دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1403 - 08:26

بررسی صلاحیت کابینه دولت چهاردهم/ آغاز واکاوی برنامه‌های دولت از سوی نمایندگان خانه ملت

بررسی صلاحیت کابینه دولت چهاردهم  آغاز واکاوی برنامه‌های دولت از سوی نمایندگان خانه ملت
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه دولت مسعود پزشکیان و صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم با حضور رئیس جمهور برگزار شد.
کد خبر : 927999

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه علنی امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمد باقر قالیباف و برای بررسی خط مشی و اصول کلی دولت مسعود پزشکیان و بررسی برنامه ها و صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی آغاز شد.

همچنین، مسعود پزشکیان امروز شنبه (۲۷ مردادماه) و دقایقی قبل وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد تا از ۱۹ وزیر پیشنهادی خود برای تشکیل دولت چهاردهم دفاع کند.

طبق ماده ۲۰۴ آئین نامه داخلی مجلس، ابتدا برنامه و خط مشی و اصول کلی دولت و ترکیب هیئت وزیران مورد بررسی قرار می گیرد؛ رئیس‌جمهور به مدت دو ساعت و ۳۰ دقیقه فرصت برای تشریح برنامه دولت، معرفی وزیران و دفاع از وزرای پیشنهادی دارد. پس از آن مجلس به بررسی برنامه دولت و ترکیب هیئت وزیران با اظهارات ۵ نفر از نمایندگان مخالف و ۵ نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای مدت ۱۵ دقیقه می پردازد.

سپس مجلس وارد بررسی برنامه ‏ها و صلاحیت هریک از وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارت خانه می شود. در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق  هرکدام برای مدت ۱۵ دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس‌جمهور به مدت ۳۰ دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت.

رئیس‌جمهور می ‏تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به ‏طور یکجا از آنان دفاع کند. پس از آن رای ‏گیری، شمارش و اعلام نتیجه آرا برای همه وزرا صورت خواهد گرفت. 

براین اساس مجلس امروز بعد از پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت، وارد بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی می شود.

پیش بینی می‌شود در روز چهارشنبه ۳۱ مرداد اخذ رای نمایندگان برای تائید یا عدم تائید هر کدام از وزرای پیشنهادی به صورت جداگانه برگزار شود.

قالیباف: رای‌گیری برای وزرای پیشنهادی در روز چهارشنبه انجام می‌شود

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس برای بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی کابینه چهاردهم، با بیان این‌که رای‌گیری برای کابینه پیشنهادی در روز چهارشنبه هفته جاری انجام خواهد شد، گفت که امیدوارم با یک همدلی و بررسی‌های دقیق بتوانیم در پایان وقت قانونی کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را به اتمام برسانیم.

پزشکیان: اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای حل مشکلات، نیاز ضروری امروز کشور است

رئیس‌جمهور با حضور در صحن مجلس، از کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم در جلسه بررسی صلاحیت وزرا در صحن علنی مجلس دفاع کرد.

وی اظهارکرد: به دنبال سوگندی که یاد کردم، فرصتی است تا به شرایط خطیر و دشوار موجود نسبت به زندگی مردم آگاه شویم؛ فرصتی است برای شنیدن همه آحاد ملت و خواست آنها برای تحول و تغییر. فرصت اصلاح و تغییر رویه های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق بری عبور از تنگناها و بحران های پیچیده پیش رو. 

پزشکیان گفت: فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران؛ فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همراهی و همکاری ملی در درون حکومت بین حکومت و جامنعه و درون جامعه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولتی که امروز به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است همانگونه که در روزهای تحلیف گفتم، دولت وفاق ملی دولتی است که خود را دولت همه ملت ایران می داند؛ بیان کرد: دولت وفاق ملی موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان است و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر منفعت دیگری. 

پزشکیان با تأکید بر اینکه رهبر انقلاب به صراحت اعلام داشتند که توفیق دولت، موفقیت نظام است. چه توفیقی بالاتر از کم کردن تهدیدها و مخاطرات برای کشور و کاستن از رنج‌ها معیشت مردم و حفاظت از امید خلق شده در میان قشرهای مختلف مردم، تصریح کرد: چاره کار فهم مشترک این وضعیت و اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای پاسخگویی به خواسته مردم است.

رئیس جمهور گفت: اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود،‌ سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد که حاصل آن زوال امید و نابودی سرمایه‌هاست. کشور در شرایط خطیر و مردم در وضعیت سختی قرار دارند. بی‌عدالتی و ناترازی در بخش‌های قالب اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، آموزشی و فرهنگی همه را در بر گرفته است.

رئیس جمهور اضافه کرد: رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه مردم، صرف نظر از جنسیت، قومیت، مذهب و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، توسعه زیرساخت‌ها، تحصیل و تأ مین منابع لازم برای تحقق اهداف، تنظیم‌گری و وضع مقررات ضروری، تأمین امنیت و تقویت اقتدار ملی است.

رئیس جمهور ادامه داد: وظیفه حاکمیت، عمل صالح، یعنی رضایت مردم است؛ این اصلی است که ما با تمام وجود به آن معتقدیم. آنچه باعث می‌شود، هوای مردم را نداشته باشیم، هوای نفس است.

پزشکیان گفت: این ما هستیم که رسالت و وظیفه‌مان ایجاد رضایت و آرامش در ملت و جامعه است. اگر مردم بدانند ما با باور و اعتقادمان و با تمام وجودمان در پی حل مشکلات آنها هستیم بدون توجه به اینکه چه کسی هستند، کجا و در چه منطقه‌ای هستند براساس عدالت با آنها برخورد کنیم، بدون اینکه تبعیض نژادی، جنسی، مذهبی و قومی و ناحیه‌ای برای آنها قائل شویم.

وی همچنین تصریح کرد: یکی از مهمترین ارزش‌هایی که به آن اعتقاد داریم، فسادستیزی است که با قدرت آنرا پیگیری خواهیم کرد. احترام به آزادی بیان و انتقاد و گفت‌وگو از برنامه‌های ماست. گذر از دولت متصدی و تنظیم‌گر، بازگرداندن فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به مردم و فراهم آوردن زمینه مشارکت بخش خصوصی و انحصارزدایی و رفع مداخلات از مهمترین برنامه‌های ماست.

پزشکیان گفت: اینطور یاد گرفته بودیم که سرمایه‌دار و تولیدکننده آدم‌های بدی هستند؛ به غلط یاد گرفته بودیم که سرمایه‌دار یعنی استعمارگر. حضرت علی در نامه خود به مالک‌ اشتر وقتی به تجار و اهل صنعت می‌رسد می‌گوید: لشگر، اداره و حکومت امکان ندارد که پایدار باشند مگر با حضور تجار و صنعتگران. در نتیجه نگاه ما باید اینگونه باشد که تجار، تولیدکنندگان و صنعتگران ما بتوانند کار خود را انجام دهند و برای مملکت ثروت ایجاد کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: ما برای خدمت به این ملت آمده‌ایم نه برای حکومت بر آن. حکومت باید وسیله‌ای برای خدمت به مردم باشد واگر نه به اندازه آب بینی بزی بی ارزش و بی مقدار است.

برنامه رئیس جمهور به مجلس باید روشن و شفاف باشد

رحمت الله نوروزی در جلسه علنی صبح امروز (شنبه ۲۷ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی اظهار کرد: رئیس جمهور بارها بر ضرورت اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه تاکید کرده است و بر این اساس انتظار داشتیم که امروز برنامه روشنی درباره نحوه عملیاتی شدن برنامه هفتم توسعه ارائه کند.

وی بیان کرد: برنامه ارائه شده از سوی رئیس جمهور بسیار ارزشمند بود اما ما تصویر روشنی به دست نیاوردیم و انتظار داشتیم وی شفاف‌تر درباره مشی و برنامه کلی دولت سخن بگوید.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استان گلستان جزو چهار استان آخر در سرانه است و انتظار داشتیم رئیس جمهور نقشه راه روشنی برای رسیدگی به استان‌های کم برخوردار در جلسه علنی امروز مجلس ارائه می‌داد.

رئیس جمهور برنامه خود در مورد چندنرخی بودن ارز را اعلام کند

«حسینعلی حاجی دلیگانی» نماینده مخالف برنامه وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن مجلس، با بیان اینکه از نقد منصفانه استقبال می‌کنم، اظهار داشت: آقای رئیس جمهور بیشتر وزرای جنابعالی رأی اعتماد را خواهند گرفت اما انتظار داشتیم دیدگاه‌هایتان را راجع به مسائلی از جمله چند نرخی بودن ارز را اعلام کنید تا بدانیم قرار است چه اتفاقی در این کشور بیافتند.

حاجی دلیگانی در مورد مسئله و موانع موجود در تولید، گفت: به وزیر فعلی نیرو گفتیم که همه حرفهای شما صحیح است اما وقتی یک تولیدکننده در طول هفته دوروز برق شأن قطع می‌شود می‌خواهید چه کاری انجام دهید؟ 

وی با طرح این سوال که چرا امروز جوانان ۴۰ ساله در کشور نتوانسته اند ازدواج کنند، خطاب به رئیس جمهور تصریح کرد: این مسئله بخاطر بیکاری جوانان است که مطابق قانون اساسی شغل باید متناسب با شئونات افراد باشد. ما چه کرده ایم و می‌خواهیم با این مشکل چه کاری انجام دهیم؟

حاجی دلیگانی خطاب به رئیس جمهور در مورد عدالت مالیاتی، اظهار کرد: عدالت مالیاتی چه دیدگاهی دارید؟ راهکارتان چیست؟

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با اشاره به حضور اتباع بیگانه در کشور، گفت: یکی از مسائلی که برای ملت ایران مهم است بحث اتباع است. چندین میلیون اتباع در کشور داریم که همین تعداد مصرف آب زیادی دارند. چرا حقابه ایران از هیرمند داده نمی‌شود؟

وی تصریح کرد: باید اول برای افرادی که کشور برای آنهاست اولویت قائل شویم.در مدارس ئانش آموزان افغانی را ثبت نام می‌کنند اما دانش آموز ایرانی را ثبت نام نمی‌کنند! آیای این درست است؟

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس بیان کرد: آیا باید سند بنیادین وزارت اموزش و پرورش اجرایی شود یا خیر؟ آیای باید خروجی این سند نسلی در تراز انقلاب اسلامی باشد یا خیر؟

وی یادآور شد: آقای رییس جمهور در بسیاری از بیمارستان‌ها پزشک نداریم. چرا باید اینگونه باشد.

حاجی دلیگانی در پایان خطاب به رئیس جمهور گفت: دیدگاه شما در مورد خام فروشی چیست؟

اصل بر تفاهم و همکاری میان مجلس و دولت است

علی بابایی کارنامی در جلسه علنی صبح امروز (شنبه ۲۷ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی اظهار کرد: انتظار داشتیم رئیس جمهور در جریان دفاع از وزرای پیشنهادی خود فقط به تبیین سیاست‌های کلی نمی‌پرداخت و مقداری هم به صورت جزئی‌تر سخن می‌گفت.

وی توضیح داد: مجلس و دولت خوشبختانه درباره کلیات مسائل کشور فهم مشترک دارند اما لازم بود رئیس جمهور درباره موارد جزئی سخن می‌گفت و به صورت مصداقی توضیح می‌داد که چرا فلان فرد را برای وزارتخانه‌ای معرفی کرده است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصل بر تفاهم و همکاری میان دولت و مجلس است اما لازم بود رئیس جمهور در صحن مجلس به صورت شفاف‌تر و روشن‌تر سخن می‌گفت.

پزشکیان به دنبال بازسازی و ترمیم سیاست غیر حذفی است

محمد مهدی فروردین نماینده فیروزآباد به عنوان نماینده موافق با برنامه‌های اعلامی دولت توسط مسعود پزشکیان در صحن علنی مجلس و در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی، اظهار کرد: خیلی خوشبختم امروز از برنامه‌های رئیس جمهوری به عنوان موافق دفاع می‌کنم که به فرمایش مقام معظم رهبری شخصیتی فاضل و مردمی جناب آقای پزشکیان است. عنصر تعاملی ما نباید حذف باشد بایستی به سوی جذب رفت.

وی افزود: با بیان اینکه جریان‌های سیاسی داخلی در ۴۰ سال گذشته نتوانستند همدیگر را از عرصه سیاست حذف کنند، گفت: هر کدام در مقاطعی قصد حذف یکدیگر را داشتند، اما پویایی جامعه ایرانی برنامه تاریخی این سرزمین اجازه برخورد حذفی را تاکنون نداده است.

نماینده فیروزآباد در مجلس همچنین بیان کرد: حذف و برخورد حذفی به نزاع سیاسی مداوم، امنیتی شدن و خشونت میز شدن زندگی سیاسی و ناکارآمدی می‌انجامد، پزشکان با شعار با هم دعوا نکنیم و در کنار هم باشیم که در واقع در عمل هم نشان داد بر صندلی ریاست جمهوری نشسته است.

فروردین افزود: می‌توان ضمن وجوه نظارتی مجلس یاری‌گر رئیس جمهور باشیم، پزشکیان رئیس جمهوری صادق، دانشمند، فرزانه و مردمی به قول رهبر انقلاب که در نحوه انتخاب کابینه خود نشان داده است به دنبال بازسازی و ترمیم سیاست غیر حذفی است. او می‌خواهد سیاست در آغاز راهی قرار گیرد که بشود سیاست‌ورزی به مثابه کنش معطوف به خیر جمعی انجام داد.

رئیس جمهور برنامه کلی دولت را به مجلس ارائه نداده است

مهدی کوچک زاده در جلسه علنی صبح امروز (شنبه ۲۷ مرداد) مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی گفت: قبل از آنکه صحبت‌های مخالفان مطرح شود بنده تقاضا داشتم اخطار خود را مطرح کنم، اما متاسفانه این فرصت به بنده داده نشد و وارد دستور دیگری شدیم.

وی خطاب به قالیباف گفت: آقای قالیباف بنده قصد بهانه گرفتن ندارم و واقعاً می‌خواهم بعد از سه دوره نمایندگی این بار و این دوره مجلس شورای اسلامی، با ریاست شما با سربلندی به پایان برسد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اخطار خود گفت: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس رئیس جمهور دو هفته بعد از مراسم تحلیف ضمن تقدیم برنامه کلی، باید اسامی وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کند. امروز کار ما در مجلس، بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت است و رئیس جمهور باید برنامه دولت را تشریح می‌کرد.

کوچک زاده ادامه داد: اصل جلسه امروز برای بررسی دولت چهاردهم تشکیل شده است و آقای قالیباف! آیا این برنامه کلی به شما ارائه شده است؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مسعود پزشکیان همیشه می‌گوید برنامه من همان برنامه هفتم توسعه، سیاست‌های کلی و سند چشم انداز است. الان که آقای حاجی دلیگانی مخالفت خود را اعلام کرد، با نهج البلاغه یا برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد؟

وی گفت: در شرایطی که رئیس جمهور برنامه خود را تقدیم مجلس نکرده است موافقان و مخالفان به واقع نمی‌دانند با چه چیزی باید مخالفت یا موافقت کنند.

رئیس جمهور برنامه جداگانه‌ای به مجلس ارائه نداده است

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی صبح امروز (شنبه ۲۷ مردادماه) مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی گفت: رئیس جمهور اعلام کرد که برنامه وی، همان برنامه هفتم توسعه و سند چشم‌انداز است. با این شرایط آیا الان ما باید مخالف یا موافق با برنامه هفتم توسعه یا سند چشم‌انداز صحبت کنیم؟

وی بیان کرد: رئیس جمهور برنامه جداگانه‌ای به مجلس ارائه نداده است که ما با آن موافقت یا مخالفت کنیم. الان ۱۵۰ دقیقه وقت مجلس گرفته می‌شود تا موافقان و مخالفان حرف بزنند درحالی که رئیس جمهور برنامه جداگانه‌ای به مجلس ارائه نداده است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی متذکر شد: برنامه هفتم توسعه قبلاً تصویب شده و به تأیید شورای نگهبان رسیده است و ما الان ضرورتی ندارد که در موافقت یا مخالفت با برنامه هفتم یا سند چشم انداز صحبت کنیم.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور قسم خورده که به قانون عمل کند و الان باید برنامه خود را ارائه می‌داد و به طور مصداقی و مشخص اعلام می‌کرد که برای مثال، برای تحقق آموزش و پرورش رایگان چه برنامه‌ای دارد.

رئیس جمهور سلایق مختلف را در معرفی کابینه دیده است

روح‌الله متفکر آزاد نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو به عنوان نماینده موافق نسبت به برنامه‌های دولت چهاردهم که رئیس جمهور در صحن علنی بخش‌هایی از برنامه دولت را قرائت کرد، بیان کرد: سلایق مختلف در جایگاه‌های متعدد متکثر حکمرانی نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی مستقر و مستحکم است آنهایی که تبلیغ می‌کنند نظام همیشه بر یک سلیقه در اداره کشور می‌چرخد، نشان می‌دهد این‌طور نیست.

وی افزود: با اشاره به اینکه در دوره‌های مختلف رؤسای جمهور با رویکرد‌های مدیریت داشتند، افزود: خطوط کلی نظام محکم، مستقر و پابرجا است است. در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی؛ و درمان، اقتصاد، سیاست خارجی و همه این مواردی که شاهد هستیم. آقای رئیس جمهور برنامه‌هایی را ارائه کردند که من بخشی از حرف‌هایم در رابطه با نکات این برنامه است.

متفکر آزاد گفت: همه ما به قاعده عقلانیت در حکمرانی ملتزم هستیم. علاوه بر سلایق سیاسی کارآمدی برای مردم موضوعیت دارد؛ لذا موفقیت رئیس جمهور و دولت که از مجلس رأی خواهد گرفت. موفقیت نظام جمهوری اسلامی، حتماً در این راستا ما کمک حال دولت خواهیم بود.

این نماینده موافق برنامه‌های دولت خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در معرفی کابینه، سلایق مختلف رو دیده است و این را مشاهده کردیم که او به این شعار خود که وفاق ملی بود عمل کرده است به من نوبه خودم از او تشکر می‌کنم و فهم حکمرانی مجلس ایجاب می‌کند که متوجه این موضوع باشد و پالس مثبت به او دهد.

پزشکیان با تشکیل دولت «وفاق ملی» هزینه سنگینی پرداخت کرده است

«رضا علیزاده» نماینده ورزقان در مجلس در موافقت با برنامه‌های پیشنهادی دولت چهاردهم، با اظهار داشت: صداقت، شهامت، پاکدستی، وفای به عهد اقای پزشکیان را در جریانید لذا مردم هم در انتخابات به او رای دادند و ما هم افتخار میکنیم امروز در خدمت رییس جمهور پاکدست هستیم.

وی ادامه داد: تشکیل دولت وفاق ملی پس از چند دهه اتفاق افتاده است لذا باید قدردان این مهم باشیم. پزشکیان با تشکیل دولت وفاق ملی و با معرفی این کابینه هزینه سنگینی را پرداخت کرده است.

نماینده ورزقان در مجلس افزود: اگر به دنبال تشکیل وفاق ملی هستیم مجلس هم باید همراهی کند. نباید به بهانه‌های کوچیک در راستای تشکیل دولت وفاق ملی سنگ اندازی کنیم.

ترکیب کابینه شما نشان‌دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست

محمدقسیم عثمانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه کلی دولت چهاردهم، اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهور! شما گفتمانی را در زمان انتخابات به کار بردید که باعث احیای اعتماد عمومی شدید و به انتظارات و توقعات عمومی پاسخ دادید.

وی بیان کرد: آقای پزشکیان! مردم به تغییر رأی دادند، اما ترکیب کابینه شما نشان‌دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست. دولت اشتراکی ناهماهنگی به دنبال خواهد داشت و جمع اضداد، وفاق ملی را محقق نخواهد کرد.

نماینده نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای رئیس جمهور! شما قرار بود صدای بی صدایان و افراد ناامید باشید و آنان را به مسیر امیدواری بازگردانید و از روش‌های غلط گذشته انتقاد کردید و آمدید که منشأ اصلاح شوید و از جوانگرایی و از جفا به جامعه اهل سنت سخن گفتید و از تغییر و اصلاح سخن راندید. شما از حقوق نادیده گرفته شده زنان و بانوان کشور سخن گفتید.

عثمانی ادامه داد: در کل جامعه بزرگ زنان، فقط به یک شیرزن میدان دادید و در جامعه اهل سنت به هیچ اهل سنتی اعتماد نکردید، این در حالی است که شما برای تغییر آمده بودید. ما به شما امید داشتیم و فکر می‌کردیم طلسم عدم اعتماد به جامعه اهل سنت را خواهید شکست و به رویه مقام معظم رهبری که فرمانده یکی از بخش‌های نظامی کشور را به یک کرد اهل سنت داده‌اند، عمل خواهید کرد، اما اینگونه نبودید.

وی ادامه داد: آیا با نادیده گرفتن جمعیت ۱۵ میلیون نفری اهل سنت کشور و حذف آنها از دایره انتخاب کابینه، می‌توان شعار وفاق ملی را عملیاتی کرد؟ وفاق ملی منهای ما؟ وفاق ملی منهای کرد‌ها و بلوچ‌ها و ترکمن‌ها؟ مگر می‌شود؟

عثمانی اظهار کرد: شما به مخالفان خود میدان و سهم و وزارتخانه دادید، اما به ۱۵ میلیون نفر اهل سنت کشور صندلی نظارت که هیچ، بلکه یک چهارپایه معاونت هم نسپردید و حال می‌گوئید دولت وفاق ملی؟

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کسانی که الان با صحبت‌های بنده مخالفت می‌کنند، کسانی بودند که به شما رأی ندادند. آقای رئیس جمهور شما از انتظارات فروخورده ما پرده برداشتید و خودتان سخنگوی جامعه اهل سنت شدید و انتظارات مردم را به عرش رساندید، اما تا بر صندلی ریاست نشستید، دور و بری‌های شما اجازه ندادند که به یاد آورید که چه قول‌هایی به مردم داده‌اید.

عثمانی گفت: الان اختیار در دست شماست و نمی‌توانید از روز اول بگویید که نگذاشتند و اگر دیگران بد عمل کردند، این گوی و میدان و این میدان را مردم ما برای شما فراهم کردند. جنابعالی درست عمل کنید و اهل سنت و بانوان را به حساب بیاورید.

وی افزود: مردم امروز می‌گویند که در انتخابات سر ما کلاه گذاشتند و از دردهایمان گفتیم و تصور می‌کردیم که با ما همدرد هستید، اما بعد از انتخابات همه درد‌های ما را فراموش کردید. آقای رئیس جمهور قرار بود دولت شما دولت همه مردم و همه اقوام و مذاهب و دولت بی‌صدایان باشد؛ پاسخ دهید که چرا از بین نخبگان اهل سنت به هیچ کسی توجه نکردید و اگر به وعده‌های خود درباره اهل سنت توجه نکنید، سرمایه اجتماعی بزرگی را از دست خواهید داد و اگر این اعتماد عمومی آسیب ببیند، مردم شما را در بحران‌های سیاسی و اجتماعی همراهی نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: آقای پزشکیان! شما ناچارید جراحی اقتصادی انجام دهید و در این جراحی‌ها، به همراهی و همکاری مردم نیازمند هستید، اما کاری کردید که این سرمایه اجتماعی در همان روز‌های اول ناامید شود. آقای پزشکیان برای جلوگیری از این خسارت بزرگ و پاسخ به اعتماد مردم، ما همچنان به شخص شما نه دور وبری‌های شما اعتماد داریم و در ترمیم کابینه و در لایه‌های دوم دولت انتظار آن است که جواب نخبگان اهل سنت را دهید و به جایگاه آنان اهمیت دهید.

عثمانی متذکر شد: آقای پزشکیان! شما قبل از انتخابات مدام از نخبگان اهل سنت و بلوچ گفتید، اما همه آنها را حذف کردید یا بهتر بگویم حذف کردند. در بین جامعه اهل سنت حتی یک نفر هم در حد اعضای کابینه شما نبوده است و آیا این توهین به جامعه اهل سنت نیست؟

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: شما در کرمانشاه به شرافت خود سوگند خوردید و گردن خود را گرو گذاشتید، اما من و حسین‌زاده‌ها (نماینده مجلس) آبروی خود را گرو گذاشتیم و الان در فضای مجازی مانند توپ فوتبال ما را لگدمال می‌کنند و کک شما هم نمی‌گزد.

نظام سلامت پاشنه آشیل دولت چهاردهم است/ دولت فقط وزرا نیستند

سید «جلیل میرمحمد میبدی» در موافقت کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: پزشکیان بسیاری از دغدغه‌هایی که شما دارید در برنامه دیده شده است.

وی ادامه داد: دولت وفاق ملی به معنای سهم خواهی نیست. دولت فقط وزرا نیستند.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس افزود: ان‌شاءالله با قولی که پزشکیان دادند، حتماً از همه ظرفیت‌های نظام استفاده خواهد شد.

وی گفت: نظام سلامت پاشنه آشیل دولت چهاردهم است.

حمایت کامل از دولت چهاردهم را خواهیم داشت

سید مرتضی محمودی نماینده موافق کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، اظهار داشت: حمایت کامل از دولت چهاردهم را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر مخالفت می‌کنیم نقد سازنده داریم و نکاتی را عرض می‌کنیم که شاید در مسیر شکل‌گیری دولت کمک کند.

نماینده مردم تهران گفت: موفقیت این دولت موفقیت همه ما و نظام جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت است.

نباید حرف‌هایی بزنیم که منجر به دوقطبی‌های جعلی در کشور شود

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس و انتقاد وی از عدم به کارگیری جامعه اهل سنت در کابینه چهاردهم، گفت: بنده اخیراً در صحن مجلس یک نطق داشتم و یکی از موضوعاتی که مطرح کردم درباره ادیان، مذاهب و سلایق سیاسی بود.

وی بیان کرد: بنده به صراحت گفتم که ما اگر کنار هم قرار گیریم، ایران قوی خواهیم داشت و این باور ماست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید از تریبون ملی و مجلس شورای اسلامی حرف‌هایی در دفاع از یک قوم، مذهب یا سلیقه سیاسی بزنیم و باعث دوقطبی‌های جعلی در کشور شویم.

مردمی سازی اقتصاد شعار نیست؛ یک راهبرد اساسی است

«روح الله ایزدخواه» نماینده مخالف کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، اظهار داشت: نگاه مرحوم شهید رئیسی مردمی سازی اقتصاد بود، اما دولت او اخیراً به این موضوع رسیده بود و شورای اقتصاد مردمی تشکیل دادند. آقای پزشکیان شما از روز اول این کار را انجام دهید.

وی ادامه داد: مردمی سازی اقتصاد شعار نیست بلکه یک راهبرد اساسی و قطعی و راهگشاست.

نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: تبعیض‌ها را به نفع مردم بشکنید و منابع قفل شده تولید در کشور را به نفع مردم احیا کنید و دست تولید کننده را باز بکنید و دست دلال و قاچاقچی را ببندید و شرکت‌های شبه دولتی را یک بار برای همیشه مهار کنید، در این صورت اقتصاد به سمت اصلاح حرکت خواهد کرد.

ایزدخواه با اشاره به مسئله جوان گرایی، افزود: متأسفانه در فضای مدیریتی کشور به آن توجهی نمی‌شود لذا امیدواریم در برنامه‌ها به این مهم توجه شود.

کابینه آقای پزشکیان با شعار وفاق ملی به مجلس معرفی شده است

«زهرا خدادادی» نماینده موافق کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: باید تقید و تعهد ایشان به این شعار محوری انقلاب اسلامی را ارج بنهیم. باید رهنمودهای رهبر انقلاب مبنی بر کمک به دولت را نصب العین قرار بدهیم.

وی افزود: وزرای پیشنهادی نشان دهنده تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور برای انتخاب همکاران از جناح های مختلف کشور در راستای وحدت ملی بود، از آقای پزشکیان تشکر می کنم.

انتظار داشتیم یک کابینه جوان‌تر شکل بگیرد

«مسلم صالحی» نماینده مخالف کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، بیان داشت: دولت پزشکیان جزو معدود دولت‌هایی است سلایق مختلف در کابینه حضور دارند ولی اگر نتوانیم در آینده صدای واحدی از کابینه بشنویم این کابینه به چالش کشیده می‌شود. 

وی افزود: امیدواریم تنها خانم معرفی شده در لیست وزرای پیشنهادی را رد نکنیم، امیدواریم مجلس به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی رای بدهد. توجه به اسناد بالادستی و سیاست کلی نظام و منویات رهبر انقلاب را از نقاط قوت خط مشی ها و برنامه ها آقای پزشکیان می دانیم.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: جوان گرایی شعار پزشکیان بود قرار بود میانگین سن کابینه پایین باشد ولی الان میانگین کابینه ۶۰ سال است که تقریبا مسن‌ترین کابینه جمهوری اسلامی است. انتظار می‌رفت یک کابینه جوان‌تر شکل بگیرد.

هوشمندی رئیس جمهور بوده که از رقبای خود در قدرت و خدمت استفاده کند

«سارا فلاحی» نماینده موافق کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، اظهارکرد: کابینه آقای پزشکیان مانند دولت های گذشته دارای نقاط ضعف و قوت است ولی نقاط قوت آن بر نقاط ضعف غالب است. کابینه متناسب با شرایط و مطالبه جامعه تعریف شده، جامعه از نگاه حذفی و انحصارگرایی و خالص سازی و تندروی خسته شده است.

وی با تأکید بر اینکه اجازه بدهیم شاید برای اولین بار کابینه ای در آرامش شکل بگیرد، ادامه داد: آقای پزشکیان دست یاری دراز کرده تا همه را دعوت کند در دولت وفاق ملی به این مردم و کشور خدمت کنند.

تعهد آقای پزشکیان ایجاب می‌کند در کابینه پیشنهادی تجدیدنظر بکند

«مجید نصیرپور سردهایی» نماینده مخالف کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، اظهارکرد: آیا کابینه پیشنهادی آقای پزشکیان تحقق وعده رئیس جمهور مبنی بر ایجاد تغییر مورد متوجه مردم را دارد؟

وی با بیان اینکه آقای پزشکیان باید در ترکیب کابینه و توانایی افراد دقت بیشتری می‌کردند، ادامه داد: کسانی که در کابینه قرار می گیرند باید در تراز ملت ایران حکمرانی کنند. نمی شود کسی را بدون تجربه در کابینه بگذاریم و بعد از او توقع داشته باشیم برای ملت ایران تصمیم درست بگیرد.

تشکر می‌کنم که بر عهد خود در وزرای پیشنهادی ترکیبی مبتنی بر وفاق ملی عمل کردید

«شاهرخ رامین» نماینده موافق کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، بیان کرد: در روزهای گذشته در ملاقات با آزادگان و ایثارگران جمع آنها را از انتخاب لیست خوشنود دیدم.

وی افزود: هفته گذشته در همایش تشکل ها، پارلمان صنعت گران و بازرگانان بخش خصوصی را خشنود دیدم.

منتقدین می‌گویند آقای پزشکیان برنامه ندارد؛ مگر برنامه هفتم برنامه نیست؟

«علی بابایی کارنامی» نماینده موافق کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: دولت پزشکیان دولت وفاق ملی است، چرا نباید از او حمایت بکنیم؟

وی افزود: برای اولین بار آقای پزشکیان در معرفی کابینه خود با انتخاب ۲-۳ نفر به نسل فرهیخته مازندرانی‌ها و شمالی‌ها توجه کردند که به عنوان یک مازندرانی از او تشکر می‌کنم

 

به گزارش آنا، نمایندگان با برگزاری جلسه نوبت بعد از ظهر تا روز چهارشنبه موافقت کردند.

 

دقایقی پیش (رأس ساعت ۱۴) جلسه علنی عصر امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

گفتنی است، از صبح امروز بررسی خط مشی، اصول کلی و برنامه دولت چهاردهم در دستورکار صحن مجلس قرار گرفت. رئیس جمهور در دفاع از برنامه خود سخنرانی کرد و سپس نمایندگان مخالف و موافق اظهارنظر کردند.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، ۵ نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه درباره برنامه‌های دولت اظهارنظر می‌کنند که از این تعداد یک نماینده موافق و یک نماینده مخالف باقی مانده است که در جلسه نوبت عصر صحبت خواهند کرد.

سپس مجدداً رئیس‌جمهور از مدت باقی مانده وقتش استفاده کرده و از کابینه خود دفاع خواهد کرد.

بعد از پایان بررسی برنامه دولت چهاردهم، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه‌ها می‌شود که اولین بررسی صلاحیت مربوط به علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.

 

متوسط سن کابینه پیشنهادی پزشکیان زیاد است

مجید نصیرپور در جلسه علنی بعدازظهر امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با اصول کلی و برنامه دولت چهاردهم، اظهار کرد: درست است که هیچکدام از ما منتظر برگزاری انتخابات زود هنگام نبودیم، اما اصلی‌ترین نگاه مردم در انتخابات ریاست جمهوری، تغییر بود اما آیا این تغییرات فقط در افراد است یا در راهبردها و استراتژی‌ها؟ آیا کابینه پیشنهادی پزشکیان توانایی تحقق این وعده مسعود پزشکیان یعنی تغییر مورد توجه مردم را دارد؟

وی بیان کرد: باید پزشکیان در ترکیب کابینه و توانایی اعضای کابینه پیشنهادی خود دقت بیشتری می‌کرد و باید آنان در تراز ملت ایران باشند.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مواردی وجود دارد که به نظرم در همین مهلت باقی مانده تعهد پزشکیان ایجاب می‌کند که تجدید نظر کند. من مخالف دولت نیستم و تمام انرژی و وقت خود را گذاشتم تا پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری رأی بیاورد و از هیچ کسی طلبی ندارم. توقع بنده از پزشکیان چند نکته است که لازم است مورد توجه قرار دهد.

نصیرپور متذکر شد: آقای پزشکیان! زمانی شما وارد عرصه انتخابات شدید که ناامیدی زیادی بر مردم غلبه کرده بود و امید را زنده کردید و تداوم امید به کارهایی است که شما انجام می‌دهید و اگر دقت نکنید، به زودی مردم دچار یأس می‌شوند.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان شما به جوانان وعده دادید اما الان متوسط سن کابینه پیشنهادی شما حدود ۶۰ سال است. آقای پزشکیان شما به بانوان قول دادید، شما به مذاهب دیگر قول دادید البته فرصت فراهم است و ان‌شاالله در سایر مناصب از ظرفیت آنها استفاده کنید.

وی تاکید کرد: توجه به قومیت نباید به قیمت دوقطبی سازی در جامعه باشد اما باید به قومیت‌ها توجه شود. ایران سرشار از قومیت‌های مختلف است و کسانی که به ترکیب کابینه از حیث قومیت انتقاد می‌کنند، باید بدانند که ما ۱۹ وزیر و ۳۳ استان داریم و باید روی مسائل ملی توافق کنیم.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: چرا دولت وفاق ملی را یک کلمه جدید می‌دانیم، در حالی که پیشرو وفاق ملی، آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و حسن روحانی هم اینگونه عمل کرد، ما باید از کلمات به جا استفاده کنیم. پزشکیان علاقه‌مند است از سلایق مختلف استفاده کنند و امروز هم نباید بر سر تقسیم غنایم و چپ و راست با هم دعوا کنیم.

نصیرپور تصریح کرد: آقای پزشکیان! توقع داریم که بر اساس سوگندی که خوردید پایبند حقوق ملت باشید و اقوام مختلف توقعاتی دارند و باید به آن توجه شود. آقای پزشکیان شما قول دادید که صدای بخش خاموش جامعه باشید که بخش خاموش جامعه از شما توقعات متفاوتی دارند و باید مورد توجه قرار گیرد. نباید بخش عمده جامعه را نادیده بگیریم و بعد بگوییم مردم در انتخابات بعدی مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: در مجلس ششم بنده نماینده نبودم اما چون کارمند مجلس بودم در جریان امور بودم و متأسفانه اشتباهاتی رخ داد و تحصن مجلس ششم حتماً اشتباه بود. ماجراهای انتخابات سال ۸۸ حتماً غلط بود و در تاریخ سیاسی ایران اتفاقات زیادی افتاده است، اما باید یکم گذشت کنیم و با هم هم افزایی کنیم و روی اشتباهات دیگران تمرکز نکنیم و روی اشتراکات هم تمرکز کنیم.

تیم اقتصادی رئیس‌جمهور اوضاع و احوال خوبی دارد

«رحیم زارع» نماینده موافق کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: امروز بحث پزشکیان نیست مساله خواسته‌های یک ملت است. کابینه مطمئنا نقاط مثبت و منفی دارد ولی از نظر بنده تراز هزینه و فایده وزرا به سمت فایده سنگینی می‌کند. انتخاب وزرای پیشنهادی بدون نگاه حزبی بوده است.

وی با بیان اینکه دلیل متقنی که بتوان بر اساس آن کابینه پیشنهادی را رد کرد، ندیدیم تأکید کرد: یک دولت فراگیر و استفاده از نخبگان در حوزه‌های مختلف را شاهد هستیم. نباید در کشور دو قطبی ایجاد کنیم. ضمن اینکه تیم اقتصادی رئیس جمهور اوضاع و احوال خوبی دارد.

نماینده مردم آباده در مجلس همچنین گفت: محور قرار گرفتن برنامه هفتم توسعه از نقاط قوط دولت و وزرای پیشنهادی است. 

 

در حال بروزرسانی...

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته