تغییر در شهرداری آسیبزا است/ دولت همکاری کند، تا آخر سال یک رام قطار مترو وارد میشود
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی چمران در این نشست با بیان اینکه بسیاری برنامهها را به دلیل اهمیت حمل و نقل حذف کردیم، توضیح داد: مطالبه ما از دولت جدید و همکارانشان این است که باقیمانده کار باید انجام شود و حمایت صورت گیرد، موافقتنامهها اخذ شده امیدواریم باقی موارد نیز آماده شود، امید داریم تغییرات تاثیری در روند بهبود حمل و نقل عمومی ما نداشته باشند.
وی تصریح کرد: در ابتدای این دوره از مدیریت شهری تاکید داشته و داریم که برنامههای نیمهتمام و باقیمانده از دوره چهارم را به سرانجام برسانیم هر چند که پروژههای جدیدی نیز آغاز و انشاءالله طبق زمانبندی به سرانجام خواهد رسید.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: البته اتمام پروژههای نیمهتمام که از گذشته به جا مانده است سختیهایی را داشته و دارد اما همانطور که گفته شد تاکید ما در این دوره بر آن بوده که این پروژهها را به نتیجه برسانیم. به عنوان مثال میتوان به پروژه آزادراه شهید شوشتری اشاره کرد که این پروژه از شورای چهارم عملیاتی اما در ادامه در دوره بعد با توقف روبرو شد.
چمران با تاکید بر اینکه قطعا فاز نخست این پروژه با 9 کیلومتر میتواند گشایشی در جهت کاهش بار ترافیک در محدوده افسریه باشد گفت: انشاءالله این بخش در این دوره از مدیریت شهری به سرانجام خواهد رسید. البته این پروژه در دور فاز طراحی شده و قاعدتا با توجه به اینکه فاز دوم این پروژه از فضای جنگلی عبور میکند، نیازمند به طراحی چندین تونل است و علیالقاعده به این دوره نخواهد رسید. اما تدابیری اندیشیده شده که با بهرهبرداری از فاز نخست و اتصالاتی که پیشبینی شده است، اتفاقات خوبی در جهت کاهش بار ترافیک منطقه محدوده افسریه شاهد باشیم.
وی با امتداد پروژه یادگار امام اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز از دوره چهارم باقیمانده بود که در دوره پنجم به دلایلی توجهی به این پروژه نشد اما در این دوره از مدیریت شهری اصرار ما بر تکمیل این پروژه و اتصال آن به بزرگراه شهید بروجردی و در نهایت آزادراه ساوه است و انشاءالله این پروژه نیز در این دوره به سرانجام خواهد رسید.
چمران افزود: طبق برنامهریزی انجام شده طی چند روز آینده در میدان فتح، پلهای چپگرد که یکی از طرحهای پیشبینی شده در قالب امتداد یادگار امام است نصب خواهد شد و در ادامه نیز با تلاش مجموعه شهرداری تهران به صورت شبانهروزی این پروژه به نتیجه خواهد رسید.
وی در بخش دیگر از این نشست درباره برنامههای فرهنگی همچون برنامه محرم شهر که اکنون در میدان آزادی در حال اجراست گفت: این برنامهها پیش از این نبوده و در جایی از کشور هم عملیاتی نشده و در ادامه استقبال مردمی را هم شاهدیم.
رییس شورای شهر متذکر شد: تلاش برای اجرا و پیاده کردن برنامه چهارم داریم، معاونت پایش همه را رصد کرده و بشدت قابل استفاده است که آن را برای اعضای شورا و معاونین شهرداری ارسال کردیم.
وی ابراز داشت: بازدیدهای میدانی و ملاقاتهای مردمی اعضای شورای شهر در حال اجراست که تا پیش از این اینگونه نبوده است.
چمران با تاکید بر اینکه همدلی باید پدید آید، اما هم رایی به دلیل اختلاف نظر وجود دارد، عنوان کرد: ما درباره انتخاب هیئت رییسه هم رایی اعضا را دیدیم، ما در مدیریت شهری و شورا تلاش بر تثبیت داریم تا کارها به سرانجام برسد.
رئیس شورای شهر در پاسخ به این پرسش که با توجه به حواشی اخیر در صحن شورا و تهدید به استعفا و... آیا امکان دارد تغییر و تحول در بدنه شهرداری وجود دارد، بیان داشت: پیش بینی نباید انجام دهم، اما قاعدتا شرایط به گونهای است که فکر میکنم اگر این مسیر را ادامه دهیم به صلاح شهر است مگر مشکل خاصی پدید آید. پیش بینی من این است تغییر و دگرگونیها به ما آسیب میرساند در عین حال که مسیر اصلاح را میرویم.
وی درباره ورود واگن از چین توضیح داد: نزدیک به ده درصد پرداخت شده و پنج درصد باقیمانده است با طرف چینی صحبت شده، چون باید پانزده درصد پرداخت میکردیم آنها کار را آغاز کردند، اگر باقیمانده پرداختی انجام شود تا پایان سال یک رام قطار ساخته شده وارد ایران خواهد شد البته بخشی از آنها در ایران ساخته میشود. یک رام قطار ساخت داخل هم تا پایان سال محقق میسود البته باید ارز تزریق شود که هنوز عملیاتی نشده است البته بخش کوچکی هنوز محقق نشده است.
چمران به ورود اتوبوسهای جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اشاره کرد و افزود: قطعا ورود 900 دستگاه اتوبوس تعداد زیادی در این دوره محسوب نمیشود البته که در قیاس با دوره 4 ساله شورای پنجم آمار خوبی است اما ما به این میزان اکتفا نکرده و نخواهیم کرد چرا که ما انتظار داریم بیش از دو هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه کنیم البته باید در این مسیر به مشکلات کارخانجات داخلی و خارجی توجه داشته باشیم.
وی گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان اتوبوسهای داخلی حداکثر در ماه 50 دستگاه اتوبوس را به شهرداری تهران تحویل میدادند چرا که آنها باید برای سایر شهرهای کشور نیز اتوبوس تولید و واگذار کنند و در کنار خرید اتوبوسهای داخلی شهرداری تهران توافقات و قراردادهایی را برای خرید اتوبوسهای خارجی و چینی عملیاتی و اجرا کرده است.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در فرایند ورود اتوبوسهای خارجی و همچنین مترو، نیازمند به همکاری دولت جدید و شخص رئیس جمهور هستیم، گفت: انشاءالله کارهای باقیمانده از دوره شهید رئیسی در این دوره پیگیری و اتمام شود تا بتوانیم با توجه به قراردادهای بسته شده شاهد ورود اتوبوسها و واگنها و تاکسیهای برقی به سطح شهر تهران باشیم و دولت تعهدات خود را در حوزه مالی انجام بدهد.
وی ادامه داد: با توجه به موارد اشاره شده، انشاءالله شاهد تغییراتی در تامین منابع جهت ورود اتوبوسها، واگنها و تاکسیهای برقی نباشیم و به زودی شاهد بهبود حوزه حمل و نقل عمومی در پایتخت باشیم.
وی ادامه داد: هیئت وزیران حتی بر این موضوع تأکید داشت که می توان اتوبوس های کارکرده نیز خریداری کرد؛ چراکه در بخش بین شهری نیز با کمبود اتوبوس مواجه هستیم. در زمان برگزاری جام جهانی قطر دنبال کردیم اما گفتند که اگر آن اتوبوس ها که حتی یک ماه هم کار نکرده بود، بخریم به ضرر تولید داخلی است. ما می توانستیم آن زمان که اتوبوس چهار میلیارد تومان بود با رقم یک میلیارد تومان بخریم اما این اقدام انجام نشد و نهایتاً اتوبوس ها به لبنان هدیه داده شد.
چمران با بیان اینکه برخی می گویند که چرا اتوبوس نمی خرید در حالی که در اصل باید وزارت کشور اتوبوس بخرد و ۸۰ درصد را بپردازد و ۲۰ درصد باقی مانده را شهرداری بدهد، یادآور شد: شهرداری سهم ۲۰ درصدی خود را پرداخت کرده اما بیش از ۱۶۵ دستگاه دریافت نکرده است. دیگر کلانشهرها همچون تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز نیز با مشکل مواجه هستند.
وی با تأکید بر اینکه قرارداد مترو هیچ مشکلی ندارد و اگر ما این قرارداد را اجرایی نمی کردیم به کلی لغو می شد، تصریح کرد: ما این قرارداد را اجرایی کردیم و ۶۳۰ دستگاه را به ۷۹۰ دستگاه افزایش دادیم که البته باید هزار و ۵۰ واگن باشد. مشکلات اتوبوس نیز در وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه تا جایی که پیش رفته اند، حل شده اما اجرای آن هنوز حل نشده است.
وی با بیان اینکه خطوط ریلی در شورای عالی استان ها و بر اساس شنیده ها در دوره قبل به تصویب رسیده است، یادآور شد: ما گفتیم که تراموا در این دوره نیز باید بررسی و تصویب شود. بنده با تراموای ریلی در خیابان های تهران موافق نیستم و فکر نمی کنم از لحاظ شهرسازی به نفع شهر با خیابان های کم عرض باشد اما آنچه که مطرح شد تراموای چرخ لاستیکی است که در تهران آزمایش خواهد شد و آزمایش نیاز به تأیید و تصویب ندارد.
وی ادامه داد: متأسفانه هیچ دولتی تاکنون سهم ۵۰ درصدی را برای رایگان کردن عوارض بافت فرسوده نداده است. ما حساب کردیم که اگر عوارض در بافت دریافت نکنیم به نفع شهر خواهد بود. ما این موضوع را مطرح کردیم که در بافت ناکارآمد نیز عوارض دریافت نشود. ما در نوسازی بافت فرسوده از دیگر شهرها جلوتر هستیم اما راضی نیستیم. شهرداری وظیفه ای در تخریب و نوسازی ندارد و این کار انبوه سازان و مردم است.
چمران با بیان اینکه واحدهای مسکونی در بافت ناکارآمد و فرسوده تجمیع خواهند شد تا از ریزدانگی خارج شوند، گفت: انبوه سازان نیز باید قطعه سازی کنند و اگر نوسازی یک منطقه توسط انبوه ساز صورت بگیرد، مشکلی در تأمین پارکینگ و سرانه فضای سبز و دیگر بخش ها ندارد. ما تاکنون سه جلسه با سازندگان برگزار کردیم.
رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه دادستانی دعوت کرده که وضعیت ساختمان های ناایمن را بررسی کنیم، گفت: با ورود دادستانی ساختمان های پرخطر ملزم به ایمن سازی شده اند. تیمی از بخش های مختلف همچون ستاد بحران تشکیل شدند تا بررسی ها را انجام دهند.
چمران با تأکید بر اینکه برای تحقق شهر دوستدار کودک هرآنچه لازم بوده به سازمان بوستان ها ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: باید بوستان ها در ابتدا راه اندازی شود تا بتوان فضایی را برای کودکان اختصاص داد.
وی با بیان اینکه بلندمرتبه سازی از لحاظ تکنیکی هنر است اما اینکه ضرورت داشته باشد و آن را نماد توسعه بدانیم، درست نیست، یادآور شد: در برخی شهرها همچون وین در بخش هایی اجازه ساخت ساختمان های بلندمرتبه را نمی دهند. در تمام بخش های شهر نمی توان بلندمرتبه سازی کرد و گاهی می بینیم که در بافت مسکونی یک بلند مرتبه می سازند که به تمام منازل اطراف اشراف دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید ۴۰ درصد حمل و نقل عمومی توسط مترو باشد، اظهار کرد: مترو حمل و نقل انبوهبر و پاک است. خیابان های پایتخت کم عرض هستند و مشکل ساز می شوند. اتوبوس اگر به ۳۰ درصد هم برسد خوب است اما مترو باید ۴۰ درصد از سهم حمل و نقل را به خود اختصاص دهد. برای جمعیت جدید تهران چهار خط پیش بینی شده ضروری است و البته خطوط اکسپرس نیز پیش بینی شده که در آینده بررسی خواهد شد.
چمران با بیان اینکه شورایاری ها وقتی منحل و غیرقانونی اعلام شد بحث سرای محلات به هم ریخت، اظهار کرد: ما از ابتدای دوره ششم در این فکر بودیم که روند را به گونه ای اصلاح کنیم و به دیوان توضیحاتی را در این خصوص ارائه دادیم. در نهایت در شورا مصوب شد که سرای محلات و مدیریت محلات ایجاد شود که انجام شد و در پایان سال قبل نشستی با معتمدین برگزار شد.
وی افزود: شهرداری حق ندارد در شهرک های محصور ورود کند و این شهرک ها هم می خواهند محصور باشند و هم می خواهند شهرداری تمام خدمات را ارائه کند. وقتی شهرک محصور است آسفالت و فضای سبز و دیگر امور به عهده همان شهرک است.
انتهای پیام/