07 شهريور 1403 - 00:05
تقویم علم؛

۷ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۷ شهریور برابر ۲۸ آگوست را ورق می‌زنیم.

اولین قمر سیارک

۲۸ آگوست ۱۹۹۳ میلادی برابر با ۷ شهریور ۱۳۷۲ خورشیدی، تصویری از اولین قمر یک سیارک گرفته شد. سیارک ایدا ۲۴۳ و قمر تازه‌کشف‌شده‌اش، داکتیل که فضاپیمای گالیله ناسا، حدود ۱۴ دقیقه قبل از نزدیکترین فاصله‌اش تا سیارک از فاصله ۲هزارو۴۰۰ کیلومتری تصویربرداری کرده بود. ایدا حدود ۵۲ کیلومتر طول و شکل نامنظمی دارد. سطح این سیارک از گودال‌های متعددی ازجمله بسیاری از دهانه‌های برخوردی پوشیده شده است که نشان می‌دهد سطح ایدا قدیمی‌تر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد. داکتیل فقط ۱.۴ کیلومتر قطر دارد و از نظر طیفی با داده‌های ایدا متفاوت است. این تصویر در ۲۶ مارس ۱۹۹۴ منتشر شد.

طولانی‌ترین پل شناور جهان

۲۸ آگوست ۱۹۶۳ میلادی برابر با ۷ شهریور ۱۳۴۲ خورشیدی، طولانی‌ترین پل پانتونی شناور جهان افتتاح شد. این پل شناور که اِوِرگرین پوینت نام دارد سیاتل را از مسیر اتوبان ۵۲۰ ایالت واشنگتن به شهر بلویو در حومه شرقی سیاتل متصل می‌کند. طول این پل شناور ۲هزارو۳۵۰ متر است که حدود ۳۳۰ متر از دومین پل شناور طولانی جهان که پل یادبود لیسی وی. مارو نام دارد بیشتر است. وسط اورگرین یک بازشوی جمع‌شونده دارد که باهدف محافظت از پل زمانی که سرعت باد به ۴۰ مایل در ساعت می‌رسد باز می‌شود. کارشناسان بر این باورند که عمر مفید این پل تا سال ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد.

یوهان ولفگانگ فون گوته

۲۸ آگوست ۱۷۴۹ میلادی برابر با ۷ شهریور ۱۱۲۸ خورشیدی، یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر، جانورشناس، گیاه‌شناس و زمین‌شناس آلمانی به‌دنیا آمد. هرچند گوته را بیشتر با اشعارش و به‌ویژه با دیوان غربی‌شرقی که با الهام از اشعار حافظ سروده است می‌شناسند اما او هم در ادبیات جهان شهرت داشت و هم از روشنفکران علاقه‌مند به علم بود. گوته کسی است که اصطلاح مورفولوژی (ریخت‌شناسی) را برای توصیف مطالعه سیستماتیک ساختار موجودات زنده ابداع کرد. ریخت‌شناسی به‌معنی دانش شناخت شکل ظاهری و ساختمان بیرونی موجودات زنده و ویژگی‌های ساختاری آنها است.

آنتوان آگوستین کورنو

۲۸ آگوست ۱۸۰۱ میلادی برابر با ۷ شهریور ۱۱۸۰ خورشیدی، آنتوان آگوستین کورنو، اقتصاددان و ریاضیدان فرانسوی به‌دنیا آمد. او اولین اقتصاددانی بود که ریاضیات را در رسیدگی به مسائل اقتصادی به کار برد. سال ۱۸۳۸ کورنو کتاب «تحقیق در اصول ریاضی نظریه ثروت» را نوشت و در آن، برای نخستین‌بار از نمادها، فرمول‌ها و مفاهیم ریاضی اعم از توابع و احتمالات را در تحلیل اقتصاد استفاده کرد. او همچنین نخستین کسی است که قانون عرضه و تقاضا را کشف و فرمول آن را استخراج کرد و دریافت که مقدار عرضه و تقاضا تابع معکوس قیمت کالا هستند و این‌گونه منحنی‌های عرضه و تقاضا را رسم کرد. به‌طوری‌که، بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که این کتاب نقطه شروعی برای تجزیه و تحلیل اقتصاد امروزی است و تعریف او از بازار هنوز مبنای تعریفی است که در حال حاضر در علم اقتصاد استفاده می‌شود.