دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برای گرمایش ۳۰ هزار خانه؛

بزرگ‌ترین پمپ حرارتی جهان در فنلاند نصب می‌شود

بزرگ‌ترین پمپ حرارتی جهان در فنلاند نصب می‌شود
فنلاند در حال ساخت بزرگترین پمپ حرارتی جهان برای گرم کردن سی هزار خانه‌ها در هلسینکی پایتخت این کشور است.
کد خبر : 930112

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از یورو نیوز، پمپ حرارتی هوا به آب به منظور کربن زدایی سیستم گرمایش منطقه‌ای این شهر در حال نصب است. گرمایش منطقه‌ای شامل تولید گرما در یک مکان متمرکز و سپس توزیع آن، اغلب از طریق شبکه‌ای از لوله‌های زیرزمینی، به خانه‌ها و سازمان‌ها در منطقه محلی است.

پمپ حرارتی می‌تواند در دما‌های کمتر از منفی ۲۰ درجه سانتیگراد کار کند و برق مورد نیاز آن از طریق منابع تجدید پذیر تامین می‌شود.

پیش بینی می‌شود این نیروگاه که توسط شرکت انرژی فنلاندی «هلن اوی» «Helen Oy» در حال اجراست، تامین گرما را از پایان سال ۲۰۲۶ آغاز کند.

«جوهانی آلتونن» «Juhani Aaltonen» معاون سرمایه گذاری سبز در هلن اوی، می‌گوید: «هلسینکی هدف بلندپروازانه‌ای را برای خنثی شدن کربن تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده و انتقال سیستم گرمایشی ما برای دستیابی به این امر بسیار مهم است.»

وی افزود: «پس از تکمیل، نیروگاه پمپ حرارتی به طور قابل توجهی انتشار CO۲ ناشی از گرمایش را کاهش می‌دهد و ما را به هدف صفر خالص نزدیک می‌کند. همچنین، نیروگاه جدید احتمالا ثبات قیمتی را برای مشتریان ایجاد می‌کند، زیرا تولید آن به راحتی قابل تنظیم است».

وزارت امور اقتصادی و اشتغال فنلاند به این شرکت انرژی، یارانه‌ای برای ساخت نیروگاه اعطا کرده است.

بزرگترین پمپ حرارتی هوا به آب جهان توسط سازنده آلمانی «من انرژی سولوشن» «MAN Energy Solution» عرضه می‌شود.
بر اساس اعلام این شرکت، نیروگاه گرمایشی جدید که از پمپ حرارتی غول پیکر و دو دیگ برقی ۵۰ مگاواتی استفاده می‌کند، گرمای کافی را برای حدود سی هزار خانه در هلسینکی فراهم آورده و تقریبا سالانه مانع از تولید ۲۶ هزار تن انتشار CO۲ می‌شود.

خنک کننده ها، گرما را از یک مکان به مکان دیگر منتقل کرده و به پمپ‌های حرارتی کمک می‌کنند تا به طور موثر کار کنند. اما بسیاری از گاز‌های مورد استفاده برای محیط زیست مضر شناسایی شده و اکنون برخی از آنها توسط اتحادیه اروپا حذف شده اند.

شرکت سازنده این پمپ می‌گوید از CO۲ به عنوان خنک کننده در این پمپ حرارتی استفاده می‌کند که در صورت نشت، آسیب کمتری نسبت به سایر جایگزین‌ها دارد.

مدیرعامل من انرژی سولوشن می‌گوید: «پروژه‌های گرمایش شهری که از فناوری‌های اقلیم خنثی استفاده می‌کنند، به منظور پیشبرد تلاش‌های جهانی برای کاهش انتشار کربن ضروری هستند.»

بر اساس داده‌های اداره آمار اروپا، حدود نیمی از کل انرژی مصرف شده در اتحادیه اروپا برای گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها استفاده می‌شود. بیش از ۷۰ درصد این انرژی هنوز از سوخت‌های فسیلی و عمدتا گاز طبیعی تامین می‌شود.

گزارش سازمان بین المللی انرژی در سال ۲۰۲۳ نشان داد که فنلاند در زمینه گرمایش دوستدار اقلیم منازل پیشرو است و ۴۱ درصد از ساختمان‌ها به پمپ حرارتی مجهز شده اند. تقریبا نیمی از کل انرژی مورد استفاده برای گرمایش و سرمایش در کشور در سال ۲۰۲۱ از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شد -، اما بیشتر آن از زیست توده بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته