دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1403 - 00:03
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

تلاش فناورانه سرای نوآوری برای حل چالش‌‌های کشت و صنعت انار

تلاش فناورانه سرای نوآوری برای حل چالش‌‌های کشت و صنعت انار
رئیس سرای نوآوری انار دانشگاه آزاد ساوه از احصای چالش‌های صنایع مرتبط با موضوع سرا و ارائه به دانشجویان و برگزاری رویداد‌های ایده‌آرا خبر داد و برپایی رویداد‌های فناورانه را از اهداف سرا دانست.
کد خبر : 927260

پژمان مرادی رئیس سرای نوآوری انار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره نوع فعالیت، دستاوردها و برنامه‌های این سرا تشریح کرد: ساوه با وجود محصول کشاورزی انار شهرت جهانی داشته و شرایط آب و هوایی آن باعث شده تا انار ساوه ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشد و البته که چالش‌های فراوانی هم در این زمینه وجود دارد.

وی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در تحقق بخشیدن به دانشگاه نسل سوم و چهارم به عنوان دانشگاه کارآفرین در تمامی شهر‌ها سرا‌های نوآوری را با موضوعات خاص راه‌اندازی  کرده است و برای شهرستان ساوه نیز عنوان سرای نوآوری انار انتخاب شد تا با تلاش محققان، چالش‌های موجود در زمینه کاشت، داشت، برداشت و صادرات این محصول رفع و زمینه فعالیت پژوهشگران و محققان نیز فراهم شود.

مرادی در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های سرای نوآوری انار توضیح داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه با دارابودن باغ انار، برخی فعالیت‌ها و طرح‌های تحقیقاتی را با همکاری استادان و دانشجویان گروه کشاورزی انجام داده و در بخش دانشجویی برگزاری «رویداد ایده‌شو انار و صنایع تبدیلی» ازجمله فعالیت‌های سرا بوده است. از طرفی شهرستان ساوه با دارابودن بزرگ‌ترین شهر صنعتی کشور، همکاری مؤثری با صنایع داشته و توانسته‌ایم با چند شرکت مرتبط با موضوع سرا تفاهم‌نامه منعقد کنیم.

رئیس سرای نوآوری انار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، احصای چالش‌های صنایع مرتبط با موضوع سرا و ارائه به دانشجویان و برگزاری رویداد‌های ایده‌آرا در این موضوعات را از دیگر فعالیت‌های سرای نوآوری متبوع خود عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۲ هسته و واحد فناور در مرکز رشد و سرای نوآوری واحد ساوه مستقر هستند و رشد کمی و کیفی آنها در اولویت است، دیگر برنامه‌های پیش روی سرای نوآوری انار را برگزاری رویداد‌های فناورانه و آشنایی بیشتر دانشجویان و صاحبان ایده با عملکرد و اهداف سرا دانست.

مرادی در پاسخ به این پرسش که تأثیرگذاری سرای نوآوری انار در دانشگاه چگونه بوده است؟ به آنا گفت: بخشی از درآمد‌های غیرشهریه‌ای بر عهده سرای نوآوری بوده و در بودجه پیش بینی شده است که امیدواریم با فعالیت‌های نوآورانه بتوانیم این درآمد را محقق کنیم. سرای نوآوری با عقد تفاهم‌نامه با شرکت‌های مرتبط در حوزه کشاورزی و تغذیه توانسته در بخش طرح پویش اقدامات مؤثری داشته و چند نفر از دانشجویان در صنعت مشغول به فعالیت شدند.

رئیس سرای نوآوری انار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: با توجه به رویکرد دانشگاه و تبدیل به دانشگاه کارآفرین، سرای نوآوری مانند یک دانشگاه عمل و دانشجویان را در تبدیل ایده به محصول کمک کرده و به این فرآیند شتاب می‌دهد که این موضوع با استقبال دانشجویان و اساتید مواجه شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته