دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

انتقاد کارگردان «دنیای وحشی زاگرس» از شورای راهبری دولت چهاردهم/ معیار انتخاب گزینه‌های سازمان محیط زیست چیست؟

انتقاد کارگردان «دنیای وحشی زاگرس» از شورای راهبری دولت چهاردهم  معیار انتخاب گزینه‌های سازمان محیط زیست چیست؟
فعال محیط‌زیستی و دارنده سیمرغ بلورین بهترین مستند جشنواره فیلم فجر از روند انتخاب گزینه‌های ریاست سازمان محیط زیست در شورای راهبری دولت چهاردهم انتقاد کرد.
کد خبر : 924383

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا، فرشاد افشین‌پور از مستندسازان شناخته‌شده در حوزه مستند‌های حیات وحش است.

او که سابقه قابل‌توجهی در حوزه حمایت از محیط زیست جانوری و احیای جنگل‌ها و زیستگاه‌های جانوری دارد، پس از تولید چند مستند دیدنی در این حوزه با فیلم مستند «دنیای وحشی زاگرس» در سال ۱۴۰۱ و در جریان شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت توانست نظر مثبت کارشناسان و اهالی مستند را به خود جلب کند.

این مستند در این دوره از جشنواره، تندیس بهترین تصویربرداری را کسب کرد و دو ماه بعد از آن در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر نیز موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند شد. «دنیای وحشی زاگرس» با تکیه بر تجربه سال‌ها فعالیت افشین‌پور در حوزه محیط زیست و حمایت از حیات وحش و پوشش گیاهی منطقه زاگرس، زیبایی‌های این رشته کوه را در قالبی حرفه‌ای به تصویر کشیده بود.

افشین‌پور مدتی است که تولید فیلم مستند جدیدی با عنوان «البرز وحشی» را به پایان رسانده و این بار دوربین خود را برای ثبت زیبایی‌های طبیعت به دل رشته‌کوه‌های البرز برده است. در این اثر، سیمای طبیعی و حیات وحش کوهستان البرز و استان‌های البرزنشین از جمله اردبیل، گیلان، گلستان، مازندران، البرز و خراسان شمالی به نصویر کشیده شده است. «سفر به البرز وحشی» علاوه بر نمایش قابلیت‌ها، توانمندی‌ها و استعداد‌های این منطقه، بیانگر تهدیدات و تخریب‌های کوهستان نیز هست.

این فیلم در مراحل پایانی آماده‌سازی برای حضور در جشنواره سینما حقیقت و جشنواره فیلم فجر امسال است.

توصیه‌های یک مستندساز حیات وحش برای یک سازمان مهم

اما افشین‌پور بیش و پیش از آنکه یک مستندساز حیات وحش باشد، یک فعال محیط زیستی است که سال‌ها برای احیای جنگل‌ها و مراتع و حمایت از آنها به ویژه در منطقه زاگرس مرکزی و غربی فعالیت کرده است. این روز‌ها با توجه به آغاز کار دولت منتخب، بحث انتخاب اعضای کابینه و روسای سازمان‌های زیرمجموعه دولت داغ شده است. این مستنندساز و فعال محیط زیست نیز نکاتی را درباره انتخاب رئیس سازمان محیط زیست با خبرنگار آنا درمیان گذاشت.

انتقاد کارگردان «دنیای وحشی زاگرس» از شورای راهبری دولت چهاردهم/ معیار انتخاب گزینه‌های سازمان محیط زیست چیست؟///////////

افشین‌پور گفت: به نظر من آقای پزشکیان فرصت کوتاه و طلایی را برای شناخت افراد و تعیین فرد مناسب برای سازمان محیط زیست را از دست داده است.

وی افزود: من شفاف می‌گویم که خودم در دو مرحله انتخابات به آقای پزشکیان رای دادم و به ایشان علاقه فراوانی دارم؛ بنابراین کسی نمی‌تواند برچسب «تخریب» را به من بزند، اما این دولت نباید ذهنیتی برای جامعه ایجاد کند که افرادی خاص هدایتگر دولت هستند و ایشان فاقد قدرت تصمیم‌گیری است.

این مستندساز عنوان کرد: به‌هرحال مردم به آقای پزشکیان رأی داده‌اند نه به اشخاص دیگر و انتظار دارند که رئیس‌جمهور منتخب شخصاً پیگیر کار‌ها باشد. شخص آقای پزشکیان باید تصمیم‌گیرنده کابینه باشد نه کمیته‌ها و نه حتی شورای راهبری.

خطر تعارض منافع در سازمان محیط زیست

دارنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر افزود: دولت باید استقلال رأی داشته باشد. افراد و جریان‌های سیاسی نظر خود را ارائه دهند؛ اما نظر خود را تحمیل نکنند. آنها نباید به‌جای دولت تصمیم بگیرند. مخصوصاً کسانی که ممکن است در برخی مسائل ذی‌نفع باشند.

افشین‌پور گفت: این تعارض منافع در سازمان محیط زیست بسیار پررنگ است. حوزه اختیارات و فعالیت‌های این سازمان به گونه‌ای است که در معرض رانت و فساد قرار می‌گیرد. عنایت داشته باشید که برای واردکردن برخی کالا‌ها به داخل کشور نیاز به اخذ مجوز از سازمان محیط زیست است. همچنین برای اخذ مجوز مربوط به تاسیس کارخانجات و کارگاه‌های صنعتی باید ضمن تسلیم درخواست رسمی برای دریافت مجوز فوق به کارکنان و کارشناسان محیط زیست نیز مراجعه حضوری شود و موافقت آنها جلب شود.

وی افزود: مراجعه‌کننده باید از مراحل مربوط به گزارش‌ها و ارزیابی‌های های محیط زیستی عبور کند. تازه پس از آن محل استقرار کارخانه خود را طبق قوانین مصوب تعیین نماید و حتی فعالیت‌های بهره برداری خود را نیز مطابق نظر سازمان محیط زیست انجام دهد؛ بنابراین اگر در این مسیر افراد مناسب و پاکدستی وجود نداشته باشد، تخلفات بسیاری صورت خواهد گرفت.

انتقاد کارگردان «دنیای وحشی زاگرس» از شورای راهبری دولت چهاردهم/ معیار انتخاب گزینه‌های سازمان محیط زیست چیست؟///////////

معیارهای نامشخص در انتخاب رئیس سازمان محیط زیست

این فعال محیط زیستی عنوان کرد: در جریان انتخاب اعضای کابینه و در در کمیته محیط زیست، ۵۷ گزینه معرفی شدند، اما درنهایت بسیاری از آنها به ناحق و به دور از مسائل کارشناسی کنار گذاشته شده‌اند. به طور مثال افرادی وجود داشته‌اند که دارای تحصیلات مناسب و رزومه کاری مشخص و عالی بوده‌اند، اما در فهرست نهایی جایی نداشته‌اند و در مقابل برخی از کسانی که در لیست نهایی قرار گرفته اند، شایستگی و لیاقت چندانی برای تصدی مقام مهم معاونت ریاست جمهور و ریاست سازمان محیط زیست را ندارند.

افشین‌پور گفت: بسیاری از افرادی که در فهرست انتخابی کمیته قرار ندارند به مراتب شایستگی بالاتری نسبت به از افراد انتخاب شده دارند و به نظر می‌رسد این کمیته در انتخاب خود راه اشتباهی را رفته است.

وی افزود: این انحراف به گونه‌ای است که که برخی از افراد انتخاب شده در مراحل نهایی، خودشان در دانشکده محیط زیست شاگرد و دانشجوی یکی از افراد حذف شده بوده‌اند و گفته می‌شود به سختی نمره قبولی را از استاد خود که اکنون حذف شده، دریافت کرده اند!

این مستندساز عنوان کرد: در مجموع باید بگویم به نظر می‌رسد برخی از افراد دیدگاه و نظر شخصی و غیرکارشناسی خود را در کمیته تحمیل کرده باشند که این از نظر من کاملاً اشتباه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته