دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خردسالانِ تبلت‌به‌دست و مشکلات درشت عاطفی!/ کودک بهانه‌گیر را به دنیای مجازی نفرستید

خردسالانِ تبلت‌به‌دست و مشکلات درشت عاطفی!  کودک بهانه‌گیر را به دنیای مجازی نفرستید
وابستگی کودکان به رسانه‌ها مشکلات جدی عاطفی و ارتباطی برای آنها به‌جود می‌آورد و بر اساس مطالعه جدید پژوهشگران آمریکایی والدینی که برای رها کردن خود از بهانه‌گیری و گریه فرزند خردسالشان به آنها تبلت یا آی پد می‌دهند در دوران نوجوانی با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.
کد خبر : 922368

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از فیوچریزم، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف بیش از حدِ رسانه‌های دیجیتال توسط کودکان زیر دوسال احتمال مشکلات عاطفی و اجتماعی را برای آنها در آینده افزایش خواهد داد.

تیمی از پژوهشگران آمریکایی که در زمینه رفتار‌های انسانی تحقیق می‌کنند به والدینی که برای سرگرم کردن کودکان خود آی پد یا تبلت در اختیار آنها می‌گذارند هشدار‌هایی جدی دادند.

این محققان از ۲۶۹ نفر از والدین داده‌هایی جمع‌آوری کردند و از آنها خواستند در نظرسنجی‌هایی درباره استفاده فرزندانشان از رسانه و به‌ویژه «مشکلات استفاده از رسانه» شرکت کنند. تمرکز این نظرسنجی بر استفاده اعتیادآور یا بیش از حد از رسانه با صفحه نمایش‌هایی مانند تلفن هوشمند، تبلت، تلویزیون و سایر وسایل فناورانه بود.

والدین بر اساس رفتار‌های مختلف از جمله نحوه استفاده از رسانه و عواملی، چون «رابطه عاطفی کودک با والدین و مشکلات اجتماعی و ارتباطی کودک» ارزیابی شدند و رفتار‌های کودکان آنها که در رده سنی ۲.۵ تا ۵.۵ سال بودند نیز رصد شد.

سارا ام. کوین (Sarah M. Coyne)، استاد توسعه انسانی دانشگاه بریگام یانگ در آمریکا، و نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: «من چندین سال است که استفاده از رسانه‌های مشکل‌ساز در نوجوانی را مطالعه کرده‌ام و می‌خواستم ببینم که آیا ریشه‌های آن به اوایل کودکی برمی‌گردد یا خیر. برای جلوگیری از مشکلات جدی رسانه‌ها در زندگی آینده، بهتر است از سنین کم مداخله کنیم.»

پس از تجزیه و تحلیل داده‌های پرسشنامه، محققان به نتایج جالبی دست یافتند: مشکلات ناشی از استفاده افراطی رسانه در کودکان رده سنی ۲.۵ سال به بالا افزایش یافته بود.

این مطالعه همچنین نشان داد که بسیاری از خردسالان در مواجهه با احساسات خود مشکل دارند، به‌ویژه وقتی با رسانه‌های دیجیتال سروکار دارند و در واقع کنترلی بر هیجان خود ندارند. علاوه بر این مشخص شد که میزان حساسیت عاطفی کودکان و پرخاشگری آنها به میزان تماشای تلویزیون و نیز استفاده آنها از رسانه نیز بستگی دارد.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته