دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1403 - 16:35

داخلی‌سازی ۸۰ درصد از نیاز‌های صنعت کشتیرانی

داخلی‌سازی ۸۰ درصد از نیاز‌های صنعت کشتیرانی
معاون توسعه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: اکنون ۸۰ درصد از نیاز‌های متنوع کشتیرانی به ارزش بیش از ۳۲۰ میلیون دلار با همکاری صنایع داخلی تأمین می‌شود که به نظر می‌رسد نسبت به سال قبل بیش از ۱۰ میلیون دلار افزایش داشته است.
کد خبر : 923883

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، بر اساس مصوبه سال قبل شورای عالی صنایع دریایی که رئیس‌جمهور شهید آن را ابلاغ کرد، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باید طی فرایندی یک دهه‌ای نسبت به نوسازی ناوگان خود اقدام کند.

در همین زمینه معاون توسعه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی تأکید کرد: برنامه‌ها در این زمینه در حال اجرا است.

استفاده حداکثری از توان تولید داخل نیز از جمله موضوعاتی بود که با وی مطرح شد که او یادآور شد مانند چندسال اخیر همت گروه کشتیرانی بر این است که تا آنجا که امکان دارد نیاز‌های خود را از محل تولیدات داخلی تأمین کند، به‌طوری‌که اکنون ۸۰ درصد از این نیاز‌های متنوع به ارزش بیش از ۳۲۰ میلیون دلار با همکاری صنایع داخلی تأمین می‌شود که به نظر می‌رسد نسبت به سال قبل بیش از ۱۰ میلیون دلار افزایش داشته است.

معاون توسعه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی خاطرنشان‌کرد: در زمینه توسعه ناوگان برنامه‌ریزی‌های جامعی بر اساس سند راهبردی شرکت به عمل آمده و بخش‌های قابل‌توجهی از برنامه‌ها اجرایی شده و با پیشرفت قابل‌قبولی در حال انجام است.

وی بیان‌داشت: بخش اعظم پروژه‌های حوزه ریلی و جاده‌ای تاکنون محقق شده و باقی‌مانده واگن‌های مورد نیاز (حدود۹۰ دستگاه دیگر) طی چند ماه آتی به ناوگان خواهند پیوست.

این مسئول کشتیرانی جمهوری اسلامی ادامه‌داد: یکی از برنامه‌های گروه کشتیرانی بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، کمک به توسعه تولیدات دانش‌بنیان در حوزه دریا بود. در این حوزه بر اساس سیاست‌های کلان کشور و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات متنوعی به عمل آمده و اقدامات به صورت روزافزون در حال توسعه است.

وی اظهار داشت: تولید بخشی از ملزومات مورد نیاز، هوشمندسازی ناوگان در حوزه‌های پایش مصرف سوخت، تولید نرم‌افزار جامع مدیریت کشتی، تولید سامانه مدیریت بهره‌وری انرژی و ارزیابی آن، از جمله اقداماتی لازم است که بخش‌های زیادی از آن به سرانجام رسیده و باقی‌مانده نیز در حال انجام است.

معاون توسعه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی با بیان اینکه حمایت از تولید داخل از دیگر اولویت‌های راهبردی گروه کشتیرانی است، گفت: برای خودکفایی در تأمین نیاز‌های ناوگان شامل ملزومات عمومی، رنگ، روغن، مواد شیمیایی، دارو، انواع سوخت کم‌سولفور، تعمیرات ادواری، تعمیرات سفری، ارزیابی و تأیید سامانه بهره‌وری مدیریت بهره‌وری انرژی، پرسنل متخصص کادر دریا و خشکی از داخل کشور، گام‌های بلند و استواری برداشته شده است؛ به‌گونه‌ای که بیش از ۸۰ درصد کل این مایحتاج به ارزش حدود ۳۲۰ میلیون دلار از داخل کشور تأمین می‌شود و به طور قطع این میزان در سال ۱۴۰۳ افزایش خواهد یافت.

بر اساس اعلام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، وی تاکید کرد: رویکرد استفاده از همه ظرفیت‌های شبکه بین‌المللی کشتیرانی جمهوری اسلامی و بهره‌مندی از مامی منافع زنجیره کامل حمل‌ونقل در حوزه لجستیک، از راهبرد‌ها و رویکرد‌های مستمر کشتیرانی بوده و طی چند سال اخیر به‌طور پیوسته سیر تکاملی و موفقی را پشت سر نهاده است. هرچند فرایند بهبود مستمر کارایی و بهره‌وری زنجیره لجستیک دائمی است، اما با عنایت به زیرساخت‌های رو به توسعه داخلی کشور، پیش‌بینی می‌شود مطابق سند راهبردی شرکت و در افق پنج ساله و به تدریج، بخش اعظمی از اهداف تعیین شده محقق شود.

این مسئول کشتیرانی جمهوری اسلامی اضافه‌کرد: در حوزه جذب، آموزش و نگهداشت نیرو‌های متخصص و کارآمد کافی و مورد نیاز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در حوزه‌های مختلف متناسب با برنامه جامع توسعه ناوگان، گام‌های بلند و جهش قابل‌توجهی انجام پذیرفته و به ثمر رسیده است و با برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های همه‌جانبه به توفیقات چشمگیری در این حوزه که پایه و اساس استمرار توفیقات در همه حوزه‌های توسعه‌ای گروه خواهد بود، دست یابیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: کشتیرانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته