دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تولید کنسانتره آهن از منابع کم‌عیار هماتیتی در کشور با کاربرد در صنعت فولاد

تولید کنسانتره آهن از منابع کم‌عیار هماتیتی در کشور با کاربرد در صنعت فولاد
محقق برتر دانشکده مهندسی معدن دانشگاه تهران، موفق به تولید کنسانتره آهن از منابع کم‌عیار هماتیتی، با کاربرد در صنعت فولادسازی شد.
کد خبر : 923626

 مهدی قراباغی، محقق و دانشیار دانشکده مهندسی معدن دانشگاه تهران، توانست با استفاده از روش‌های نوین فرآوری و ترکیب مناسب روش‌های کم‌هزینه و کم‌آب‌بر و با ایجاد تغییراتی در چیدمان تجهیزات و طراحی تجهیزات جدایش، سبب کاهش مصرف آب در فرآیند فرآوری از یک سو و افزایش راندمان و بازیابی فرآیند از سوی دیگر در پروژه آهن هماتیتی کم‌عیار شود.

وی به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان این‌که در روش‌های فرآوری آهن هماتیتی، از روش‌های فیزیکی، ثقلی و مغناطیسی و برخی روش‌های جدید استفاده شده است، در ادامه توضیح داد: این به تولید محصول کنسانتره هماتیتی با عیار مناسب و راندمان زیاد منجر شده است. 

این دانشیار دانشکده مهندسی معدن دانشگاه تهران، در ادامه خاطرنشان کرد: طرح مذکور برای یک شرکت خصوصی انجام شد و در حال‌حاضر مراحل عقد قرارداد برای احداث کارخانه صنعتی تولید کنسانتره هماتیت توسط شرکت مذکور که از تکنولوژی پیشنهادی استفاده کرده است، در حال انجام است. 

قراباغی، ادامه داد: در رابطه با ذخایر غیرمگنتیتی کشور نظیر هماتیت و تیتانومنیتیت مشکلات کم‌عیار از یک سو و مشکل تیتانیوم از سوی دیگر، سبب استفاده نکردن از آنها در پروسه تولید فولاد کشور شده است. این در حالی است که این ذخائر علاوه‌بر داشتن آهن، وانادیم هم دارند که ارزش اقتصادی بالایی دارند و یکی از فلزات ارزشمند است که در فهرست فلزات بحرانی خیلی از کشور‌های پیشرفته از جمله آمریکا و استرالیا قرار داشته و تولید و فرآوری آن اهمیت بسزایی دارد.

ایران دارنده رتبه دهم در میان تولیدکنندگان برتر فولاد در جهان

وی، توضیح داد: ایران یکی از ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد در جهان است و میزان تولید فولاد در ایران سالانه بیش از ۳۰ میلیون تن است که باعث شده است که کشور ما حائز رتبه دهم در میان تولیدکنندگان برتر فولاد در جهان باشد. به‌منظور تولید بیش از ۳۰ میلیون تن فولاد، نیاز است که بیش از ۶۰ میلیون تن کنسانتره در کشور تولید شود.

این محقق برتر، با بیان این‌که ماده اصلی تولید فولاد در کشور، استفاده از کنسانتره‌های سنگ آهن مگنتیتی است و معادن بزرگ کشور همانند چادرملو، گل گهر، سنگان و ... نقش اصلی در زمینه تولید کنسانتره آهن بر عهده دارند، افزود: متأسفانه با کاهش ذخایر مگنتیتی، در سال‌های آینده شاهد خواهیم بود که میزان کنسانتره تولید شده در کشور، برای تولید فولاد کافی نبوده و باید پیش از وقوع این مشکل برای آن چاره‌ای اندیشیده شود. 

قراباغی، خاطرنشان کرد: در سایر کشورها، علاوه‌بر کنسانتره مگنتیت، استفاده از کنسانتره هماتیتی برای تولید فولاد مرسوم بوده و از مواد اصلی تولید فولاد است، با این حال، در کشور ما ذخایر هماتیتی با کیفیت محدود بوده و به جز چند معدن با کیفیت، سایر معادن هماتیتی ایران کیفیت لازم برای تولید کنسانتره مناسب را ندارند. 

وی یادآور شد: هم‌چنین روش‌های فرآوری مورد استفاده برای برخی معادن هماتیتی کشور، در مقایسه با سایر کشورها، دارای بازیابی و راندمان کمتری است که سبب غیر اقتصادی شدن معادن هماتیتی شده است و به تکنولوژی فرآوری به روز و پر بازده، از موارد حایز اهمیت در این زمینه نیاز است. 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته