دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1403 - 12:39

روز سوم کشتی آزاد المپیک؛ بُهتِ فینال، رقص رحمان و تکرار فینال تورنمنت بوداپست برای آذرپیرا و اسنایدر

روز سوم کشتی آزاد المپیک؛ بُهتِ فینال، رقص رحمان و تکرار فینال تورنمنت بوداپست برای آذرپیرا و اسنایدر
از رقص رحمان عموزاد برای فینالیست شدن تا بُهت امیرحسین زارع و مخاطب ایران، فاصله زیادی نبود؛ مرز باریک شادی و غم برای مسابقات کشتی المپیک؛ جایی که سنگین‌وزن ایرانی به شکل ناباورانه‌ای طلا را از دست داد.
کد خبر : 927006

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، باتوجه به حذف یونس امامی از دور رقابت‌های وزن ۷۴ کیلوگرم المپیک در پی شکست کایل دِیک مقابل تاکاتانی ژاپنی، کشتی آزاد ایران در روز سوم کشتی آزاد بازی‌های پاریس سه نماینده روی تشک داشت.

رحمان عموزاد که به بهترین شکل ممکن و در آماده‌ترین فُرم خود، رقبای نامدار و عنوان‎‌دارش را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت: زین رترفورد آمریکایی، قهرمان سال گذشته وزن ۷۰ کیلوگرم جهان را ۸-صفر و اسلام دودایف قهرمان روسی‌الاصل اروپا از آلبانی را ۱۰-صفر و اسماعیل موسکائف قهرمان روسی الاصل سال گذشته ۶۵ کیلوگرم جهان از مجارستان و به فینال المپیک رسید.

بعد از فینالیست شدن، آنقدر خوشحال بود که مازندرانی روی همان تشک رقصید و بعد به دوربین اتحادیه جهانی گفت که پادشاه این وزن اوست.

رحمان امشب البته باید حریف ژاپنی را ببرد تا به طلا برسد. ژاپنی‌هایی که همیشه در المپیک ورژن دیگری از آمادگی را به رخ می‌کشند و متفاوت از مسابقات جهانی روی تشک ظاهر می‌شوند.

نفر بعدی امیرعلی آذرپیرا بود، قهرمان امید‌های جهان که سال گذشته از ابتدای چرخه وارد مسابقات ۹۷ کیلوگرم شد تا بدون حرف و حدیث صاحب دوبنده تیم ملی شده و با کسب سهمیه المپیک، خودش را به پاریس برساند.

روز سوم کشتی آزاد المپیک؛ بُهتِ فینال، رقص رحمان و تکرار فینال تورنمنت بوداپست برای آذرپیرا و اسنایدر

امیرعلی با قرعه سختی مواجه شد، همان کشتی اول با قهرمان سال ۲۰۲۳ آسیا، جهان و بازی‌های آسیایی. کشتی‌گیر روسی‌الاصل بحرین؛ کشتی‌گیری که البته ششدانگ نیست، اما مقتدرانه سال گذشته را به پایان رساند.

او در ضعیف‌ترین و خسته‌ترین ورژن خود مقابل آذرپیرا قرار گرفت. به نظر می‌رسید کیلو‌های زیادی را کم کرده و کشتی اول به سختی افتاد. آذرپیرا اگر باور بردن را در خود داشت، کشتی ۳-هیچ برده را با باخت ۴-۳ عوض نمی‌کرد.

تاج‌الدینوف فقط دو بار توانست حمله و زیرگیری کند و آذرپیرا که انگار منتظر همین لحظه بود که تسلیم شود و به نام کشتی‌گیر بحرینی ببازد، همین کار را کرد!

این بهترین موقعیت برای آذرپیرا بود که نشانه‌های بزرگی را نشان داده و با عبور از تاج‌الدینوف مسیر خود را برای مدال المپیک هموار کند، تا ۴۰ ثانیه پایانی هم از حریف پیش بود، اما نتوانست کار را تمام کند.

او حالا اگر کشتی رپه‌شارژ را ببرد، بار دیگر با کایل اسنایدر مبارزه خواهد کرد. امیرعلی سال گذشته درحالیکه رقابت برای دوبنده تیم ملی در وزن ۹۷ کیلوگرم بین او و کامران قاسم‌پور بود، در فینال رقابت‌ها مقابل کشتی‌گیر آمریکایی قرار گرفت.

کشتی‌گیری که در نیمه‌نهایی کامران قاسم‌پور را شکست داده بود، اما آذرپیرا اسنایدر را در فینال از پیش رو برداشت.

حالا این کشتی، این بار در رده‌بندی المپیک تکرار خواهد شد و قطعا اگر امیرعلی دلخوش به نتیجه قبلی باشد، مقابل کشتی‌گیر کهنه‌کار آمریکایی شکست خواهد خورد.

اسنایدر مقابل تاج‌الدینوف همه زورش را زد که انتقام شکست ۱۱-صفر سال گذشته‌اش در بلگراد را بگیرد،، اما ۶-۴ مغلوب شد. حالا همه زورش را خواهد زد که پاریس را بدون مدال ترک نکند.

او همان کشتی‌گیری است که پیش از المپیک ادعا کرده بود اگر کشتی آزاد آمریکا ۶ طلا در المپیک بگیرد، تعجب نخواهد کرد و آمریکایی‌ها بدون طلا کار خود را تمام کردند!

اما نبرد عجیب و شوک‌آور دیشب، فینال سنگین وزن کشتی آزاد المپیک بود. جایی که به نظر می‌رسید راحت‌ترین طلای کشتی ایران به دست بیاید، حتی محتمل‌تر از دو طلای کشتی فرنگی ولی عجیب‌ترین نتیجه ممکن رقم خورد.

امتیاز اول را هرچند امیرحسین زارع با هل دادن گنو پتریاشویلی گرفت،، اما درادامه حریف گرجی به پای امیرحسین رسید و طی یک خاک و چند بارانداز متوالی، نتیجه را ۱۲-یک به سود خود کرد، اما چلنج، یکی از بارانداز‌ها را ملغی و نتیجه را ۱۰- یک کرد تا حکم به ادامه مبارزه داده شود.

امیرحسین تمام زورش را زد و ۹ امتیاز گرفت، اما حریف گرجی، حریفی نبود که طلا را دیگر از دست بدهد و با هر ابزاری که داشت، نتیجه را به سود خود حفظ کرد:‌۱۰-۹ و صاحب تاج قهرمانی سنگین وزن المپیک شد.

شاید اگر زارع و پتریاشویلی ده بار دیگر همان شب هم مقابل هم قرار می‌گرفتند، این زارع بود که خیلی سریع حریفش را ۱۰-صفر می‌کرد، مثل همان کاری که در فینال مسابقات جهانی سال گذشته انجام داد؛ اما به هر تقدیری که بود، گنو پتریاشویلی این طلا را از کشتی ایران برد تا شبِ تلخی مثل شبِ فینال ۸۶ کیلوگرم رقم بخورد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته