دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1403 - 14:17
حقایق علمی ۳۲؛

برخی کاکتوس‌ها تا 200 سال عمر می‌کنند! + فیلم

برخی کاکتوس‌ها تا 200 سال عمر می‌کنند! + فیلم
کاکتوس‌ها گیاهان سازگار با طبیعتی هستند که طی میلیون‌ها سال تکامل یافته‌اند و نقش مهمی در اکوسیستم ایفا می‌کنند.
کد خبر : 926200

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، کاکتوس‌ها گروهی از گیاهان خاردار هستند که عمدتاً در مناطق خشک و نیمه‌خشک یافت می‌شوند. این گیاهان منحصربه‌فرد به دلیل توانایی خود برای رشد در محیط‌های خشن با بارش کم و دمای بالا شناخته می‌شوند. کاکتوس‌ها برای حفظ آب ساقه‌هایی ضخیم و گوشتی دارند که رطوبت را در خود ذخیره می‌کند و تبخیر را کاهش می‌دهد. تنوع شکل و اندازه در بین کاکتوس‌ها قابل توجه است.

کاکتوس‌ها علاوه بر سازگاری‌ قابل‌توجه خود، نقش‌ بوم‌شناسی مهمی دارند و غذا و سرپناه بسیاری پرندگان، حشرات و پستانداران را فراهم می‌کنند. پرندگان اغلب در کاکتوس‌های بلند لانه می‌سازند، در حالی که حشرات و پستانداران کوچک در میان ساقه آن پناه می‌گیرند. میوه‌های برخی از کاکتوس‌ها خوراکی است و غذای بسیاری از حیوانات از جمله خود انسان را تأمین می‌کنند. این وابستگی متقابل نشان می‌دهد که کاکتوس‌ها چقدر برای زیستگاهشان اهمیت دارند. با این حال شگفت‌انگیزترین نکته در مورد این گیاه توانایی‌شان برای زیستن در محیط‌های خشن است و جالب است که بدانید برخی از کاکتوس‌ها می‌توانند بیش از صد سال عمر ‌کنند!

کاکتوس ساگوارو (Saguaro) یکی از معروف‌ترین نمونه‌های کاکتوس با عمر طولانی است. این کاکتوس نمادین می‌تواند تا بیش از دوازده متر قد بکشد و تا 200 سال عمر کند. ساگوارو به آرامی رشد می‌کند و هر سال تنها چند سانتی‌متر به قامتش اضافه می‌شود. یک ساگوارو ممکن است تا 50 سال طول بکشد تا اولین بازویش دربیاید. این رشد آهسته به این معنی است که وقتی یک ساگواروی بزرگ را می‌بینید، مدت زیادی از عمرش می‌گذرد.

یکی دیگر از کاکتوس‌های کهنسال، کاکتوس بشکه‌ای (barrel cactus) است. این کاکتوس همچنین می‌تواند چندین دهه زندگی کند و برخی از گونه‌هایش تا 130 سال عمر می‌کنند. کاکتوس‌های بشکه‌ای گرد هستند و می‌توانند آب زیادی را در ساقه‌های ضخیم خود ذخیره کنند. آنها اغلب دارای گل‌های زرد یا قرمز روشن هستند که در بهار شکوفه می‌دهد. این گل‌ها حشراتی مانند زنبورها و مرغ مگس‌خوار جذب می‌کنند که با گرده‌افشانی به تولید مثل کاکتوس کمک می‌کند.

طول عمر کاکتوس‌ها فقط به اندازه یا ظاهر آنها بستگی ندارد، بلکه به توانایی آنها در سازگاری مربوط می‌شود. کاکتوس‌ها در طی میلیون‌ها سال تکامل یافته‌اند تا در دماهای بالا و نقاطی با آب محدود زنده بمانند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته