئولان فنی صدا و سیما اعلام کرده ما مقصر نیستیم و صدا و سیما با ما همکاری نمی‌کند. فدراسیون با کشور چین و یکی از کشور‌های اروپایی توافق کرده و دستگاه‌های VAR را وارد کرده در حالی که دوربین‌های لازم را خریداری نکرده و با دوربین‌های صدا و سیما دستگاه‌ها کار می‌کنند. در کشور‌هایی که VAR عامل بهبود قضاوت داوران می‌شود ۴۸ دوربین بازی‌ها را رصد می‌کند نه اینکه در ایران با ۴ تا ۶، نهایتاً ۷ دوربین از این تکنولوژی استفاده شود. در خارج از ایران وقتی VAR داوری را فرا می‌خواند، بالای ۹۰ درصد اتفاقی نزدیک به خطا رخ داده و در بیشتر موارد تأیید می‌شود، اما در ایران بیش از حد استاندارد پیش آمده که داور درخواست کمک داور ویدئویی را رد می‌کند.

VAR به صورت استاندارد به ایران نیامده است

فنایی یادآور شد: وقتی از اتاق VAR داور وسط فراخوانده می‌شود قطعاً اتفاقی رخ داده که داوران داخل اتاق با بررسی خطای مشکوک از زوایای متعدد به تشخیصی رسیده‌اند. با این حال اگر داور وسط تصمیم خود را گرفته می‌تواند به سمت مانیتور نرود. نه اینکه داور وسط اختیار تصمیم‌گیری خود را به VAR بدهد. سیستم کمک داور ویدئویی در حال استفاده در ایران فاجعه بار است. از دیدگاه من هنوز VAR به صورت استاندارد و کامل به ایران نیامده است. دستگاه‌هایی که وارد شده تا حدودی به هواداران آرامش داده، اما همانند مسکن موقتی است و به مرور مردم اعتراض می‌کنند اگر تغییر مثبتی صورت نگیرد. ضمن اینکه به زودی بازی‌های ملی و باشگاهی در سطح آسیا داریم و داوران بین‌المللی برای قضاوت می‌آیند. با تعداد کم دوربین‌ها، خود آنها به AFC و فیفا گزارش می‌کنند و تبعاتی به همراه خواهد داشت. باید سیستم کامل VAR وارد ایران شود و دوربین‌های مربوط به این تکنولوژی هم خریداری شود. از طرفی نیاز است تا تمامی بازی‌ها پوشش داده شوند و حق تمامی تیم‌ها لحاظ شود.

اعلام می‌شد VAR نیست جو بازی به هم می‌ریخت

وی تصریح کرد: در بازی پرسپولیس و فولاد روی یکی از صحنه‌ها که داور فراخوانده شد، مانیتور تصاویر مربوط به صحنه مربوطه را نمایش نداد و تصاویر دیگری را پخش کرد. طبق قانون باید این موضوع اطلاع رسانی شود که بازی بدون VAR ادامه می‌یابد تا زمانی که این سیستم درست شود، اما چنین اتفاقی نیفتاد. بگذریم که داور هم نتوانست تصمیم جدیدی بگیرد و به همان تصمیم خود اکتفا کرد ولی اگر به تیم‌ها اعلام می‌شد بازی تا زمان رفع اشکال سیستم بدون VAR برگزار می‌شود جو بازی به هم می‌ریخت. یحیی گل‌محمدی هم می‌گفت که داوران خودشان تصمیم بگیرند، چون احساس کرد تیمش از ناحیه داوری آسیب دیده است. البته داوران هم حق دارند، چون سیستم به صورت کامل به آنها داده نشده است. با این رویه پیش برویم VAR دردسرساز می‌شود و مردم هم به این باور می‌رسند که این تکنولوژی را به صورت کامل در اختیار ندارند.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته