دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1403 - 08:30
آنا گزارش می‌دهد؛

فواید فعالیت بدنی بر سلامتی از نگاه سازمان جهانی بهداشت

فواید فعالیت بدنی بر سلامتی از نگاه سازمان جهانی بهداشت
سازمان جهانی بهداشت بر فواید فعالیت بدنی برای بهبود سطح سلامت و رفاه مردم تأکید دارد.
کد خبر : 924976

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) فعالیت بدنی را به عنوان هر حرکت بدنی که توسط ماهیچه‌های اسکلتی ایجاد می‌شود و به صرف انرژی نیاز دارد تعریف می‌کند.

فعالیت بدنی به تمام حرکات از جمله در اوقات فراغت، برای حمل و نقل برای رفت و آمد به مکان‌ها یا به عنوان بخشی از کار یا فعالیت‌های خانگی یک فرد اطلاق می‌شود. هر دو فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​و شدید سلامت را بهبود می‌بخشد. راه‌های پرطرفدار برای فعال بودن شامل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، ورزش، تفریح ​​فعال و بازی است که می‌تواند در هر سطحی از مهارت و برای لذت بردن همه انجام شود.  

فعالیت بدنی برای سلامتی و تندرستی مفید است و برعکس، عدم فعالیت بدنی خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر (NCD) و سایر پیامد‌های بد سلامتی را افزایش می‌دهد. بی تحرکی فیزیکی و رفتار‌های کم تحرک با هم در افزایش بیماری‌های غیرواگیر نقش دارند و باری را بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی تحمیل می‌کنند.

بهبود سطح فعالیت بدنی به سلامت و رفاه کمک می‌کند و به دستیابی به اهداف جهانی بیماری‌های غیرواگیر و تعدادی از اهداف توسعه پایدار کمک می‌کند. با این حال، این امر مستلزم افزایش تعهدات و سرمایه گذاری توسط کشور‌های عضو است. نوآوری و مشارکت بازیگران غیردولتی؛ هماهنگی و همکاری فرابخشی؛ راهنمایی و نظارت مداوم از مسئولیت‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) است.

حقایق کلیدی

فعالیت بدنی منظم فواید قابل توجهی برای سلامت جسمی و روانی دارد. در بزرگسالان، فعالیت بدنی به پیشگیری و مدیریت بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیابت کمک می‌کند و علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد، سلامت مغز را افزایش می‌دهد و می‌تواند بهزیستی کلی را بهبود بخشد.

در کودکان و نوجوانان، فعالیت بدنی باعث ارتقای سلامت استخوان ها، تشویق رشد سالم و رشد ماهیچه‌ها و بهبود رشد حرکتی و شناختی می‌شود. ۳۱ درصد از بزرگسالان و ۸۰ درصد از نوجوانان سطوح توصیه شده فعالیت بدنی را برآورده نمی‌کنند.

هدف جهانی تعیین شده برای کاهش سطوح عدم فعالیت بدنی در بزرگسالان و نوجوانان، کاهش نسبی ۱۰ درصدی تا سال ۲۰۲۵ و ۱۵ درصدی تا سال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۲۰۱۰ است.

برآورد جهانی هزینه عدم فعالیت بدنی برای سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی عمومی بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۳۰ حدود ۳۰۰ میلیارد دلار (تقریباً ۲۷ میلیارد دلار در سال) است، اگر سطح عدم فعالیت بدنی کاهش نیابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته