دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1403 - 12:00

نور شبانه مانیتور‌ها خطر دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد

نور شبانه مانیتور‌ها خطر دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد
بازرس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: نور شبانه مانیتور‌ها خطر دیابت نوع ۲ را تا ۶۷ درصد افزایش می‌دهد.
کد خبر : 925532

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرتضی غفاریان بازرس انجمن علمی اپتومتری ایران، در آستانه برگزاری بیست و ششمین کنگره انجمن علمی اپتومتری ایران، اظهار داشت: با وجود هشدار‌هایی که در مورد استفاده بیش از حد از صفحه نمایش، خصوصاً در شب یا نور کم محیط وجود دارد، بسیاری از مردم هنوز قبل از خواب شبانه از تلفن خود استفاده می‌کنند.

این اپتومتریست افزود: مغز نور الکتریکی را به عنوان نور خورشید که تولید ملاتونین را سرکوب می‌کند، شناسایی کرده و باعث می‌شود خواب عمیق به تأخیر بیافتد و ثابت شده کم خوابی با چاقی و دیابت نوع دوم ارتباط مستقیم دارد.

وی با عنوان این مطلب که نور شبانه مانیتور‌ها خطر دیابت نوع ۲ را تا ۶۷ درصد افزایش می‌دهد، گفت: تغییرات در ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز که ناشی از اختلال در ریتم شبانه‌روزی است، توانایی بدن در تنظیم سطح قندخون را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در نهایت می‌تواند به گسترش دیابت نوع ۲ منجر شود.

غفاریان ادامه داد: در یک مطالعه با استفاده از داده‌های بیوبانک بریتانیا، اطلاعات ۸۴۷۹۰ نفر بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ بررسی شد که مدت یک هفته حسگر‌های نوری روی مچ دست خود داشتند. ۹ سال بعد، محققان ۱۳ میلیون ساعت داده از حسگر‌های نوری را بررسی کردند و دریافتند که خطر ابتلاء به دیابت در طول زندگی تا ۶۷ درصد بیشتر بود. آنها همچنین دریافتند که این خطر با میزان زمان قرار گرفتن در معرض نور شب، بدون توجه به رفتار‌های روزانه، افزایش می‌یاد.

این اپتومتریست تاکید کرد: این داده‌ها فرضیه‌ای را پشتیبانی می‌کنند که نور، با سرکوب یا جابجایی ریتم‌های شبانه‌روزی مرکزی، می‌تواند تغییراتی در نحوه ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز ایجاد کند.

وی افزود: متأسفانه برخی افراد گمان می‌کنند با استفاده از عدسی‌های که تحت عناوین بلوکات، بلوکنترل، بلوپروتکت و…، در بازار و با تبلیغات تجاری فروخته می‌شود، می‌توانند عوارض کار زیاد با مانیتور‌ها را کاهش یا حذف کنند که از نظر علمی صحیح نیست و تحقیقات جدید نشان داده این عدسی‌ها، خصوصاً در افرادی که دائماً عینک استفاده می‌کنند، با کاهش و تغییر در طیف نوری دریافتی توسط چشم سیستم‌های فیزیولوژیک مغزی و ترشح برخی هورمون‌های مربوط به خواب و بیداری را تغییر می‌دهند. پیشنهاد می‌شود کاربران مانیتور‌ها از آپشن بلوکالت و تنظیم نور اسکرین مانیتور به جای این قبیل عدسی‌ها استفاده کنند.

بیست و ششمین کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران، از ۱۷ الی ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود و اپتومتریست‌های کشور در خصوص آخرین دستاورد‌های علمی روز جهان در زمینه بهترین محافظت از سلامت بینایی، به ارائه مقالات و شرکت در کارگاه‌های تخصصی خواهند پرداخت.

انتهای پیام/

برچسب ها: نور گوشی موبایل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته