دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1403 - 12:00
فعال حوزه فناوری در گفت‌وگو با آنا:

واحد‌های فناور از معافیت‌ مالی و گمرکی معاف شوند/ وقتی «نشان استاندارد» معضل می‌شود

واحد‌های فناور از معافیت‌ مالی و گمرکی معاف شوند  وقتی «نشان استاندارد» معضل می‌شود
رئیس سرای نوآوری علوم و فنون دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان دانشگاه آزاد بندرعباس بیان کرد: یکی از مشکلات هسته‌ها و واحد‌های فناور مستقر در سرا، برخوردار نبودن آنها از معافیت‌های مالی و گمرکی است که مسئولان سازمان مرکزی دانشگاه باید در رفع این معضل بزرگ جدیت به خرج دهند.
کد خبر : 922170

تورج اسدی رئیس سرای نوآوری علوم و فنون دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در تشریح تازه‌‌ترین فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های این سرا اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های واحد بندرعباس، قدیمی بودن رشته‌های شیلات و محیط زیست در این دانشگاه، تعداد زیاد دانش‌آموخته و اساتید تخصصی، آزمایشگاه‌های مجهز و ظرفیت استان هرمزگان در زمینه شیلات و آبزیان تصمیم دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه بر این شد که سرای نوآوری علوم و فنون دریایی خلیج فارس و دریای عمان (امنیت غذا و شیلات) را به واحد بندرعباس واگذار کند؛ بنابراین این سرا از سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: در راستای فعالیت‌های سرای نوآوری علوم و فنون دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان، اکنون شاهد عقد قرارداد اولیه شرکت دانش‌بنیان «نوآوران کیمیا مهراز» تولیدکننده عایق‌های ضد حریق با صبا فولاد هرمزگان و اجرای موفق نمونه به ارزش 11 میلیارد ریال و دریافت حسن انجام کار و در مرحله تشریفات اداری برای عقد قرارداد بزرگ با این شرکت فولادی هستیم.

اسدی افزود: شرکت افق فانوس لنگرگاه از شرکت‌های قدیمی مستقر در سرای نوآوری علوم و فنون دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان موفق به اخذ مجوز از وزارت نفت به منظور تولید حلال‌های شیمیایی شد و اکنون در مرحله سرمایه گذاری زیادی برای ساخت کارخانه در منطقه ویژه معدنی و فلزی بندرعباس است که ساخت کارخانه با ۴۰ درصد پیشرفت کار روبه‌رو بوده و انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۴۰۳ فاز نخست راه‌اندازی شود.

این مسئول در پاسخ به این پرسش که نحوه تعامل و همکاری نهاد‌ها و سازمان‌های مربوط با سرای نوآوری به چه صورت بوده و آیا تفاهمنامه و یا قراردادی در زمان فعالیت سرا تبادل شده است؟ گفت: برای ایجاد تعامل بین واحد‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در سرای نوآوری و صنایع و سازمان‌های استان هرمزگان جلسات جدی و مهمی در راستای شناسایی و حل مشکلات آنها و رفع چالش‌های موجود برگزار و ماحصل آنها انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد با سازمان‌ها ازجمله اداره کل شیلات، پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، اداره کل محیط زیست، نیروی دریایی سپاه، مجتمع کشتی سازی فراساحل، شرکت دانش‌بنیان زیست آزمون پارس و ... شد. 

اسدی اضافه کرد: با توجه به موارد مطروحه، سرای نوآوری علوم و فنون دریایی خلیج فارس و دریای عمان برای معرفی محصولات و شرکت‌های مستقر در سرا به صنایع بزرگ و برگزاری جلسات متعدد در قالب چالش‌های فناوری در زمینه شناخت مسئله و سپس ارائه راه حل تلاش زیادی کرده است.

به گفته رئیس سرای نوآوری علوم و فنون دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، این سرا بخش اعظمی از فعالیت خود را در زمینه تبدیل واحد‌های فناور به شرکت‌های دانش‌بنیان معطوف داشته است و ماحصل آن باعث عقد چندین قرارداد مهم با صنایع استان در سال ۱۴۰۲ شد. 

وی با اعلام اینکه ۴۴ هسته فناور، واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در سرای نوآوری علوم و فنون دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان مستقر هستند، گفت: اکنون به دنبال کیفی کردن فعالیت‌های سرا و ایجاد درآمد پایدار از محل عقد قرارداد شرکت‌های مستقر با صنایع استان هرمزگان هستیم.

اسدی یادآور شد که امسال برای نخستین بار به درآمد رسیدیم و تلاش می‌کنیم درآمد‌ها را افزایش دهیم و در راستای ایجاد تعامل بین بخش‌های مختلف دانشگاه ازجمله معاونت‌های مربوط، این درآمد‌ها را پایدار کنیم و چنانچه منابع مالی دانشگاه فراهم شود از سهام شرکت‌های موفق مستقر در سرا به منظور ایجاد درآمد بهره‌مند شویم.

این مسئول در پاسخ به این پرسش که استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری چگونه بوده است؟ به آنا گفت: تقریباً تمامی هسته‌ها، واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در سرا از بدنه دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس و استان هرمزگان هستند؛ اگرچه با میزان مطلوب فاصله داریم، اما تمام تلاش در زمینه تبلیغات و معرفی توانمندی‌های سرا و واحد دانشگاهی به جامعه هدف را به کار گرفته‌ایم.

رئیس سرای نوآوری علوم و فنون دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی در زمینه هسته‌ها و واحد‌های فناور مستقر در سرای نوآوری دانشگاه آزاد برخوردار نبودن آنها از معافیت‌های مالی و گمرکی است که تقاضا می‌شود مسئولان سازمان مرکزی دانشگاه در رایزنی با دستگاه‌های ذی‌ربط در رفع این معضل بزرگ جدیت به خرج دهند.

اسدی اضافه کرد: دومین معضل در سرای نوآوری دانشگاه آزاد عدم اختصاص نشان استاندارد به محصولات تولیدی شرکت‌ها از سوی سازمان استاندارد است؛ زیرا اداره استاندارد ادعا دارد که تنها شرکت‌هایی که از سوی پارک علم و فناوری استان معرفی می‌شوند شرایط دریافت نشان استاندارد را دارند و معمولاً به محصولات تولیدی هسته‌ها و واحد‌های فناور مستقر در سرا توجهی ندارند که این موضوع باید در سطح سازمان مرکزی و سازمان استاندارد حل و فصل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته