دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1403 - 01:00
فدراسیون باید برای جام جهانی ۲۰۳۰ برنامه ریزی کند نه ۲۰۲۶

اقبالی:نمی دانم برای فوتبال ایران بخندم یا گریه کنم؟ / آیا واقعا بیرانوند ۵۰-۶۰ میلیارد می‌ارزد؟

اقبالی:نمی دانم برای فوتبال ایران بخندم یا گریه کنم؟   آیا واقعا بیرانوند ۵۰-۶۰ میلیارد می‌ارزد؟
مدرس فوتبال ایران گفت: نمی‌دانم برای این شرایط فوتبال که یک بازیکن معمولی ۵۰-۶۰ میلیارد تومان پول می‌گیرد بخندم یا گریه کنم.
کد خبر : 923441

مسعود اقبالی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص روند نقل و انتقالات در فوتبال ایران و اینکه باشگاه ها بازیکنان سرنشاسی را رد و بدل کرده اند اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی مورد در کشور، کمتر کارشناسی باور می کند چنین ارقامی مثل 50-60 میلیارد تومان در فوتبال ایران جا به جا می شود.یکسری از این بازیکنان مهره های از رده خارج هستند چون ما هم گذشته آنها را می دانیم و هم از روندی که طی کردند با خبر هستیم.

وی افزود متاسفانه افرادی مثل زنوزی مالک باشگاه تراکتور در حال ریخت و پاش هستند و در این بین کارگزاران غیر رسمی در فوتبال ایران هم بهترین سود را از این شرایط برده و ارقام را به شدت افزایش می دهند.شاهد هستیم در فوتبال اروپا یا آمریکای لاتین پیشرفت موج می زند و همه روز به روز بهتر می شوند اما در کشور خودمان چنین حرکتی را نمی بینیم. حتی فدراسیون فوتبال از طریق درصدهایی که از باشگاه ها می گیرد، یلیت فروشی، تبلیغات دور زمین و ... امرار معاش می کند. حتی مشکل حق پخش هنوز حل نشده است.

مربی اسبق فوتبال ایران تاکید کرد: جا به جایی هایی در فوتبال کشور شاهد هستیم که هیچ ادله ای پشت آن وجود ندارد. فوتبال ایران در حال دست و پا زدن برای زنده ماندن است و این نقل و انتقالات هم یکی از همان دست و پا زدن ها است. با وجود اینکه این همه قوانین می گذارند ولی شاهد هستیم که بازیکنان خارجی را وارد می کنند که اکثرا بالای 30 سال سن دارند. مساله ای که مطرح می شود این است که این همه تزریق پول هنگفت ما را به جایی نمی رساند.

اقبالی با اشاره به قراردادهای سنگین برخی از بازیکنان در لیگ برتر به آنا گفت: باید سوال کرد آیا واقعا اندازه بازیکنی مثل بیرانوند50-60 میلیارد است؟یا این رقم پول برای بازیکن 35 ساله واقعا ارزش دارد؟ اگر در فوتبال دنیا برخی ارقام به بازیکنان پرداخت می شود بر اساس پارامترهایی است که از پیش مشخص شده است. مثلا اگر طارمی راهی اینتر میلان شده و 31 سال سن دارد قطعا برای جذب او برنامه ای از پیش تعیین شده است. مطمئن باشید آنها نگاهی سودده به فوتبال دارند و از انتقال طارمی به یک شکلی سود می برند.

وی تاکید کرد: متاسفانه افرادی در فوتبال ما مدیر شده اند که هیچ نشانی از مدیریت در آنها دیده نمی شود.مدیران باشگاه های ما اکثرا هیچ شناختی از مولفه های بازیکنان ندارند و این همه بازیکن گرفتن آنها هم یک نوع کری خوانی محسوب می شود.اگر آنها می خواهند به توسعه فوتبال کمک کنند که این راهش نیست. ما تنها از فوتبال حرفه ای پولش را داریم. بازیکن 19 ساله که فصل قبل زیر 1 میلیارد پول می گرفت امسال 15 میلیارد می خواهد.شاید باور نکنید ولی همان بازیکن از نگاه حرفه ای فوتبال دنیا حتی بغل پا زدنش هم مشکل دارد. متاسفانه حتی بعضا شاهد هستیم مربیان ما در راه جذب بازیکن دچار ضعف هستند وخودشان از کنار آنها در صد می گیرند!

مدرس بین المللی فوتبال کشورمان ادامه داد: این مسائل باید رصد شود و البته جلوگیری آن توسط فدراسیون امکان ندارد. باید خیلی بالاتر از فدراسیون به فوتبال ورود کرده و یک بار برای همیشه جلوی این مدل ریخت و پاش ها را بگیرند. این فوتبال ورشکسته است، دیروز شنیدم که از بین 16 تیم فقط 7 تیم لیگ برتری امکانات سخت افزاری را دارند. این همه هزینه برای جذب بازیکن می شود ولی ساختاری وجود ندارد. 

اقبالی در خصوص جا به جایی مکرر مربیان در پایان همه فصول و نحوه جذب آنها گفت: برای شما عجیب نیست که مربی شمس آذر به ملوان می رود و یک مربی دیگر از انزلی به شمس آذر می زود؟ شما بگویید مازیار زارع با کدام رزومه سرمربی شمس آذر شده است؟ اینها همه نشان می دهد که همه چیز از بیرون از مستطیل سبز تصمیم گیری می شود. 16 مربی در طول فصل جا به جا می شوند، با کدام کارشناسی؟ مربی بالای جدول تیم پایین جدول را می گیرد و بالعکس، الان چند سال است یک تعداد مربی در حال کار کردن هستند و هیچ خروجی خاصی هم ندارند، نه معجزه می کنند، نه تیمشان سقوط می کنند ولی همیشه هستند. این مربیان با حضور کارگزاران همیشه حضور دارند و البته جیب آن کارگزاران هم پر از پول می شود. نمی دانیم برای این شرایط فوتبال بخندیم یا گریه کنیم؟

وی با انتقاد از وضعیت فعلی در فوتبال کشور گفت: همین الان تیم ملی ما دچار مشکل شده است، قلعه نویی نمی داند با این تیم دوگانه سوز چه کند. یکسری بازیکن با اسم و رسم بالای 30 سال در تیم ملی هستند که هیچ انگیزه ای ندارند، آنها 10 سال قبل با کی روش در جام جهانی و جام ملت ها بازی کردند چون جوان و با انگیزه بودند ولی الان همان ها دوباره بدون هیچ هدفی هستند.خود قلعه نویی مانده که با این نفرات چه کند.

کارشناس فوتبال ادامه داد: مطمئن باشید اگر این نفرات در جام جهانی حضور داشته باشند باز هم می بازیم و بر می گردیم.قلعه نویی فکر می کند اگر این نفرات را نبرد با جوان هایی که اصلا در حد تیم ملی نیستند آبرویش می رود. ما نباید اصلا به جام جهانی آینده نگاه کنیم و این یک واقعیت است. نگاه فدراسیون باید به جام جهانی 2030 باشد  و از همین امروز باید پوست اندازی در تیم ملی و البته باشگاه ها شکل بگیرد. فدراسیون باید قوانین باشگاه ها را سفت و سخت برای استفاده از جوان ها مصوب کند که تیم ملی هم خیلی زود بتواند به استعدادهای باشگاه ها برسد و از آنها در فاصله جام جهانی 2030 استفاده کرده تا میدان ببینند. 

اقبالی به آنا گفت: همین حالا تیم هایی مثل قرقیزستان و ازبکستان در حال سرمایه گذاری هستند و کار را برای ما سخت کرده اند. همانطور که گفتم تیم ملی ما با بازیکنان 10 سال قبل به جایی نمی رسد چون آنها 10 سال پیر شده اند. این نفرات مدتی به اردوها می آیند و می روند ولی چیزی به تیم ملی ما اضافه نمی کنند. این کار نوع کردن فریب مردم است.باید از حالا به فکر بود و تیمی آماده کرد که در دو جام جهانی بعد حرف برای گفتن داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته