18 تير 1403 - 09:30

تصاویر نجومی هجدهم تیر (۸ ژوئیه)

نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز ناسا

ستاره‌های دیگر نیز احتمالاً مانند خورشید ما سیاره‌هایی دارند. شواهدی مثل لرزش ستارگان ناشی از گرانش سیارات در حال چرخش و کم نور شدن ستارگان ناشی از سیاراتی است که از جلو می‌گذرند. بیش از 5500 سیاره فراخورشیدی یافت شده است. کپلر و تس ناسا هزاران سیاره و ‌هارپس ESO بیش از 100 سیاره را کشف کرده اند. تصویر اینجا حدس می‌زند که برخی از این سیارات فراخورشیدی ممکن است چه شکلی باشند. سیارات آبی‌‌رنگ همچون نپتون احتمالاً متان در اتمسفر خود دارند، در حالی که سیارات برنزه و قرمز همچون مشتری احتمالاً گازهای حاوی کربن دارند. سیارات سنگی مانند زمین با رنگ‌های مختلف در کنار هم قرار گرفته اند. ما با کشف سیارات فراخورشیدی از سیارات مشابه زمین و احتمال حیات در کیهان بیشتر می‌آموزیم.برای تماشای عکس با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید.

تصویر روز Astronomy

مارتی واینتراب(Marty Weintraub) اهل دولوث در مینه سوتا است. در عکسی که در ششم فوریه از تونگن‌ست (Tungeneset) در جزیره سنجای نروژ گرفته شده است. ترکیب شفق‌های قطبی، ابرها و زمین این تصویر را شبیه گردابی از نور کرده که در حال خروج از کوه‌ها است! عکاس از دوربین بدون آینه سونی با لنز 14 میلی‌متری f/1.8 برای گرفتن نوردهی 2.5 ثانیه‌ای در ISO 1600 استفاده کرد.

تصویر روز Earthsky

جلیتا والینسکی (Jelieta Walinski) عکاس از سنت‌دیوید آریزونا در رابطه با این عکس می‌گوید: «دیشب(07/07/2024) آسمان پس از چند روز ابری صاف بود. من از تلسکوپ سی‌استار (Seestar) پیشرفته خود برای عکسبرداری از سحابی در فضا استفاده کردم. به لطف فناوری سی‌استار یک پانورامای زیبا با چهار تصویر ایجاد شد. تماشای این تصاویر شگفت انگیز باعث حیرت من شد و مرا به یاد چیزهای باورنکردنی در جهان انداخت. من سحابی مرداب M 8 را در چهار تصویر با استفاده از سی‌استار حدود 15 دقیقه برای گرفتن هر عکس صرف کردم، سپس آنها را با استفاده از Photoshop ترکیب کردم. پس از آن، از Pixinsight برای تنظیم پس‌زمینه استفاده کردم و برای بهبود وضوح، کنتراست، کاهش نویز و بهبود رنگ‌ها دوباره به فتوشاپ مراجعه کردم.

تصویر روز skyandtelescope

این عکس  در تپه آپنین، شمال ایتالیا در بازه 24 ژوئن تا 30 ژوئن 2024 با تجهیزات: Askar FRA600 f/3.9، ASI2600MC، AM5،   ASIairثبت شده است. سحابی سر اسب آبی در صورت فلکی عقرب نزدیک آنتارس یافت می‌شود. این سحابی از نوع انعکاسی است و در آن غبار نور نواسکورپی (Nu Scorpii)، یک ستاره زیر غول آبی(blue subgiant)، در حدود 440 سال نوری از زمین را بازتاب می‌دهد. این عکس طی 4 شب از کوه‌های آپنین در بالای مودنا گرفته شده اند. یک دوربین ASI2600MC برای ایجاد موزاییکی از دو پانل از 180 فریم در هر 120 ثانیه استفاده شد.