دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1403 - 10:03

تصاویر نجومی هفتم شهریور (۲۸ اوت)

تصاویر نجومی هفتم شهریور (۲۸ اوت)
امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 929840

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز ناسا

هابل تصویری را از یک کهکشان کوچک پر ستاره ثبت کرده است. این کهکشان کروی کوتوله پگاسوس (Pegasus) یا آندرومدا ششم نام دارد. این کهکشان یکی از حداقل 13 کهکشان کوتوله ای است که به دور کهکشان آندرومدا می‌چرخند.

تصاویر نجومی هفتم شهریور (۲۸ اوت)

تصویر روز skyandtelescope

عکاس فردی به نام پائولو پالما (Paolo Palma) است و عکس در موقعیت ناپل، ایتالیا در تاریخ/زمان21  آگوست 2024 با تجهیزات  تلسکوپ 18 اینچی دابسون اسکای واچر ثبت شده است.

او در رابطه با این تصویر می‌گوید: ثبت این پدیده سخت بود. دیسک نپتون بسیار کوچک است. قطر ظاهری آن تنها 2.34 است که یعنی حدود 60 برابر کوچکتر از دیسک زحل. نپتون در پایین افق قرار داشت. ابعاد ماه هم که در آن ابعاد غول پیکر و روشن به نظر می‌رسید  کار را دشوار کرده بود. در عین حال آسمان خیلی صاف نبود. برای بهبود کنتراست، روی سیاره نپتون 404 برابر زوم کردم! 30 دقیقه در جستجوی نپتون بودم تا این سیاره انتهایی منظومه شمسی به صورت ستاره ای کم نور ظاهر شد. این عکس در نهایت گرفته شد.

تصاویر نجومی هفتم شهریور (۲۸ اوت)

تصویر روز earthsky

در تاریخ 2024/08/27 ساعت 2:40 بامداد، محمد اعلاء این عکس را در شرم الشیخ مصر گرفت. صحنه قشنگی بود ابرها در آسمان شناور بودند و مهتاب از میان آنها می‌تابید. او از نیکون D5300 با لنز 70-300 میلی متری استفاده کرد. او چندین عکس از ماه گرفت و در نهایت آنها را با استفاده از PIPP و AutoStakkert با هم تلفیق کرد. سپس تصاویر را با فتوشاپ ویرایش کرد.

تصاویر نجومی هفتم شهریور (۲۸ اوت)

تصویر روز apod

در شب می‌توانید سیاهچاله، لاله و قو را با هم ببینید! این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که زمان‌بندی مناسب باشد و تلسکوپ شما به درستی نشانه گرفته شود. سحابی لاله در فاصله 8000 سال نوری از ما و در صورت فلکی ماکیان قو (constellation of Cygnus the Swan) قرار دارد. ستاره‌های جوان در لبه گروه Cygnus OB3 تشعشعات فرابنفش را منتشر می‌کنند. این تابش اتم‌ها را یونیزه می‌کند و درخشش سحابی لاله را ایجاد می‌کند. استوارت شارپلس (Stewart Sharpless) این ابر درخشان از گاز و غبار را در سال 1959 با نام Sh2-101 طبقه بندی بندی کرد.

سیاهچاله Cygnus X-1 نیز قابل مشاهده است که به عنوان ریزاختروش (microquasar) شناخته می‌شود زیرا یکی از قوی ترین منابع پرتو ایکس در آسمان شب است. فوران‌های قدرتمند سیاهچاله یک جبهه شوک (shock front) مایل به آبی کم رنگ ایجاد می‌کند که در نزدیکی سمت راست گلبرگ‌های سحابی دیده می‌شود.

تصاویر نجومی هفتم شهریور (۲۸ اوت) 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته