دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

عوارض بلندمدت نور آفتاب بر روی چشم/ ضرورت استفاده از عینک‌های محافظ فرابنفش

عوارض بلندمدت نور آفتاب بر روی چشم  ضرورت استفاده از عینک‌های محافظ فرابنفش
یک فوق تخصص چشم‌پزشکی گفت: استفاده از عینک‌های آفتابی یکی از روش‌های مناسب برای پیشگیری از آسیب‌های نور آفتاب است. مردم باید حتماً از عینک‌هایی استفاده کنند که شیشه آن به‌طور ۱۰۰ درصد اشعه ماوراءبنفش را جذب می‌کند.
کد خبر : 921923

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا- مهسا روحی؛ با توجه به تغییرات آب و هوایی کشور آلودگی پرتوهای فرابنفش در سال های اخیر همیشه از حد استاندارد بالاتر بوده و این وضعیت ادامه دارد. عینک های UV یا محافظ فرابنفش از چشمان ما در برابر این اشعه ها محافظت می کنند.

ضرورت استفاده از این عینک‌ها

بر اساس مطالعات پزشکان، افرادی که در ارتفاعات بالا یا در نزدیکی خط استوا زندگی می کنند و بطور کلی کسانی که در معرض آفتاب سوختگی هستند، باید از عینک هایی استفاده کنند که اشعه ی ماورابنفش را جذب کند. کارخانه های مختلف طرح های گوناگونی از عینک ها برای محافظت از چشم دربرابر اشعه های مضر آفتاب طراحی کرده و ساخته اند. آنها جذب اشعه های مضر توسط عینک هایشان را ضمانت می کنند ولی باید توجه داشت که برخی اشعه ها برای چشم مضر تر هستند.

خطرات اشعه فرابنفش

علاوه بر مشکلات و بیماری هایی که از طریق نور خورشید و به ویژه اشعه فرابنفش برای چشم بوجود می آید، بطور کلی قرار گرفتن بیش از حد درمعرض نور خورشید باعث آفتاب سوختگی میشود که همین منجر به سرطان پوست خواهد شد. هرچه میزان قرار گرفتن در آفتاب بیشتر باشد، شدت سرطان هم بیشتر میشود.

علی‌اکبر صابرمقدم فوق تخصص چشم‌پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با لزوم استفاده از عینک‌های آفتابی اظهار کرد: قرنیه چشم و پوست صورت از جمله اعضای بدن هستند که در معرض آسیب نور آفتاب قرار می‌گیرند.

وی گفت: اشعه ماوراء بنفش نور خورشید می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی برای پوست و قرنیه شود. شاید در سنین نوجوانی و جوانی کمتر شاهد آسیب‌های جدی این اشعه هستیم، اما با قرارگیری مداوم و افزایش سن احتمال ایجاد برخی ضایعات سرطانی نیز دوچندان می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: برای محافظت از آسیب‌های احتمالی تابش اشعه ماوراء بنفش باید از سن ۱۸ سالگی به فکر پیشگیری باشیم. عدم محافظت از چشم و پوست صورت در برابر این اشعه و تابش نور آفتاب می‌تواند در سنین بزرگ‌سالی دردسر‌های بسیاری را برای افراد ایجاد کند.

صابرمقدم تأکید کرد: استفاده از عینک‌های آفتابی یکی از روش‌های مناسب برای پیشگیری از این مشکلات است. مردم باید حتماً از عینک‌هایی استفاده کنند که شیشه آن به‌طور ۱۰۰ درصد اشعه ماوراء بنفش را جذب می‌کند. حتی توصیه می‌شود در روز‌هایی که هوا ابری است هم از عینک آفتابی استفاده شود، زیرا اشعه ماوراءبنفش در روز ابری هم وجود دارد.

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند

وی گفت: معمولاً برای جلوگیری از آسیب‌های پوستی از کرم ضد آفتاب و برای محافظت از قرنیه چشم از عینک‌های آفتابی استفاده می‌شود. نکته مهم این است که عوارض اشعه ماوراء بنفش تجمعی بوده و باید از ابتدای تولد مراقبت لازم را از چشمانمان داشته باشیم، نکته‌ای که برای تمامی سنین به‌خصوص گروه سنی زیر ۱۸ سال مورد تأکید است و به والدینی هم که نوزاد و کودک شیرخوار دارند توصیه می‌شود، استفاده از کلاه‌های لبه‌دار در صورت بردن آنها به فضای باز می‌شود.

این فوق متخصص چشم‌پزشکی تصریح کرد: هرچه سایز عینک آفتابی بزرگ‌تر باشد به‌مراتب بهتر است. شیشه عینک آفتابی باید به‌ طور ۱۰۰ درصد اشعه ماوراء بنفش را جذب کند. استاندارد این شیشه (UV400) است؛ اما رنگ آن از اهمیت کمی برخوردار است و با توجه به سلیقه افراد انتخاب می‌شود به‌طوری‌ که اگر رنگ شیشه مشکی بوده ولی (UV400) نباشد هیچ تأثیری نداشته و می‌تواند خطرناک باشد.

صابرمقدم به عوارض اشعه «یو وی» اشاره کرد و گفت: این اشعه در کوتاه‌مدت عوارض چندانی ندارد، اما عوارض شدید آن در بلندمدت دیده می‌شود. عمده عارضه آن تشدید رشد ناخنک، آب‌مروارید و مشکلات پوستی است. این امر بخصوص در افرادی که تحت اعمال جراحی عیوب انکساری قرارگرفته‌اند یا دچار خشکی چشم می‌باشند، بسیار مهم است و عدم استفاده از عینک آفتابی می‌تواند منجر به کدورت قرنیه شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: عینک آفتابی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته