کاهش جانباختگان تصادفات رانندگی در طرح زمستانی ۱۴۰۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، هشتادویکمین کمیته هماهنگی اجرای طرحهای ویژه ترافیکی صبح امروز یکشنبه ۴ آذر با حضور رئیس پلیس راهور فراجا، رئیس ستاد بحران، رئیس اورژانس، هلال احمر، بیمه مرکزی، امداد و نجات و... در سالن جلسات پلیس راهور در شهرک آزمایش تهران برگزار شد.
در ابتدای این جلسه یکی از فرماندهان پلیس راهور گزارشی از آمار و عملکرد طرح زمستانی سال ۱۴۰۲ ارائه داد.
براساس این گزارش، طرح زمستانی سال گذشته در ۱۱۰ گردنه برفگیر در ۲۶ استان برگزار شد. این طرح با حضور بیش از ۸۱ هزار نفر از نیروهای عملیاتی و امدادی در ۶۱۰۰ پایگاه سیار و ثابت برگزار شد. تردد جادهای در سال گذشته ۷ درصد افزایش داشت. استانهای دارای بیشترین تردد تهران، البرز، مرکزی، قم و قزوین بودند. کاهش تردد هم در استانهای مرکزی، گلستان مازندران و اردبیل بوده است. در زمستان سال پیش ۱۹۴ نفر کاهش جانباختگان معادل ۶ درصد و در ماههای دی و بهمن این روند افزایشی بود ولی در اسفند شاهد کاهش چشمگیر جانباختگان بودیم.
بر اساس این گزارش، بیشترین علل وقوع تصادفات در طرح زمستانی هم عدم توجه به جلو، عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه، انحراف به چپ بوده و بیشترین ساعات وقوع تصادفات نیز از ۱۶ تا ۲۰ بوده است. اولویتهای طرح امسال کنترل ویژه وسایل نقلیه به ویژه حمل و نقل عمومی، اطلاعرسانی برخط، حضور ممتد دستگاههای عملیاتی، تحلیل بروز سوانح پیشبینی محل اسکان اضطراری و ... است. زمان شروع طرح زمستانی ۲۰ آذر و زمان پایان ۲۰ اسفند است.
معیاری نماینده سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان گفت: تعداد پایگاههای راهداری زمستانی ۱۰۵۳ باب، به همراه ۱۰۴۷ باب مجتمع تفریحی برای در راه ماندگان است . بیش از ۸۰۰۰ دستگاه سنگین و نیمه سنگین نمکپاشی نیز تدارک دیده شده تا با همکاری ۱۲ هزار نیروی راهداری اقدامات لازم را انجام دهند. در زمینه حمل و نقل عمومی نیز تذکرات لازم به شرکتهای حمل و نقل عمومی داده شده است و تاکید ویژهای روی ایمنی خودروها داشتیم. برای شرایط نامساعد جوی هم هماهنگی برای اعزام و عدم اعزام ناوگانهای مسافری و باری اعلام شده و روی سامانه های ما قرار میگیرد. ۱۰۵۰ دوربین نظارت تصویری هم در جادهها قرار گرفته و قرار شده امسال با استفاده از سوابق تخلفاتی که در ناوگان عمومی به دست میآمد، یا تصادفات در گردنههای خاص، هماهنگی برای تیمهای ویژه برای این گردنهها داشته باشیم.
وی اظهار کرد: از ابتدای این طرح ۳۶ دستگاه جرثقیل سنگین در مناطقی که بیشترین سابقه را در مواقع اضطراری دارند قرار میگیرد. ۱۸۵ مرکز معاینه فنی هم به صورت شبانه روزی در این ایام در استانهای مختلف راهاندازی میشود. سامانه ۱۴ نیز از سالهای قبل مجهزتر برای اطلاع از اخرین وضعیت راهها در اختیار هموطنان قرار دارد که همه میتوانند آخرین اطلاعات راهها را از آنجا به دست بیاورند و حتی میتوانند وضعیت راهها را نیز گزارش کنند.
غیبی نماینده اورژانس هم در این جلسه با ارائه گزارش از طرحهای اورژانس برای ایام زمستان ۱۴۰۳ گفت: ۳۳۹۴ پایگاه شهری، جاده ای و هوایی در کل کشور تدارک دیده شده است. ۳۹۵۴ آمبولانس، ۶۸ اتوبوس آمبولانس، ۵۲ بالگرد، و ۱ فروند بال ثابت هوایی برای طرح امسال در نظر گرفته شده است.
عرفانی مدیر حوزه اتومبیلرانی کشور نیز در این جلسه گفت: امسال ۱۴۷۰ دستگاه خودروی امدادی سبک و سنگین در نظر گرفتیم، ۵۵ باب کانکس در محورهای اصلی و پرخطر، بیش از ۴۰۰ دستگاه موتور سنگین و سبک و ۴۰۰ دستگاه خودروی دو دیفرانسیل تجهیز شده برای استانهای خاص ساماندهی شدند. ما امادگی تهیه کلیپهای آموزشی درخصوص رانندگی هم داریم که میتواند به مردم کمک کند. آموزش دانش افزایی و مهارت بهره برداری از مکانیزم خودروهای دو دیفرانسیل را هم برای همه دستگاهها داریم.
ایمانیان، نماینده امداد خودرو سایپا نیز عنوان کرد: در تمام ایام با شماره ۰۹۶۵۵۰ در محورها و گردنههای مختلف در خدمت مردم هستیم و تلاش میکنیم همه ایرادات خودرو به غیر از تصادفات در محل مورد نظر مشتری کار را انجام دهیم و از حمل خودروها جلوگیری کنیم.
ضیاییان نماینده سازمان هواشناسی نیز گفت: در این هفته، یک هفته پر بارش داریم به ویژه برای نیمه غربی کشور. روز سهشنبه در استانهای خوزستان، کرمانشاه، ایلام، مرکزی، همدان زنجان و البرز و ارتفاعات استان تهران را داریم و روز چهارشنبه بوشهر، فارس، کرمان و استانهای ساحلی دریای خزر را داریم در اخر هفته نیز بارش ها سمت شمال شرق میرود. طرح زمستانی به موقع آغاز میشود. ما برای آذر انتظار داریم بارشها خیلی زیاد نباشد ولی بارشهایی برای نوار شمالی کشور داریم. انتظار داریم در زمستان بارشها بیشتر باشد.
وی افزود: همانطور که نیروهای امدادی در زمان هشدارهای قرمز بسیار فعال هستند، ما باید به هشدارهای زرد و نارنجی هم توجه کافی را داشته باشیم و نیروهای امدادی عملیات های لازم را انجام دهند. هر دستگاه اجرایی که درگیر عملیات است، اگر هشدارهای ما را دریافت نمیکند راههای ارتباطی را به ما گزارش دهد تا با آنها ارتباط بگیریم و هشدارهایی که به تفکیک شهر و استان اعلام میشود را به همه خبر دهیم.
ذاکری نماینده کمیته ایمنی راه نیز عنوان کرد: در شرایط خاص اطلاعرسانی خیلی مهم است. اگر اطلاعرسانی و پیشبینیهای بلند مدت هواشناسی داشته باشیم بسیار کمک میکند برای آمادگی بیشتر. چون اگر اتفاق تلخی پیش بیاید تبعات ناگواری دارد. سازمان مدیریت بحران نیز باید برای مدیریت رخدادها و کمک و همراهی دستگاهها در این اتفاقات حضور داشته باشد و اینگونه نباشد پس از زمستان از دستگاههای امدادی گزارش عملکرد بخواهد.
فدایی نماینده امداد خودرو ایران هم گفت: ۱۴۰۰ ناوگان سلک و ۲۰۰ دستگاه خودروی نیمه سنگین برای طرح زمستانی در نظر گرفته شده. برای طرح زمستانی امسال درخواست استقرار مشترک نیروهای امدادی و عملیاتی در کنار یکدیگر را داریم چون این امر باعث همافزایی و پیشبرد بهتر کارها میشود. همچنین شماره تلفن ۰۹۶۴۴۰ برای تماس مردم در نظر گرفته شده است.
سرهنگ شیرانی از مرکز ترافیک پلیس راهور نیز عنوان کرد : در سه روز بارندگی هفته گذشته حوادث به طرز چشمگیری افزایش داشته. این نشان میدهد چشمانداز ناگواری پیش رو است و باید اقدامات فوری صورت پذیرد. مثلا اینکه همه مجموعه های سراسر کشور در نظر داشته باشند سرعت مجاز در زمان بارندگی حداقل ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. همچنین روسا و مدیران شرکتهای حمل و نقل عمومی و باربری را مشارکت دهیم و پیامکهای منطقهای و محوری را راهاندازی کنیم تا بتوانیم اتفاقات مسیر را به اطلاع رانندگانی که در مسیر هستند برسانیم.
در بخش پایانی این نشست، سردار مومنی جانشین پلیس راهور فراجا عنوان کرد: گزارشهایی که عزیزان ما از پلیس راه ارائه دادند میطلبد توجه ویژهای به این موارد داشته باشیم. ما سال گذشته ۷ درصد افزایش تردد و ۶ درصد کاهش جانباختگان داشتیم که نشان میدهد طرح زمستانه سال گذشته عملکرد خوبی داشته و امیدواریم امسال بهتر رفتار کنیم. بحث عدم توجه به جلو در رانندگان بسیار مهم لست و باید در این حوزه اطلاعرسانی شود. این مسئله ۳۸ درصد در سال ۱۴۰۱ بود که در سال ۱۴۰۲ رسید به ۴۴ درصد. یکی از دلایل اصلی استفاده از تلفن همراه توسط رانندگان است. مسئله بعدی عدم کنترل خودرو توسط راننده است که دلایلی همچون لغزندگی جاده، مباحث فنی مثل عدم استفاده از لاستیک مناسب است.
وی افزود: ما سال گذشته آمبولانسهای کمتری نسبت به سال گذشته داریم و امیدواریم امسال این نقص برطرف شود. امسال اگر سازمان هواشناسی وضعیت قرمز اعلام کرد ما کارهای پیشدستانه انجام میدهیم. خط قرمز همه ما ایمنی هموطنان است پس باید به این موضوع حساسیت بیشتری داشته باشیم. ما در شرایط قرمز هواشناسی نسبت به انسداد جادهها اقدام میکنیم، هرچند به هشدارهای زرد و نارنجی هم توجه میکنیم. ما نباید انتظار داشته باشیم تحت هر شرایطی محورها باز باشد، در برخی موارد شرایط جوی بسیار سخت است و نمیتوان معابر را باز کرد. هموطنان توجه داشته باشند زمستان زمان مناسبی برای مسافرت نیست، مخصوصا راهها و معابر کوهستانی که خطرات زیادی دارد.
سردار در پایان سخنانش عنوان کرد: در بحث روشنایی معابر هم قطع برق و روشنایی آسیبزا است که میتواند باعث تصادف شود و امیدواریم روشناییها پابرجا باشد و ما با قطع برق معابر روبرو نشود. ما یک گلایه هم از مدیران فنی شرکت های حمل و نقل مسافری داریم. انها وظیفه دارند وضعیت فنی اتوبوسها را پیش از راه افتادن در جاده ها بررسی کنند تا شاهد کمترین حوادث برای اتوبوسها باشیم.
انتهای پیام/