دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1403 - 10:30

«ویروس‌های زامبی» عامل سرطان‌های امروزی!

«ویروس‌های زامبی» عامل سرطان‌های امروزی!
دانشمندان دریافته‌اند ویروس‌های زامبی که در ژن‌های باستانی انسان نهفته است، می‌تواند بروز سرطان را تسریع کند.
کد خبر : 925179

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از وی‌آی‌او نیوز، در ژنوم انسان ویروس‌هایی موسوم به زامبی وجود دارد که از DNA خارجی در طول نسل‌ها به ژنوم انسانی وارد شده؛ پدیده‌ای که پنهان مانده و مورد توجه قرار نگرفته است.

دانشمندان مدت‌های مدید، اعتقاد داشتند این ویروس‌ها غیر فعال هستند، اما مطالعات اخیر نشان داده است که این توالی از ژن‌ها توانایی ایجاد مشکلات جدی را دارند. 

محققان به سرپرستی «آتما ایوانچویچ» «Atma Ivancevic» دانشمند بیوانفورماتیک دانشگاه کلرادو، کشف کردند که سرطان‌ها می‌توانند از برخی از این قسمت‌های ویروس زامبی برای رشد خود استفاده کنند. 

«ادوارد چونگ» «Edward Chuong» زیست شناس ژنوم و یکی از مجریان این تحقیقات گفت: «مطالعه ما نشان می‌دهد بیماری‌های امروزی می‌توانند به طور قابل توجهی تحت تاثیر این عفونت‌های ویروسی باستانی قرار گیرند که تا همین اواخر تعداد کمی از محققان به آن توجه می‌کردند.»

این ژن‌های باستانی که پیشتر به عنوان DNA‌های به دردنخور و زباله تلقی می‌شدند، تکه‌هایی از بقایای ویروسی به نام رتروویروس‌های درون زا (ERVs) هستند که برای وجود پستانداران مهمند چراکه باعث تکامل جفت می‌شوند. 

در ژنوم انسان ویروس‌هایی موسوم به زامبی وجود دارد که می‌تواند مشکلات جدی برای انسان ایجاد کند. در حقیقت سرطان‌ها از این ویروس برای رشد خود استفاده می‌کنند. 

با این حال، همه چیز ERV‌ها به وجود انسان کمک نمی‌کند. 

چونگ افزود: «می‌دانیم که سلول‌های سرطانی، ژن‌های زیادی را بیان می‌کنند که قرار نیست روشن باشند، اما هیچ کس واقعا نمی‌داند چه چیزی آنها را روشن می‌کند. به نظر می‌رسد بسیاری از کلید‌هایی که آنها را روشن می‌کنند از این ویروس‌های باستانی مشتق شده اند».

چگونه ژن‌های باستانی سرطان را تحریک می‌کنند؟

این پژوهشگران، مجموعه داده‌های روی اپی ژنوم ۲۱ نوع سرطان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که به طور تصادفی به خانواده خاصی از ERV به نام «تکرار طولانی ترمینال ۱۰» (LTR۱۰) رسیدند که در سطوح بسیار بالایی فعال بودند. آنها دریافتند که اجداد پستاندار ما حدود ۳۰ میلیون سال پیش توسط ویروس اصلی آلوده شده بودند.

پژوهشگران با انجام یک مطالعه عملکردی بر روی خط سلولی بافت‌های سرطان روده بزرگ، کشف کردند بیان ژن‌ها توسط LTR۱۰ با نقش ثابت در تولید تومورها، تنظیم می‌شود.

«ویروس‌های زامبی» عامل سرطان‌های امروزی!

محققان با خارج کردن ژن‌های زنده LTR۱۰ از سلول‌های تومور سرطان روده بزرگ انسان و موش ها، مشاهده کردند ژن‌هایی که منجر به رشد سرطان می‌شوند، از جمله XRCC۴، غیرفعال شدند.

ایوانچویچ و همکارانش دریافتند LTR۱۰ به عنوان یک کلید اپی ژنتیک برای کنترل این ژن‌ها عمل می‌کند. همچنین مشخص شد سرطان از این ویروس به درد نخور و دور ریز، برای تغییر الگو‌های بیان ژن در تومور‌ها استفاده کرده است. 

به گفته محققان، این ویروس‌های زامبی احتمالا زمانی که سیستم دفاعی انسان از بین می‌رود، زنده شده و مشکلات برای سلامتی فرد ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته