پیشبرد اهداف پارکهای علم و فناوری با کمک بخش خصوصی؛ مراکز نوآوری با مدل اقتصادی پیش میروند
خبرگزاری آنا_گروه علم وفناوری، در حال حاضر ۵۹ پارک علم و فناوری در سه سطح یک، دو و سه در کشور وجود دارد. در این پارکها ۹ هزار و ۹۸۰ شرکت دانش بنیان و ۲۹۷ مرکز رشد و فناور فعالیت دارند؛ نرخ رشد و آهنگ رشد واحدهای فناور و دانش بنیان نیاز به بازنگری دارند که باید متناسب با ظرفیت نهادی بازنگری شوند.
این پارکها و واحدهای فناور در حکمرانی عمومی و خصوصی دچار برخی از مشکلات مانند تملک اراضی هستند که معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف برای رفع این مسئله و همچنین ارتقای مسیر و جهت دهی مراکز فناوری و نوآوری به سمت پارکهای فناوری نسل ۳ ماموریتها و سیاستهایی اعمال کرده است؛ مهمترین این سیاستها اجرای ماده ۱۱ قانون جهتش تولید دانش بنیان (اعتبار مالیاتی) است.
برنامههای پشتیبان معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف
گرنت ها:
-تخصیص گرنتها از جمله گرنتهای صنعتی، تخصصی مانند حوزه اقتصاد دریا محور و...
مهارتهای دانش بنیان:
-توانمندسازی نیروهای ستاد وزارت عتف و نیروهای ستادی پارکهای علم و فناوری
-تورهای فناوری داخلی و بین المللی
-فعال سازی انجمنهای علمی و فناوری در راستای توسعه استارتاپها
تجاری سازی:
-ایجاد شبکه مشاوران و کارگزاران ملی و شبکه منتورینگ ملی
-ایجاد شبکه ملی توسعه بازار و تجاری سازی
-ردیف حمایت زنجیره ارزش راهبردی حوزه فناوری
-ایجاد مجموعه طراحی و ساخت (فب لب)
-حمایت از مرکز رشد واحدهای فناور برای ایده پردازی (TRL۰)
-ایجاد پایلوتهای اولیه در حوزه (TTO، مدرسه اشتغال صنعتی و مدرسههای اقتصاد دیجیتال)
زیست بوم فناوری:
-ایجاد پنجره واحد در زیست بوم فناوری و نوآوری
-شبکه نظارت سالیانه مراکز رشد واحدهای فناور، پردیسهای علم و فناوری و پارکهای علم و فناوری
ماموریت وزارت عتف در ایجاد آزمایشگاه ساخت سریع (فب لب)
هدف از ایجاد شبکه ساخت و مشاوره در پارکهای علم و فناوری مدل سازی و تولید نمونه آزمایشگاهی و MVP در کمترین زمان و کمک به تجاری سازی و تبدیل محصول از TRL۳ به TRL۶ است.
معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف برای پیشبرد این اهداف مدل اقتصادی برای مراکز فناوری و نوآوری در نظر گرفته است؛ در این مدل پارکهای علم و فناوری باید با کمک بخش خصوصی اهداف و راهبردهایشان را پیش ببرند. در این میان مدل اقتصادی پارکهای علم و فناوری دانشگاهی و استانی متفاوت است. پارکهای استانی و دانشگاهی نباید رقابت منفی و غیر سازندهای با یکدیگر داشته باشند.
انتهای پیام/