تیغ دولبه خودروهای برقی چینی/ آیا خودروهای برقی اقلیم را نجات میدهند؟
به گزارش خبرگزاری آنا به نقل ازیورو نیوز، چین با حدود ۱۱.۹ میلیارد تن انتشار دی اکسید کربن فقط در سال ۲۰۲۳، بزرگترین تولیدکننده CO۲ در جهان از سال ۲۰۰۶ بوده و دو برابر بیشتر آمریکا انتشار داشته است.
اما امروزه چین بزرگترین صادرکننده خودروهای برقی در جهان است و پس از افزایش حیرتانگیز ۱۳ هزار و ۳۰۰ درصدی تولید بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳، تسلط بر این بازار را در اختیار گرفته است.
طبق آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی، چین تنها در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱.۲ میلیون خودروی برقی در خارج از مرزهای این کشور فروخته و اروپا مقصد اصلی این خودروها بوده است.
حتی با ادامه افزایش انتشار کربن در این کشور، توسعه سریع چین به سمت انرژیهای جایگزین، باید این را در نظر داشت که چنین روندی برای بازار خودروهای برقی خود اروپا و همچنین در بُعد وسیع تر، اقلیم، چه معنایی خواهد داشت.
تسلط چین بر بازار خودروهای برقی مدت زیادی است که ادامه دارد. فناوری در حوزه خودروهای برقی (EV) از اوایل سال ۲۰۰۱ به یک اولویت سرمایه گذاری تبدیل شد و با یارانههای سخاوتمندانه دولتی به شرکتهای EV تولید کننده اتوبوس و تاکسی و همچنین خودرو، تسریع یافت.
دولت چین انگیزه زیادی برای اولویت دادن به توسعه خودروهای برقی به ویژه برای مناطق شهری دارای آلودگی هوا، داشت و از این رو سرمایه گذاری در بازار خودروهای برقی نوید راه حلی برای مسائل آلودگی شدید این کشور را میداد. پیشتر، انتشار گازهای گلخانهای ناشی از حمل و نقل ۱۰ درصد از آلایندههای کل کشور را تشکیل میداد.
فراتر از این، داشتن جای پایی در بخش خودروهای برقی، چین را قادر ساخت تا اتکای خود به نفت وارداتی را کاهش دهد و امنیت انرژی کشورش را تقویت کند.
چین با تخصص بی نظیر در حوزههای تولید و باتری، بر بازار خودروهای برقی تسلط یافت. کنترل نزدیک به ۷۰ درصد از عناصر خاکی کمیاب مورد نیاز برای باتریهای EV به کشور هزینه و مزیت دسترسی قابل توجهی میدهد.
جالب آنکه این کشور به خوبی با بازارهای محلی سازگار شده، مدلهای قیمت گذاری را تنظیم کرده، با کسب و کارهای محلی مشارکت میکند و سیستمهای سرگرمی داخل خودرو را ارائه میدهد که با زبانهای محلی و ترجیحات فرهنگی کشور مقصد سازگار است.
با وجود محدودیتهای منابع اروپا، انعطاف پذیری چین درسهای مهمی برای اروپا ارائه میدهد چراکه این کشور همچنان به توسعه بازار خودروهای برقی خود ادامه میدهد. در حالی که تلاشهای بزرگ سرمایه گذاری چین در بخش خودروهای برقی ممکن است به طور کلی برای اقلیم مثبت تلقی شود، اما اروپا با ترکیبی از اقدامات نگران کننده و استراتژیک به آن واکنش نشان داده است.
به عنوان مثال، فرانسه به نفع حمایت از صنعت خودروی داخلی خود، مالیاتها را کاهش داده و آلمان (که سهم بازار قابل توجهی در چین دارد) در مورد عمل متقابل احتمالی ابراز نگرانی کرده است. مذاکرات بین دو قدرت همچنان کوتاه و ادامه دار است.
به گفته «لوکا ایوبانک» «Lucca Ewbank» مدیر برنامه حمل و نقل در اندیشکده مستقل «InfluenceMap»، تولید داخلی خودروهای برقی بدون سیاستهای بلندپروازانه اقلیمی خودرو در اتحادیه اروپا بعید است که سرعت بگیرد.
وی افزود با این حال، «عقب نشینی منفی» خودروسازان غیر برقی، به رهبری انجمن خودروسازان اروپا، نه تنها اعتبار مسیر کربن زدایی اتحادیه اروپا را به خطر میاندازد، بلکه میتواند به خودروسازان چینی «مزیت بزرگی در مسابقه جهانی خودروهای برقی الکتریکی» بدهد.
تسلط چین بر بازار خودروهای برقی ممکن است به عنوان خبر خوبی برای اقدامات اقلیمی ستایش شود. توانایی تولید این کشور نیروی محرکهای در پذیرش سریع خودروهای برقی مقرون به صرفه در سطح جهان بوده است که ۵۰ درصد از تولید جهانی خودروهای برقی را تشکیل میدهند.
تخصص این کشور در تولید باتری و نوآوری، چین را در موقعیت مناسبی قرار میدهد تا پیشرفتهای فناوری EV را تسریع بخشد، و آنها را جایگزینی بادوامتر و جذابتر برای خودروهای سوخت فسیلی در سطح جهان میکند.
اما پیامدهای زیست محیطی تسلط چین در حوزه خودروهای برقی همچنان پیچیده است. اگر به طور پایدار مدیریت نشود، کنترل چین بر مواد حیاتی باتری میتواند منجر به آسیبهای زیست محیطی بیشتر به هر شکلی از شیوههای معدنکاری فشرده گرفته تا آلودگی بیشتر آب و هوا شود.
با قدرت گرفتن خودروهای برقی و در صورتی که گذار انرژی نتواند سرعت خود را حفظ کند، افزایش تقاضا برای برق ممکن است منجر به افزایش مصرف زغال سنگ در مناطقی شود که به شدت به نیروگاههای زغال سنگ وابسته هستند.
تولید خود خودروها نیز بدون مشکل نیست: تولید باتری به طور خاص در مقایسه با خودروهای معمولی آلایندههای بیشتری را تولید میکند که جبران «بدهی کربن» ناشی از آن، زمان قابل توجهی را میطلبد.
در حالی که اروپا و سایر نقاط جهان با اهداف کربن زدایی خود دست و پنجه نرم میکنند، تسلط چین بر خودروهای برقی هم داستان امیدوارکننده و هم هشداردهندهای را تعریف میکند.
عرضه سریع خودروهای برقی مقرون به صرفه یک ابزار قدرتمند در برابر انتشار گازهای گلخانهای حمل و نقل است. اما مدیریت دقیق این گذار ضروری است: نوآوری باید با شیوههای پایدار مطابقت داده شود؛ اطمینان از اینکه جاده به سمت حمل و نقل سبزتر چالههای محیطی خود را ایجاد نمیکند.
انتهای پیام/