دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1403 - 08:19
پوشش لحظه‌به‌لحظه؛

آخرین جلسه علنی بررسی صلاحیت وزرای دولت چهاردهم/ پرونده علی‌آبادی و دنیامالی روی میز مجلس

آخرین جلسه علنی بررسی صلاحیت وزرای دولت چهاردهم  پرونده علی‌آبادی و دنیامالی روی میز مجلس
نهمین و آخرین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم صبح امروز (چهارشنبه) به ریاست محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
کد خبر : 928789

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، آخرین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم صبح امروز (چهارشنبه) به ریاست محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

می‌توانید جهت مطالعه مشروح هشت جلسه قبلی روی هر لینک کلیک کنید: 

اولین جلسه

دومین جلسه

سومین جلسه

چهارمین جلسه

پنجمین جلسه

ششمین جلسه

هفتمین جلسه

هشتمین جلسه

بنابراین گزارش، در هفت جلسه پیشین نمایندگان ملت، صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و امیرحسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی شده است.

ضمن اینکه بخشی از بررسی صلاحیت عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو شب گذشته (سه‌شنبه) و باقی روند بررسی صلاحیت وی امروز در مجلس انجام خواهد شد.

براساس این گزارش، پس از بررسی صلاحیت آخرین وزیر پیشنهادی، جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد.

موافقان  و مخالفان وزرای پیشنهادی چه گفتند؟

ادامه رسیدگی به بررسی صلاحیت علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو

شریعتی: حل چالش‌های کمبود آب و قطعی برق نیاز به مدیری لایق همچون علی‌آبادی دارد

غلامرضا شریعتی نماینده مردم بهشهر، به عنوان موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو گفت: دو چالش عمده کشور کمبود آب و قطعی برق در بخش‌های مختلف است حل این چالش‌های اساسی نیاز به مدیری لایق، جهادی، متخصص و انقلابی دارد آگاهید که عباس علی‌آبادی در این حوزه مسلط است و از لحاظ علمی هم تجربه کافی برای حل مشکلات این حوزه را دارد.

نوروزی: از پزشکیان به خاطر انتخاب علی‌آبادی سپاسگزارم

رحمت الله نوروزی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار داشت: از پزشکیان بخاطر انتخاب مدیری شجاع و توانمند برای وزارت نیرو سپاسگزارم.

وی ادامه داد: امروز برق صنایع بزرگ با قطعی مواجه است. در داخل و خارج از کشور، غرب و شرق در حوزه آب تنش عمده قرار دارد.

نماینده علی آباد کتول در مجلس افزود: با مشکلات عدیده ای در صنعت آب و برق در کشور مواجه هستیم.

هاشمی‌نیا: با مدیریت صحیح می‌توانیم در مقابل تنش آبی مقابله کنیم

هادی هاشمی‌نیا نماینده خرم آباد و موافق وزیر پیشنهادی نیرو هم گفت: وضعیت فعلی منابع آب کشور و مصرف آب شرب هم در بخش شهری و روستایی تا حدود زیادی به منابع زیرزمینی وابسته است را می‌طلبد که برنامه دقیقی داشته باشیم و مدیریت صحیحی که بتوانیم در مقابل این تنش و این خطر مادگی داشته باشیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

بیگلری: علی‌آبادی با وزارت‌خانه نیرو سنخیت دارد

محسن بیگلری نماینده بانه و سقز در مجلس گفت: من برای شخصیت آقای علی آبادی احترام ویژه قائل هستم. وی در مپنا و وزارت صمت فرد موفقی بوده‌ است. کاش برای همان وزارتخانه معرفی می‌شد. هم تحصیلات رشته مکانیک ایشان با آن وزارتخانه سنخیت داشت و هم تجارب وی.

این نماینده مجلس تاکید کرد: عمده تجارب علی آبادی در بخش خصوصی بوده است و در بخش حکمرانی تجربه چندانی ندارد. کسی باید برای وزارت نیرو معرفی می‌شد که این زمینه تجربیاتی داشت. 

بیگلری تأکید کرد: در این تابستان گرم به طور مرتب قطع برق خانگی را داشتیم. برق کشاورزی در این فصل گرم روزی پنج تا ۶ ساعت قطع بوده است. با این شرایط آیا ما انتظار جهش تولید را می‌توانیم از کشاورزان داشته باشیم؟ ۴۰ درصد روستاهای ما شبکه آبرسانی خانگی ندارند. روستاهایی که تحت پوشش هستند نیز بیش از نیمی از آنها لوله کشی بسیار قدیمی دارد.

گودرزی: علی‌آبادی عملکرد فاجعه‌باری در مپنا داشت

حمیدرضا گودرزی نماینده مردم الیگودرز نیز به عنوان مخالف علی‌آبادی گفت: علی آبادی عملکرد فاجعه باری در مپنا داشت و یک نمونه از شاهکارهای مدیریتی وی در سال ۹۵ بود. در آن مقطع دولت وقت برای حل مشکل برق می‌خواست قراردادی مبنی بر ساخت ۷ نیروگاه ترکیبی منعقد کند که علی آبادی جلوی آن قرارداد بزرگ را گرفت و اگر آن قرارداد اجرایی می‌شود امروز تا این حد مشکل آب و برق نداشتیم.

لک: علی آبادی مناسب‌ترین گزینه برای اداره وزارت نیرو است

روح الله لک علی آبادی نماینده موافق وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه با وزیر پیشنهادی نیرو هیچ نسبت خانوادگی ندارد تصریح کرد: آقای علی آبادی فرد توانمندی است و امروز بزرگترین مشکل ما در صنعت آب و برق است و کشاورزان ما همینطور صنعتگران ما بیشترین آسیب را می‌بینند.

علی آبادی با یادآوری اینکه وزیر پیشنهادی سوابق مدیریتی و اجرایی متنوع و مثبتی در زمینه آب و برق دارد، ادامه داد: ساماندهی ناترازی‌ها عمیق آب و برق کشور با تمرکز بر احیای اقتصاد آب و برق نیازمند وزیری توانمند و اجرایی و معتقد به اجماع و دید فرابخشی است ه با توجه به سوابق ارزشمند آقای علی آبادی می‌توان انتظار داشت که تحت نظر او تحولات مثبتی در این دو حوزه طی ۴ سال صورت پذیرد.

نماینده درود و ازنا که وزیر پیشنهادی نیرو را از جهات مختلف مناسب تصدی وزارت نیرو می‌داند، بیان کرد: آقای علی آبادی مناسب‌ترین گزینه برای اداره وزارت نیرو در شرایط فعلی است زیرا او تجربه و پختگی لازم رویکرد فراجناحی و بین بخشی و توانایی اداره وزارت نیرو را به نحو مطلوب دارد.

وزیر پیشنهادی نیرو: ناترازی برق ریشه در اقتصاد ناکارآمد برق دارد

«عباس علی آبادی» وزیر پیشنهادی نیرو در صحن علنی مجلس در تشریح اقدامات و برنامه‌های خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون ناترازی سوخت و کمک رسانی بخش خصوصی، عنوان کرد: نمایندگان محترم! در نطق خود فکر می‌کنم به بیشتر سوالات شما پاسخ گفتم. ناترازی آب و برق بحث مهمی از وظایف وزارت نیرو است. این حق شما بزرگواران است که مطمئن شوید فرد امینی برای این امر انتخاب شده است، اما فراموش نکنید این یک امر چند وجهی است. آنچه خدمت شما عرض کردم این بود که متعهد به شما و مردم و قوانین و مستندات هستم و قول می‌دهم در کمال صدق مسیر را با شما طی کنم.

مشروح سخنان وزیر پیشنهادی نیرو را می‌توانید در اینجا ببینید.

 

آغاز رسیدگی به صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: صلاحیت و برنامه‌های احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در کمیسیون فرهنگی مجلس تائید شد

زارعی: به خاطر برخورد با بی‌بی‌سی رأی من به خطیب مثبت شد/ رشته جغرافیای آقای دنیامالی چه ارتباطی به ورزش دارد؟

مجتبی زارعی،  نماینده مردم الیگودرز در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های  احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در ابتدای صحبت‌های خود گفت: به خاطر برخورد با BBC رای نمادین منفی من امروز تبدیل به رای مثبت به جناب خطیب شده است.

وی افزود: بعد از صحبت من درباره وزیر اطلاعات، جریان رسانه‌ای خبیث انگلیس بی‌بی‌سی یک تیتری از قول من درباره وزیر اطلاعات منتشر کرد که گفت زارعی گفته که وزیر اطلاعات شأن خودش را بالاتر از دولت  می‌داند و این دروغ بود. این نظر من درباره جناب ظفرقندی و جناب میدری بود نه کسی دیگر.

نماینده مردم الیگودرز اضافه کرد: با اینکه رای من نمادین بود و مخالفت من نمادین بود و از هیچکس دعوت نکرده بودم که به وزیر  اطلاعات رای منفی بدهد؛ اما به خاطر برخورد با بی‌بی‌سی همان رای نمادین منفی من امروز تبدیل به رای مثبت به جناب خطیب شده است.

نماینده مردم الیگودرز در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های  احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بیان کرد: در دو حوزه مهمی که نیازمند کار علمی و دانش بنیان هست یعنی کشاورزی و امور جوانان و  ورزش که مربوط به منابع طبیعی و مربوط به منابع انسانی است ما از دو فرد غیر متخصص دعوت کردیم  و می‌خواهیم به این برادران وزارتخانه‌ای بسپاریم.

وی افزود: استانداردهای دوگانه نداشته باشیم مجلس باید نسبت به همکاران خودش سخت‌گیرتر باشد. ما نباید در امر ورزش  غیردانش بنیان عمل کنیم.

زارعی گفت: اطلاعات علمی جناب آقای دنیا مالی که یک برادریست در حوزه دفاع  مقدس و سوابق رزمندگی دارد  که من به او افتخار می‌کنم به او درود می‌فرستم اما رشته علمی او  نسبتی با امر ورزش و جوانان ندارد. او در رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری کار کرده است.

این نماینده مجلس همچنین اظهارکرد: جناب دنیامالی در ادوار نمایندگی خودش در مجلس یازدهم و دوازدهم هم در حوزه‌های  عمرانی ورود داشته است.

گودرزی: دنیامالی یکی از افراد تأثیرگذار کمیسیون عمران است

مسعود گودرزی، نماینده مردم ممسنی در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادیِ ورزش گفت: دکتر دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش جوانان با سال‌ها تجربه ملی و بین‌المللی در عرصه مدیریت ورزشی و شناخت عمیق از نیازها و چالش‌های موجود در این حوزه به عنوان  یک گزینه مناسب شناخته می‌شود.

وی افزود: او نه تنها در عرصه مدیریت کلان بلکه در سطح پایه و قهرمانی نیز سابقه درخشانی دارد. یکی از ویژگی‌های بارز این وزیر تاکید بر رویکرد علمی و پژوهشی در  مدیریت ورزش است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: بررسی برنامه پیشنهادی نشان می‌دهد برنامه او از نظر بنیادین دارای شاکله لازم از جهت تفکیک حوزه‌ها با توجه به اهداف راهبردها و اقدامات است.

گودرزی گفت: از نقاط قوت برنامه‌های جناب آقای دنیا مالی می‌توان هم راستایی با رهنمود و منویات مقام معظم رهبری دانست.

گودرزوند: دنیامالی نگاه عمرانی خوب و کارآمدی دارد

مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مردم رودبار در مجلس در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادیِ ورزش اظهارداشت: دنیامالی شخصی است که امانت‌داری‌ خود در این ۴۵ سال گذشته برای نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت مطلقه ولی فقیه در کشور روشن هست.

وی افزود: او انسان شریف، متعهد، متخصص و کارآمد و از خانواده معظم شهداست که ایشان شاید در هیچ جایی نگفته است او رزمنده دفاع مقدس و از فرماندهان جنگ دفاع مقدس بودند و ایشان باز هیچ جا مطرح نکردند.

این نماینده مجلس اظهارداشت: برنامه اول ایشان نشان می‌دهد که وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اشراف کامل بر نظام مسائل جوانان و ورزش کشور دارد و تسلط کامل بر ورزش و جوانان دارد.

گودرزوند چگینی بیان کرد: دنیامالی نایب رئیس کمیسیون عمران بودند و نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودند به معنای واقعی اینکه ایشان مسلط هستند بر برنامه و بودجه دولت.

عزیزی: علت مخالفت با دنیامالی به خاطر یکسری ابهامات است

حمیدرضا عزیزی فارسانی، نماینده مردم اردل و فارسان در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های  احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: آقای دنیامالی اگر ابهامات را رفع کند نه تنها به او بلکه به ۱۸ وزیر نیز رای مثبت خواهیم داد. 

وی افزود: علت مخالفت ما با آقای دنیامالی به خاطر یک سری ابهامات هست.

این نماینده مجلس ادامه داد: ایشان را ما می‌شناسیم فردی مؤمن، متعهد، ایثارگر، پاکدست و مورد تایید اکثر بدنه کارشناسی وزارتخانه و یک فرد مردمی و خوشنام و دلسوز هست منتها آقای دکتر اگر ابهامات را رفع کند قطعاً نه تنها به ایشان رای می‌دهیم بلکه برای ایجاد وفاق ملی به ۱۸ وزیر دیگر نیز رای مثبت خواهیم داد.

عزیزی گفت: یکی از سوالات و ابهاماتی که هست این هست که سهم ورزش در تولید ناخالص ملی کشور ۶ درصد است، راهکار واضحی در برنامه ‌شما نبوده  خواهش می‌کنم توضیح بدهید.

وی تأکید کرد: یکی از برنامه‌های شما رفع وابستگی بودجه‌های ورزشی به منابع دولتی است منتها یک تعارضی هست  که در مناطق محرومی مثل استان چهارمحال و بختیاری بخش خصوصی توانمندی ندارند این پارادوکس را چه جوری می خواهید رفع کنید؟

شریعتی نیاسر: آقای دنیامالی هم‌فکر و هم جناح ما نیست اما از او حمایت می‌کنیم

مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های  احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بیان داشت: این روزها صحبت از وفاق ملی است، علت حضور بنده  هم اینجا همین است موافقت با یک وزیر پیشنهادی خوب، ایثارگر و توانمند که تلفیق مدیریت و دانش و البته ورزش.

وی افزود: ایشان هم‌فکر و هم جناح ما نیست اما از ایشان  حمایت می‌کنیم. برای برخی وزرای دیگر هم بنده و دوستان دیگر ثبت نام کرده بودند که خوب با توجه به اینکه تعداد  ثبت نام‌ها در موافقت وزرا بسیار بالا بوده در مجلس، ما در این مجلسی که اکثریت آن با  جریان انقلابی و اصولگراست الحمدلله در موافقت با وزرای کابینه‌های پزشکیان نزدیک به نیمی از وزرا بالای ۱۷۰ نفر بالای ۵۰ درصد ثبت نام داشتیم در موافقت.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: بنابراین معنای وفاق معنایی است که باید بر اساس شاخص‌ها صحبت بکنیم. برای آقای صالحی، وزیر پیشنهادی ارشاد هیچ مخالفی در مجلس ثبت نام نکرد، او چهره شناخته شده اصلاح طلب هست و در دولت آقای روحانی وزیر بوده.

شریعتی تأکید کرد: برای رئیس فراکسیون ما در مجلس در جریان اعتدال اصلاح طلب بالای ۱۷۰ نفر موافق ثبت نام کردند. برای خانم صادق که معاون وزیر اصلاح طلب بودند بالای ۱۷۰ نفر موافق ثبت نام کردند.  ما بر اساس شاخص‌ها  دنبال خواهیم کرد.  

زارعی: دنیا مالی دارای مجموعه‌ای از شایستگی‌ها و صلاحیت‌های عمومی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان است 

زارعی، نماینده موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهارکرد: دنیامالی هر آنچه که مدیریت ورزش و امور جوانان کشور را نیاز دارد از تخصص در امور ورزش اعتقاد، اراده در رفع مسائل و مشکلات جوانان ، تخصص در حوزه‌های عمرانی که دوستان به عنوان نقطه ضعف اشاره کردند از نقاط قوت آقای دکتر دنیامالی است.

وی افزود: ایشان دارای مجموعه‌ای از شایستگی‌ها و صلاحیت‌های عمومی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان است ، معتقد به مبانی انقلاب است ، دارای عزت و سلامت نفس است.

این نماینده مجلس ادامه داد: سوابق ورزشی ملی و بین‌المللی دارد و تجارت ارزشمندی در این حوزه دارد ، علاوه بر اینکه خودش ورزشکار بوده، بیش از ۸ سال رئیس فدراسیون قایقرانی بوده است.
 
زارعی تصریح کرد: زمانی که من در شهرستان بندرلنگه فرماندار بودم، و هر جا که بودم جاهایی که به دریا مرتبط بوده ایشان حضور داشته و بحث قایقرانی را پیگیری می‌کرده است. 

در حال بروزرسانی...

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته